Lesje in hogere dirigeerkunde
16-01-2017
GENERALE REPETITIE VOOR DRIE KANDIDATEN VAN MAESTRO

Lesje in hogere dirigeerkunde

Het was de tweede generale repetitie van het Maestro concert dat zondag 22 januari plaatsvindt. Zes bekende Bornenaren zullen elkaar dan proberen af te troeven in de hogere dirigeerkunde en laten zien in hoeverre ze de musici van de Bornse Harmonie hun wil kunnen opleggen. Maandagavond konden drie van hen, Jan Lohuis, Gerrit Rensink en Marcel Boonk, de laatste tips en aanwijzingen krijgen van dirigent Marcel Bergboer. Eerder al hadden Nathalie Baartman, Saskia Vreeman en Frank Waanders aan den lijve kunnen ondervinden wat het betekent om een orkest met een simpel stokje te moeten dirigeren. Het valt niet mee, zoveel is wel duidelijk.

 

Een kick voor Jan Lohuis

‘Een koude douche’ noemt Jan Loohuis de eerste keer voor een vol orkest. “Je hebt wel twintig keer geoefend met een YouTube-filmpje en twintig keer klinkt het precies hetzelfde. Nu komt de wisselwerking met het orkest erbij. Zo’n eerste keer voor het orkest geeft een kick, maar maakt ook heel gespannen. Het voelt als een bevrijding als het spits is afgebeten. Na de tweede keer kon ik merken dat er ruimte komt om te genieten. Met het gevaar natuurlijk dat je zoveel aan het genieten bent dat je de focus kwijtraakt!” Jan dirigeert Viva la Vida van Coldplay en dat deed hij deze generale repetitie met veel verve en zichtbaar plezier.

 

Swingende Gerrit Rensink

Dat plezier was zeker ook te lezen op het altijd vrolijke gezicht van slager Gerrit Rensink. De Radetzky Mars, een klassieker, was het stuk waar hij zijn tanden in mocht zetten. “Kijken wat er van overblijft”, sprak hij vooraf bescheiden. “Ik ben best zenuwachtig. Voor mij is het allemaal nieuw. Wel heel erg leuk dat ik dit mag doen.” Van de zenuwen was niets te merken. Gerrit stond swingend voor het orkest, met een brede grijns op het gezicht. De entertainer in hem maakte dat hij er een show van maakte, waar je als vanzelfsprekend in meegaat.

 

Power van Marcel Boonk

En tenslotte was het juwelier Marcel Boonk die het stokje overnam. Marcel heeft een streepje voor, of liever gezegd een drumstokje. Als slagwerker weet hij als geen ander wat maat houden is. Bloedserieus maar zeker ook bloednerveus begon hij aan Les Miserables, een moeilijk stuk met tempowisselingen. “Ik hoop maar dat het niet miserabel wordt. Spelen achter in een orkest is nog wel wat anders dan ervoor staan.” Het orkest volgde zijn aanwijzingen nauwkeurig en Marcel kon zijn ei kwijt in het muziekstuk dat de nodige dynamiek kent. “Ik hou wel van een beetje power!” De juwelier had zeker niet voor de gemakkelijkste weg gekozen. “De volgende keer trek ik zwemkleding aan”, reageerde hij op het zweet dat hem aan alle kanten uitbrak.

 

De orkestleden ondertussen vonden het allemaal prachtig. Ze genieten van de worstelingen van de dirigenten in spe en de verschillen tussen hen, die ook de musici weer veel leermomenten bezorgen.

 

Opname voor muziek nieuwe show Nathalie Baartman

Ook bijzonder deze avond was de opname van de muziek voor een nummer uit de nieuwe show van cabaretière Nathalie Baartman. Zelf een van de deelnemers van Maestro was ze op het idee gekomen om de Bornse Harmonie te vragen de muziek te verzorgen van een lied in haar nieuw programma Voest, dat zaterdag in Amstelveen in première gaat.

 

Het lied heet ‘Boarn’ en gaat over haar terugkeer naar Twente en Borne na 25 jaar in het Westen gewoond te hebben. “Ik wilde een liedje over wat dat voor mij betekent. Ik merk dat het meisje in mij dat lied zingt, het meisje dat het hier heel fijn heeft gehad.” Marcel Bergboer arrangeerde het nummer en moest er wat uren slaap voor opgeven om het allemaal op tijd voor elkaar te krijgen. “Ik vind het supergaaf dat de Bornse Harmonie dit wil doen. Het is groots!”, zegt Nathalie zichtbaar dankbaar. Vanaf zaterdag dus in vele theaters in het land: Nathalie Baartman met het theaterprogramma Voest, met muziek van de Bornse Harmonie. Een volgende genietmoment voor de muzikanten.

 

En vlak daarna, een dag later om precies te zijn, een uitverkocht Maestro in het Kulturhus. Een strijd tussen zes Bornenaren die de komende dagen en nachten zullen oefenen, zich afvragen waaraan ze toch in vredesnaam zijn begonnen en zullen dromen van de eer de allereerste Bornse Maestro te zijn. (AJ)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

reageren op deze pagina

Zingen in de zondagavondkou

Over zo’n drieënhalve week, op vrijdag 12 april, is de première van De Strijd,...
17-03-2019

`Het lied gaat door`

Na haar succes met het lied `De Troubadour` is Lenny Kuhr 50 jaar lang in de belangstelling...
17-03-2019

‘Ik zie mezelf als oliemannetje’

Sinds kort is Borne een nieuwe cultuurmakelaar rijker. Het is Eléon de Haas, de in 1957...
13-03-2019

Op de rode loper voor Minikronieken

Het Kulturhus in Borne stroomde zondagmiddag vol voor de première van het project...
10-03-2019

Klein en verfijnd

“Ik hoef niet erg in de belangstelling te staan maar het is fijn dat botanisch tekenen in...
26-02-2019

Dijkhuis op de kop gezet

De Toet’nbloazers, de Angorageiten, de Melbuulkes en de Kolkleu uit Hertme zijn haast...
21-02-2019


file:html/cookies.inc.html}