‘We willen het écht goed doen!’
GERUSTSTELLEND ONDERZOEK GGD TWENTE NAAR GEVAREN MESTVERWERKER

‘We willen het écht goed doen!’

Ruim 50 belangstellenden gaven donderdagavond gehoor aan de uitnodiging van Twence om bij Sindron te luisteren naar de resultaten van het GGD onderzoek naar de mogelijke gezondheidsgevaren van de nieuwe mestverwaardingsinstallatie op de Elhorst-Vloedbeldt. Onder hen enkele agrariërs, veel omwonenden en een aantal vertegenwoordigers uit de Bornse politiek. De aftrap is voor Paul Horsthuis, directiesecretaris bij Twence. Hij wijst zijn gehoor op de maatschappelijke rol van de Twentse afvalverwerker, waarbij ook mest wordt omgezet in nuttige producten. “De bijdrage aan de instandhouding van de veehouderij is daarbij evident”, aldus de voorman.

 

‘Exploderen kan niet’

Daarna is het de beurt aan Jan van Ginkel (foto rechts) en Jaap de Wolf, onderzoekers van de GGD Twente, die zich hebben verdiept in de problematiek rondom de nieuwe mestverwerker. “Literatuuronderzoek en veel intensieve gesprekken, met onder andere de dorpsraad, omwonenden en politiek maakten er deel van uit,” benadrukken beiden. “En hoe je het ook wendt of keert”, zegt Van Ginkel, “echt gevaarlijk is het gewoon niet! Exploderen kan normaliter niet omdat er geen zuurstof bij zit, dus de kans op calamiteiten is er haast niet. En stel dat het tóch gebeurt, dan nóg blijven de gevolgen ervan gering. Dan blijft het nóg op eigen erf.”

 

Hier en daar begint de zaal wat te morren. “Dat kunt u nu allemaal wel roepen”, zegt de een “maar stank en overlast blijven. En daar lees ik niks van.” Van Ginkel probeert het opnieuw. “Ja er is geringe geuroverlast, dat kan ook niet anders. Maar dan nog hebben we het maar over 2%, dat is nog geen 175 uur per jaar.”

 

Een andere omwonende leest een brief voor van een bewoonster aan de Albergerweg. Ook daarin klinkt de vrees voor geuroverlast door en worden bovendien veel vraagtekens gezet bij de omschrijving dat er ‘geen noemenswaardige verkeersdruk zal ontstaan’. “Hoe kan dat?” vraagt de vrouw. Horsthuis neemt het stokje over en geeft aan dat er met de vervoerders contractueel is vastgelegd dat zij via Almelo naar Zenderen zullen rijden en de dorpskern dus zullen mijden. “Dat is bovendien via GPS te controleren”, zegt hij geruststellend.

 

250.000 ton mest

Bert Oude Lansink (CDA Borne) wil graag weten of er garantie is dat Twence over enkele jaren de nu vastgestelde 250.000 ton mest niet fors zal en wil overschrijden. “U wilde me er al eerder geen antwoord op geven, dus ik vraag het u nu opnieuw.” Horsthuis (foto rechts) laat zich niet in de hoek drukken. “Uiteraard kan ik niet in de toekomst kijken”, klinkt het, “maar wat bij onze organisatie voorop staat is dat we respect willen tonen voor de omgeving. We willen rekening houden met de beleving en gevoelens van mensen. En dat meen ik oprecht. Als dat niet zou kunnen, zou ik ook niet in deze organisatie willen werken.” Daarna sluit hij de bijeenkomst met de hoop uit te spreken elkaar tijdens de opening van de nieuwe installatie, die gepland staat voor de zomer van 2018, weer tegen te komen.

 

Even later kijkt Horsthuis met een tevreden gevoel op de bijeenkomst terug. “Ik vond het een uitstekende avond. Het is altijd goed met elkaar in gesprek te gaan. Naar elkaar te luisteren. En ja, natuurlijk zijn er altijd mensen die klagen. En als ze gelijk hebben ben ik de eerste om dat toe te geven. Maar nogmaals, we willen er alles aan doen om ons werk goed te doen. In vertrouwen met elkaar op te trekken, zaken uit te leggen en zo de verbinding te zoeken. Ik ben ervan overtuigd dat deze avond daar aan bijdraagt.” (BM)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

Deel
De link is gekopieerd naar het klembord!
reageren op deze pagina
Ron Hartman — 03 feb 2017
De Provincie heeft in deze het laatste woord en dus de verantwoordelijkheid voor de fysieke leefomgeving van de buren.
Die lijden nu al teveel door de verkeersdruk en gaan nog meer lijden (ondanks de zg GPS controle van af- en aanvoer) dat de routing belangrijker is dan de stank et all. Laat de Provincie dus EERST traject 5bb in de vergunning opnemen.

Kerkhof Zenderen klaar voor de toekomst

“Het was een lange weg naar deze vrijdagmiddag”, aldus Maria Verheijen,...
19-04-2024

Een vriendinnetje voor Oeki

Toen Martin Velten op 4 april officieel afscheid nam als wethouder van de gemeente Borne vroeg...
18-04-2024

Verenigingsman Erik Rouhof overleden

In de nacht van dinsdag op woensdag is Erik Rouhof overleden. De verenigingsman pur sang wist...
17-04-2024

Feestelijke ingebruikname derde duofiets

Donderdag werd de derde duofiets van Fietsmaatjes in gebruik genomen door wethouder Michael...
13-04-2024

‘De straat is té mooi’

Sinds twee weken is het nieuwe stuk F35 vanaf de Azelosestraat tot aan de Oonksweg gereed en...
12-04-2024

De ‘kers op de taart’ in de Bornsche Maten

Het is een project van lange adem geweest. Al vanaf 2006 wordt er gesproken over...
11-04-2024