Het werk van Hans Jansen in de Synagoge bestaat uit etsen van recente datum. Landschap is hier zijn motief. Niet het landschap als foto, maar een landschap als verbeelding van de werkelijkheid. De werken zijn in zwart-wit en vertonen een samenhang die goed zichtbaar is gemaakt in de tentoonstelling.
Droge naald
Hans Jansen blijft dicht bij zijn eigen huis met zijn etsen. Het staat een ieder vrij om er zijn `eigen landschap` in te zien. Bezoekers van de opening, vanmiddag 11 februari om 15.00 uur, zagen er Twickel in. Dat verschil geeft al aan dat het werk een eigen karakter heeft, een landschapje, een bos.
De meeste werken zijn op perspex getekend met de droge naald. Als je met de droge naald op perspex tekent, ontstaat aan de rand van de lijn een groef, een `braam`. Juist die braam houdt de inkt vast en geeft op papier een zachte uitstaling aan de tekening. De lijnen zijn ook wat grover getekend, of forser. Op een metalen plaat als koper of zink zijn de lijnen vaak fijner. In deze wat grovere techniek wil Hans Jansen zich verder bekwamen.
De beelden op de tekening hebben ook een abstract karakter. Bij de vraag van een bezoeker of Hans Jansen behoefte heeft aan abstractie in zijn werk antwoordt hij: “Het kan me niet zoveel schelen of het abstract is of niet. In een plat vlak is alles abstract. Het gaat mij meer om de lol van het doen. Je herkent toch wel een boom in het werk, of een landschap. Het blijven bomen, bomen hebben een eigen schoonheid.”
Ook de uitsnede van het werk is voor een van de bezoekers belangrijk. “Je dwaalt in je gedachten verder weg in een rechthoekig uitgesneden vlak. Je vult meer zelf in.” Voor Hans Jansen is de abstractie belangrijk, hij wijst op een vierkante ets: “Dat is voor mij eigenlijk abstractie, je herkent wel iets, maar toch is het een abstract werk. Er zit dubbelheid in mijn werk, abstractie en werkelijkheid. Misschien moet ik het meer gaan zoeken in de abstractie.” In het werk zit soms ook een `wit` vlak. “Daar kun je een boom op de voorgrond in zien. Alles wat op een werk staat, heeft een functie. “Ik wil het gevoel van een bos of landschap weergeven. Maar de uiteindelijke betekenis van een werk ligt in de ogen van de beschouwer. Mij gaat het om het doen, om de zoektocht.”
Etsen
Bij etsen moet iedere lijn een doel hebben, een verkeerde lijn kan niet verbeterd worden, wat bij een gewone tekening wel kan. Hans Jansen noemt zichzelf geen kunstenaar.
“Van origine ben ik gedetailleerd tekenaar. Nu ben ik daar iets van afgestapt. Ik heb jarenlang les gegeven op een Middelbare school en bij een ROC. Daar gaf ik beeldende vorming.” Ook heeft hij cursussen etsen en portrettekenen gegeven bij het Kulturhus in Borne. Hij schildert en aquarelleert ook. In zijn oudere etswerk heeft hij ook met kleuren gewerkt. Nu werkt hij voornamelijk met zwarte inkt. “Je kunt overigens op alle materialen etsen, maar perspex is zachter dan metaal. Werken met de droge naald is ook altijd wat grover dan andere manieren van etsen.”
Hans Jansen heeft altijd een schetsboek bij zich. Zijn vrouw Dini zegt: “In de zomer vind ik dat niet erg, als hij schetst ga ik wel even op een bankje of zo zitten. Maar nu, in deze kou, zeg ik altijd dat hij zijn schetsboek thuis moet laten.” In dit schetsboek is te zien hoe Hans Jansen in enkele lijnen een portret leven geeft. De emotie van zijn voorbeeld is duidelijk in het beeld te herkennen. In zijn etsen is het de emotie van de kijker die de ets tot leven brengt. (AM)
Van 12 februari tot 26 maart zijn de etsen in de Synagoge aan de Ennekerdijk in Borne te bewonderen. De Synagoge is iedere zondagmiddag geopend, van 14.00 uur tot 17.00 uur.
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.