Beleving centraal bij ‘nieuwe’ Morselt Mode
‘ALS JE HIER BINNEN KOMT, MOET JE HET WAUW-GEVOEL KRIJGEN'

Beleving centraal bij ‘nieuwe’ Morselt Mode

ADVERTORIAL. Tientallen belangstellenden kwamen woensdagvond een bewonderend kijkje nemen in de volledig vernieuwde modewinkel van Morselt Mode aan de Grotestraat. En donderdagochtend was het de beurt aan de eerste klanten om zich te verbazen over de indrukwekkende metamorfose die de kledingzaak van Henk en Marja Morselt de laatste weken onderging. Met het in gebruik nemen van het voormalige pand van Marskramer is Morselt Mode klaar voor de toekomst. Met als kernwoord: beleving.

Alle kleding in Borne is nu te vinden in één pand. De winkel, waar voorheen de herenkleding werd aangeboden, is gesloten. Morselt Mode beschikt nu over een aaneengesloten winkelruimte van liefst 1000 vierkante meter, zo’n vierhonderd meer dan voorheen in de twee winkels samen. Een proces dat al in het voorjaar van 2015 begon. Eigenaar Henk Morselt: “Toen werden we benaderd door Jan Wegter, de eigenaar van het pand, dat Marskramer hier weg wilde en of het niet wat voor ons was. Dan ga je kijken of het wat is en wat je ermee kunt. We zaten toen niet in de meest gemakkelijke periode, van de andere kant was het ook wel mooi omdat je eigenlijk alleen maar omhoog kon.

Met andere ogen kijken
In de mode kom je van Berlijn tot Florence, dat hoort er gewoon bij. Dan kijk je toch met een andere blik, qua kleding, maar zeker ook qua beleving. Dan ben je bezig met de vraag hoe de mode zich internationaal zal ontwikkelen. Daardoor vormt zich een beeld, waardoor je ook met andere ogen naar de markt kijkt en zie je ook kansen. Duidelijk is dat een bedrijf zonder beleving geen reden heeft om te overleven. Dat moet je in je achterhoofd houden. Maar het is niet alleen de uitstraling, het zijn ook de mensen die in de winkel de klanten helpen en van advies voorzien. Ons grootste goed is, dat we een gouden ploeg medewerkers hebben, die het allemaal fantastisch vinden dit werk te doen. Ze zijn gepassioneerd en mede daarom kunnen wij deze stappen zetten. Je kunt het niet alleen, je moet het met z’n allen doen.”

Het interieur en de inrichting kregen vorm dankzij de ideeën van Binnenbrand uit Heerenveen. Morselt: “Daar kwamen we uit, nadat we her en der in het land naar voorbeelden hebben gekeken hoe het zou kunnen worden. Binnenbrand heeft een heel mooie mix gemaakt tussen beleving, sfeer en gemoedelijkheid. Die drie dingen moeten in het bedrijf zitten. We steken hiermee onze nek uit, maar het had geen zin om alleen een nieuw interieur te kiezen. Als je hier binnen komt, moet je het wauw-gevoel krijgen, anders kun je mensen niet meer verrassen.”

Zwaar onderschat
“We hebben een beroep dat zwaar wordt onderschat”, oppert Henk Morselt. “Het betekent dat we hier met mensen zitten die het vak mooi vinden en die er heel veel vrije tijd in stoppen, dat proef je aan alle kanten terug. Die verrassing moet ook bij ons aanwezig zijn en zich doorvertalen in de kleding. Die hoeft niet gek te zijn, maar kan wel anders zijn. Er is niets leuker dan dat mensen zeggen: ‘Mooi!’ Passie, beleving en guts heb je nodig om succes te hebben.”

Verspreid in de zaak, waar fraai houtwerk en steenstructuren voor een fraaie afwisseling zorgen, worden accessoires die de zaak in zijn optiek completeren. Ook is ruime aandacht besteed aan de nostalgische aankleding in de vorm van onder meer een boekentafel, een imposante hoeveelheid oude strijkijzers en de wand waarop in vogelvlucht de in 1858 begonnen historie van het familiebedrijf te zien is. Een karakteristieke oude motor en niet te vergeten een uit circa 1890 stammende kruiwagen maken onderdeel uit van het decor. “Die laatste werd jarenlang gebruikt door bakker Melissen, die hier vroeger heeft gezeten”, meldt Henk Morselt niet zonder trots.

Elders in regio niet te vinden
Henk en Marja Morselt prijzen zich gelukkig als familiebedrijf actief te zijn in een dorp dat steeds meer uitgroeit tot een toonaangevend modecentrum van Twente. “Als je in verhouding kleinschalig bent, kun je veel gemakkelijker schakelen dan wanneer je onderdeel bent van een grote keten. We kunnen onze eigen input inbrengen en willen mensen in onze winkel die modebewust zijn en waarde hechten aan kleding.

Overal om je heen zie je vervlakking en verflauwing, dat wordt steeds erger. In Borne hebben we een samenstelling van modezaken, die je elders in de hele regio niet vindt. Het samenvoegen van onze twee winkels is niet in de laatste plaats een gevolg van de vraag vanuit de consument. Vroeger droeg de jeugd jeans en liepen ouderen in het nette pak. Die doelgroepen kruipen steeds meer naar elkaar toe, er is een tussensegment ontstaan. Daar spelen wij met deze winkel op in.”

Opvallend aan de nieuwe zaak, waarbij de damesafdeling een eigen entree, beleving en koffiebar kregen en centraal een enorme ontvangstruimte met bar is ingericht, is de Scandinavische look. “Heel sober en clean”, legt Henk Morselt uit. Basic kleuren, maar wel heel verfijnd. Ingetogen, maar wel mooie stoffen en designs. Het is de beleving in opkomst.”

Vijf shops in shop
In de nieuwe vestiging van Morselt Mode bevinden zich liefst vijf shops in shop, van de topmerken Cavallaro, Circle of Gentlemen, Maison Scotch, Paul & Shark en Vainguard. “Een grotere collectie maakt de uitstraling sterker”, weet Henk Morselt. Andere bekende modemerken, die worden aangeboden zijn onder andere Blauer, Cast Iron, Drykorn, G-Star, Denham, Dept, Hilfiger Denim, Josh V, Kollekt, Martinique, Mason’s, PME Legend, Samsoe Samsoe en Sun68.

Ook de schoenencollectie is fors uitgebreid. “Omdat schoenen de set kleding compleet maken. Dan koop je ook eens een andere kleur dan die bruine die je overal bij kunt dragen.”







Grotestraat 199-205
7622 GH Borne
Website: www.morseltmode.nl


 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

Deel
De link is gekopieerd naar het klembord!

Centrum winkeliers luiden zondag de lente in

Sinds woensdagavond is het weer lente. Om precies 22.24 uur was het zover en nu maar hopen dat...
22-03-2024

Keurslager Rensink in de prijzen

De Confrérie des Chavaliers, een broederschap die zich toelegt op het bevorderen van...
14-03-2024

Nieuw: Douwes Daghap

ADVERTORIAL • Voor slechts 8,85 euro een verse, degelijke en gezonde maaltijd; het kan...
11-03-2024

Rocco krijgt een nieuw baasje

Het was in 1994 toen Patrick Hansté, inmiddels 53 jaar, met zijn dierenwinkel startte....
02-03-2024

Henk Brok geeft kaasmes door aan opvolgers

“Het is mooi geweest, ik heb het bijna 16 jaar mogen doen, nu wordt het tijd voor een...
18-02-2024

Nieuw Eethuis Borne op plek van Levi

Vijf maanden geleden verliet restaurant grillroom Levi haar pand aan de Hofstraat 10 in Borne....
20-01-2024