Al in 2012 opperde Ernst Janssen van D66 dat het verplaatsen van het spoor een mogelijkheid zou kunnen zijn om in één keer van alle problemen met de spoorse doorsnijding van Borne af te komen. Hij vroeg de raad om financiën om het plan uit te werken, maar vond geen meerderheid. Het idee liet hem echter niet los en hij liet het plan door studenten van de UT nader onderzoeken.
'Totaalvisie lost slechts deel van de problemen op'
“De gemeente heeft gekozen voor ondertunneling van uiteindelijk alle vijf gelijkvloerse overwegen, maar daarmee los je alleen de wachttijden bij het spoor op en verbeter je de verkeersdoorstroming. Overige problemen, zoals gevaar, geluidsoverlast, trillingen en structurele gezondheidsklachten, blijven in deze opzet onopgelost”, verklaart Janssen zijn zoektocht naar een alternatief.
Langs A1/A35
Volgens het plan van D66 buigt het spoor vanuit Almelo voor Borne af richting de snelweg A1/A35 om vervolgens ter hoogte van Plein Westermaat weer aan te sluiten op het bestaande spoortracé. Het station Borne moet dan ook verplaatst worden naar de buitenrand van Borne, bijvoorbeeld naar een plek bij bedrijventerrein De Veldkamp. Volgens het onderzoek van de studenten zou de realisering tussen de 107 en 118 miljoen gaan kosten, afhankelijk van het exacte tracé.
Een behoorlijk bedrag, maar volgens Janssen nauwelijks meer dan alle infrastructurele deelplannen van de Totaalvisie bij elkaar opgeteld, door hem becijferd op 103 miljoen. Geld dat, als het aan D66 ligt, in ieder geval niet deels via verhoging van de OZB moet komen. “Als je met een goed onderbouwd plan komt is er altijd geld te krijgen, via Provincie, Rijk en Europees Investeringsfonds. Dat is een kwestie van slim aanpakken.”
'Redelijk snel te realiseren'
Janssen denkt dat het haalbaar zou moeten zijn om het spoor binnen vijf tot acht te verplaatsen. Ideaal gesproken zouden de werkzaamheden gecombineerd kunnen worden met de verbreding van de A1/A35. Bijkomend voordeel van het verlegde spoor is dat het dorp niet meer in tweeën gedeeld is. Bovendien zou de vrijgekomen grond mooi gebruikt kunnen worden voor de fietssnelweg of een busbaan.
'Keuzes maken'
Nadelen zijn er ook. Ergens zal het spoor de Groene Poort moeten doorkruisen, voor het toenemende verkeer in Zenderen biedt het geen oplossing en mensen zullen verder moeten reizen naar het station. Of de bewoners in Letterveld/Kerkedennen en verderop langs de Zuidelijke Randweg blij zullen zijn met ook nog eens een druk spoor in de buurt valt te betwijfelen. "Je moet afwegingen maken", vindt Janssen. "Nu zijn mensen ook niet gelukkig met de gekozen oplossing."
Ernst Janssen is enthousiast over de mogelijkheden, of de gemeenteraad daar ook zo over denkt valt te bezien. Tot nu toe kreeg D66 de handen niet op elkaar voor het plan. Het rapport van de studenten is deze week gepresenteerd aan de gemeenteraad en het college. (AJ)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.