Dat het openbaar vervoer ook op wijkniveau stof tot discussie kan opleveren werd dinsdagavond al snel duidelijk tijdens een bijeenkomst in wijkcentrum De Wanne in de Stroom Esch. De praatavond was een initiatief van de gemeente Borne om van inwoners te horen hoe over mobiliteit wordt gedacht en wat er eventueel zou moeten gebeuren om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen.
Buiten bij de ingang staat een zestal rollators in slagorde opgesteld. Binnen zitten zo’n 25, meest oudere, buurtbewoners bij elkaar, onder wie drie mannen. Nog voordat Aart de Vries, beleidsmedewerker Wmo van de gemeente zijn presentatie start, wordt hij al aan de jas getrokken met vragen als ‘Waarom is er zo weinig publiciteit gegeven aan deze avond en waarom staat er niks van in de krant?’
Een bijna lege Syntus-bus
De toon is gezet lijkt het wel, al slaagt De Vries er, samen met Joachim Wissink, verkeersdeskundige bij de gemeente, goed in zijn verhaal helder voor het voetlicht te krijgen. Duidelijk wordt dat de huidige situatie niet lang meer kan voortduren. Er rijdt een bijna lege Syntus-bus door de wijk, met hooguit acht in- en uitstapbewegingen per dag, terwijl ook ritten van de Regiotaxi (969 stuks in heel 2016) onvoldoende soelaas bieden voor de wijk.
“Er moet dus iets gebeuren”, aldus de beide ambtenaren. “Maar in Borne willen we het omdraaien”, aldus De Vries. “We willen niet uitgaan van een lege bus die alleen maar rondjes draait. Maar wat kunnen we dan wel? Wat past bij de vraag van onze bewoners? Met die informatie willen we aan de slag. En wellicht kunnen we van Borne een pilot maken, gelden beschikbaar krijgen om alternatieven te ontwikkelen. Daarvoor zitten we hier vanavond bij elkaar.”
Schots en scheef
En die kans lieten de aanwezigen niet voorbijgaan. ‘De buurtbus moet ook op zaterdag en zondag rijden’, zei de een. 'Aan dat zinloze rondje hebben we niks. Laat de bus naar enkele specifieke plekken rijden, bijvoorbeeld naar de ziekenhuizen, naar de huisartsenpost, het station of naar het centrum’, aldus de ander, ‘want nu kom ik niet meer in het dorp’. ‘Je kunt nergens lopen of je breekt je nek, de trottoirs liggen schots en scheef’, klonk het links, gevolgd door ‘een heel slechte straatverlichting’ rechts. ‘Waarom wordt er niet op vaste tijden of vaste dagen gereden, misschien wel naar de supermarkt. Dan kan iedereen daar rekening mee houden en krijgt het ook een sociale functie’.
Kortom, de ambtenaren kregen aardig wat te verwerken dinsdagavond. En toch was Wissink blij. “Hier kunnen we wel wat mee. Het is goed al deze informatie te verzamelen en te proberen er iets goeds uit te halen.” Ook Frans Edelijn, die als voorzitter van de wijkvereniging de avond afsloot, was content. Hij vond het een levendige bijeenkomst, waarin veel ideeën naar voren waren gekomen. “Laten we hopen”, besloot hij, “dat de huidige buslijn anders georganiseerd kan worden. Maar hoe? Daar hebben we de deskundigen voor….” (BM)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.