In vergelijking met andere gemeenten presteert Borne goed op telefonische dienstverlening. Dat blijkt uit een onderzoek van een bureau dat door middel van 77 mystery calls een beeld heeft gekregen van de kwaliteit van de telefonische dienstverlening. Beoordeeld werden de bereikbaarheid, of er direct antwoord kon worden gegeven, de tijd die het duurde om een collega op de afdeling aan de telefoon te krijgen en de kwaliteit van het geleverde antwoord.
Smartphone in plaats van vaste telefoon
Het betreffende onderzoek is bedoeld als nul-meting. De meeste ambtenaren ruilen tegen de zomer hun vaste telefoon in voor een smartphone. Medewerkers zouden daardoor makkelijker bereikbaar moeten zijn, maar er zijn ook nadelen aan het nieuwe telefoonsysteem verbonden. Niet beantwoorde telefoontjes worden niet meer teruggeschakeld naar het hoofdtoestel en het wordt minder makkelijk om het telefoontje van een collega te beantwoorden. De bereikbaarheid is straks sterk afhankelijk van de houding en het gedrag van de individuele ambtenaar. Of het er al met al beter of slechter van wordt moet een tweede onderzoek na de invoering van het systeem uitwijzen.
Datalekken en hacks
Door de technologische vooruitgang verandert niet alleen de telefonie, maar inmiddels verloopt veel van de gemeentelijke dienstverlening digitaal. En dat brengt risico’s met zich mee op het gebied van informatieveiligheid en privacy. Hacks en datalekken zijn niet ondenkbeeldige scenario’s, zoals onlangs bleek in Almelo. De wetgeving is verscherpt en de boetes voor gemeenten die de zaakjes niet goed op orde hebben kunnen behoorlijk oplopen. Met ingang van 2018 is het benoemen van een Functionaris Gegevensbescherming verplicht. Zowel technisch als organisatorisch moet er op het gemeentehuis de komende tijd het nodige gebeuren. Daarvoor wordt de gemeenteraad gevraagd structureel 95.000 euro in de begroting vrij te maken voor formatie-uitbreiding. (AJ)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.