Te laat bij spoorwegstoring
31-05-2017
MENSELIJKE FOUT IN PROCEDURE NA DEFECT AAN OVERGANG OONKSWEG

Te laat bij spoorwegstoring

Het toeterde en rinkelde maandagavond in het dorp. BorneBoeit ging poolshoogte nemen en was bij de defecte spoorwegovergang aan de Oonksweg de verkeersregelaars net voor. Volgens geldende protocollen zouden er binnen een half uur na melding van een storing maatregelen genomen moeten zijn om gevaarlijke situaties bij de dichtliggende overgang te voorkomen. Maar de waarschuwingssignalen van de treinen en de bellen van de spoorbomen waren al veel langer te horen. Bovendien bleken er ook bij de overgangen aan de Bornerbroeksestraat en de Azelosestraat problemen, terwijl het twitterbericht van de gemeente om 23.06 uur uitsluitend de Oonksweg noemde als te vermijden spoorovergang. Er ging duidelijk iets niet helemaal goed. We zochten uit hoe dat zat.

 

Twente Milieu: 'Toeval'

De instantie die in Borne verantwoordelijk is voor verkeersmaatregelen als wegafzettingen, omleidingen en verkeersregelaars, is Twente Milieu. Een woordvoerder: “ We kwamen bij toeval achter de storing. Een van onze mensen kwam die avond langs de Oonksweg en stuitte op de defecte overgang. De storing was toen al een tijdje gaande. Hij heeft meteen verantwoordelijkheid genomen en om 22.54 uur is de politie gebeld. Eigenlijk hoort het andersom te zijn. Vervolgens is de gemeente op de hoogte gesteld en om 22.57 uur zijn twee verkeersregelaars gebeld, die om 23.23 uur arriveerden.” Normaal gesproken is de procedure dat ProRail de politie op de hoogte stelt van een storing en de politie vervolgens Twente Milieu informeert. Op de vraag waarom dat niet is gebeurd, antwoordt de woordvoerder: “Ik heb begrepen dat de politie het vergeten is.”

 

ProRail: 'Drie storingen doorgegeven'

Een woordvoerder van ProRail zegt dat de spoorbomen aan de Oonksweg vanaf 22.00 uur niet meer open gingen. De oorzaak bleek uiteindelijk een defect relais te zijn. De storing heeft tot kort na middernacht geduurd. “Standaard geven wij iedere storing door aan de meldkamer van de politie en het treinverkeer wordt op het traject aangepast.” Treinen rijden dan claxonnerend en langzamer. “Daardoor hadden ook de overwegen tussen de Oonksweg en het station te kampen met buitenproportionele dichtligtijden.” De woordvoerder zegt zeker te weten dat ProRail de drie knelpunten onmiddellijk aan de politie heeft doorgegeven.

 

Politie: 'Vergeten? Dat gebeurt niet'

Bij de communicatieafdeling van de politie is men wat minder scheutig met informatie. “Als wij een melding krijgen, mag u er vanuit gaan dat wij deze doorgeven aan de daarvoor verantwoordelijke dienst. Wij bellen er vervolgens niet nog eens achteraan of er ook daadwerkelijk follow-up is geweest. Het zijn professionele diensten en geen padvindersclubs of zo.” De woordvoerder wil geen nader onderzoek doen naar de betreffende melding. “Dat ligt ergens vast in het logboek van de Meldkamer. De suggestie dat wij ‘het vergeten zouden zijn’, daar lach ik maar om. Dat gebeurt niet.” Dat het anderhalf uur duurt voordat er een verkeersregelaar ter plekke is, verbaast de woordvoerder niets. “Er moeten de nodige telefoontjes gepleegd worden en zo’n verkeersregelaar moet van huis komen. Maar als er een storing is, horen de machinisten op het traject het ook direct en laten dan een protocol in werking treden waarbij ze bijna stapvoets en luid toeterend de overweg passeren. Het gevaar dat het dan toch nog misgaat is dan ook hoegenaamd verkeken.”

 

Gemeente: 'Meestal werkt protocol goed'

Wethouder Herman Mulder lijkt de situatie toch ernstiger op te nemen. “Het mag gewoon niet gebeuren. Over het algemeen loopt het protocol goed. Nu is er een menselijke fout gemaakt.” Als gevolg daarvan was ook de communicatie van de gemeente niet volledig en werd er uitsluitend melding gemaakt van de problemen aan de Oonksweg. Van iedere storingsmelding wordt blijkbaar een analyse gemaakt en periodiek is er overleg over mogelijke verbeteringen in de procedure. “We zullen dit geval zeker bespreken.”

 

De wethouder hoorde zelf maandagavond ook het aanhoudende getoeter en was tot na 24.00 uur aan de telefoon om te achterhalen wat er aan de hand was. “Het lawaai is vervelend, maar het is belangrijk voor de veiligheid en het is goed dat de gebruikers van het spoor volgens protocol hebben gereden.” Of er door de menselijke fout in de procedure ook daadwerkelijk gevaarlijke situaties zijn ontstaan, kan Mulder niet beoordelen. “Dat hangt ook af van het gedrag van de weggebruikers. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: als de bomen dicht zitten, ga dan niet tóch het spoor betreden!” (AJ/BM)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

reageren op deze pagina
Joop — 01 jun 2017
Paul, Je kunt wel erg overdrijven.

Wat denk je van de overgang Deldensestraat. Die was niet gesloten. Kom je zo uit bij de Fleminghof.

Is vanaf Letterveld ook nog de kortste route!! Of je gaat voor de scenic route, als de Westelijke Randweg klaar is, strak langs de Groene Poort. Zeker de moeite waard.

Paul Cohn — 01 jun 2017
Nou Joop, bedankt hoor: jij denkt dat ik van Letterveld naar het gezondheidscentrum Fleminghof fiets via de Westelijke Randweg?
Joop — 01 jun 2017
Met de Westelijke Randweg hebben we dit probleem niet meer.!!
Ria — 31 mei 2017
Meestal werkt het goed het protocol nooit werkt dat goed altijd laat! Te laat !
Paul Cohn — 31 mei 2017
Protokul, die toeterende treinen waren vele kilometers ver te horen

Meer varkens aan de Oude Bieffel

Aan de Oude Bieffel 17 mag boer Robert Kuiphuis zijn biologische varkenshouderij uitbreiden met...
21-05-2019

Minder inbraken, meer verwarde personen

Uit de evaluatie van het Actieplan Leefbaarheid en Veiligheid blijkt dat het aantal inbraken in...
17-05-2019

Extra parkeerplaatsen bij station

In 2016 werd het aantal fietsparkeerplekken bij het station al uitgebreid van 120 naar 1060. De...
15-05-2019

‘Open je ogen voor mij’

Op uitnodiging van het Zelfregieteam Borne stroomt al vroeg op de dinsdagavond de hal van het...
15-05-2019

Windmolens? Waar dan?

Het plaatsen van windmolens lijkt bijna onvermijdelijk om het doel te halen in 2050 volledig...
13-05-2019

Kersverse mama’s in het dierenparkje

Bij dierenparkje Bonte Koe is de geboortegolf begonnen. Vier kleine geitjes en een lammetje...
12-05-2019