€ 1,- per inwoner voor toerisme
FINANCIERING TWENTE MARKETING VOOR PROMOTIE REGIO

€ 1,- per inwoner voor toerisme

Het Twents Bureau voor Toerisme (TBT) is in 2015 failliet gegaan nadat de Regio uit onvrede besloot de financiering stop te zetten. Inmiddels is er een nieuwe organisatie opgetuigd, die de promotie van toeristisch Twente vorm moet gaan geven en onder de merknaam ‘Twente Marketing’ activiteiten moet gaan ontplooien om de vrijetijdseconomie verdere impulsen te geven en het toerisme naar Twente te bevorderen. Het TBT werd indertijd gefinancierd uit de eerste Agenda van Twente, maar dat project stopt en in de nieuwe Agenda van Twente is geen ruimte voor investeringen in de vrijetijdseconomie opgenomen.

 

Bijdrage per gemeente

Mogelijk worden de kosten van Twente Marketing ondergebracht in de reguliere begroting van de Regio Twente en worden gemeenten verplicht een financiële bijdrage te leveren. Op dit moment is dat nog niet zo en wordt van de gemeenten gevraagd één euro per inwoner vrij te maken in de begroting om de continuïteit van de inmiddels draaiende organisatie te waarborgen. Voor Borne komt dat neer op 23.000 euro per jaar.

 

Belangrijke sector

Het college is van mening dat de vrijetijdseconomie een belangrijke economische sector is en dat het van groot belang is dat alle Twentse gemeenten de komende periode blijvend investeren in het versterken van de regionale marketing en promotie van Twente. Meer toeristen naar Twente betekent volgens het college automatisch meer toeristen naar Borne. Het college stelt dan ook aan de Raad voor om het gevraagde jaarlijkse bedrag in de begroting 2018-2021 integraal af te wegen.

 

'Geen kletsclubje'

Wellicht wijs geworden door ervaringen uit het verleden, zijn er ook kanttekeningen. “We gaan wel uitdrukkelijk kijken wat er echt in campagnes gestoken wordt en wat er naar overhead gaat. Het moet geen kletsclubje worden”, zegt wethouder Martin Velten. Om die reden is, wat het college betreft, de bijdrage voorlopig voor twee jaar. “Dat je een meerwaarde kunt bieden aan de ondernemers in de sector moeten we ook daadwerkelijk merken. We zien duidelijk wel valkuilen.”

 

In Borne werkt Twente Marketing nauw samen met de Stichting Beleef Boeiend Borne, waarin ondernemers in de toeristisch recreatieve sector zich verenigd hebben. De Bornse stichting ondersteunt de plannen van Twente Marketing en werkt momenteel aan een visiedocument waarbij onder andere ook wordt gekeken naar de toekomstige rol van de VVV/Kulturhus. (AJ)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

Deel
De link is gekopieerd naar het klembord!
reageren op deze pagina

Verkeersmaatregelen tijdens Borne op z’n Best

Tijdens Borne op z’n Best worden bijna alle pleinen en parkeerplaatsen in het centrum van...
16-04-2024

Organisatie Borne op z’n Best popelt

Vandaag over twee weken, op zondag 21 april, is Borne weer op z’n Best. Voor de ruim...
07-04-2024

Paasvuur Borne met licht, warmte én regen

Hóe ze het deed, deed ze het… feit is dat het licht en de warmte die Annemarie...
31-03-2024

Lifestyle in Borne: ‘Blijven lachen!’

Vandaag, zondag, zou volgens de Bornse winkeliers de lente worden ingeluid. Alles beloofden ze...
24-03-2024

Vele palmpasens sieren druilerig Borne

Het was zondagmorgen guur en nat in Borne. Een zondag die voor de Folkloregroep met hoofdletters...
24-03-2024

Zondag klinkt het Palm-palm poasken weer

Aanstaande zondag 24 maart, Palmzondag, valt er in het centrum van Borne weer te genieten van de...
19-03-2024