Bezwaren uitbreidingsplan parkeerplaats Plus
OMWONENDEN ZIJN NIET BLIJ MET PLAN EN PROCES

Bezwaren uitbreidingsplan parkeerplaats Plus

De parkeerplaats bij de Plus aan de Oude Hengeloseweg wordt uitgebreid en heringericht. In de loop der jaren is de supermarkt gegroeid en er is meer ruimte nodig voor parkeren en de afhandeling van het verkeer. De gekozen oplossingen vallen echter niet in goede aarde bij omwonenden. Kritiek is er ook op het proces.

 

Tijdens het Politiek Beraad kwam onder anderen Kees Wessels de bezwaren toelichten. “De Oude Hengeloseweg is dagelijks druk en kent veel verkeersdeelnemers van verschillende leeftijden. Het wordt steeds drukker, mede door het succes van de Plus. Dertig procent meer parkeerplaatsen betekent ook dertig procent meer verkeer.” Volgens Wessels zou de extra verkeersdruk opgelost kunnen worden door een uitrit van de parkeerplaats rechtstreeks op de Europastraat. Dat zou ook de voorkeur hebben van de supermarkt. Een oplossing waarvoor de gemeente echter niet voelt.

 

Kritiek op proces

De herinrichtingsplannen van het parkeerterrein dateren al van begin 2016. In april dat jaar werd het wijzigingsplan voorgelegd aan omwonenden. De bewoners kwamen toen blijkbaar met beschrijvingen van gevaarlijke situaties en ideeën voor een oplossing. Het leidde echter niet tot een aanpassing. Wessels: “Er is nul komma nul mee gedaan.” De bezwaren richten zich duidelijk ook tegen het proces waarin tot vaststelling van het plan is gekomen. Een punt waar ook de SP schriftelijke vragen over gesteld heeft. Toon Peters (SP): “Inspraak zou vooraf hebben moeten plaatsvinden. De inloopavond bleek een informatieavond te zijn. Alles lag al vast en dat levert frustraties op.”

 

Verkeersveiligheid

Wethouder Herman Mulder is van mening dat het proces juist is verlopen. “Mijn conclusie is dat er een keurige aanpak is geweest en een zorgvuldige procedure.” Dat de gemeente geen voorstander is van een uitgang op de Europastraat, zoals de bewoners van de Oude Hengeloseweg willen, heeft te maken met de verkeersveiligheid op de Europastraat. “Dan krijg je op een heel kort stuk twee kruisingen, terwijl de Europastraat wel tot de hoofdstructuur hoort. Ik blijf tegen een aansluiting op de Europastraat.”

 

De kruising voor de supermarkt wordt volgens Mulder in de nieuwe situatie overzichtelijker en ruimer door het verplaatsen van de containers en het laten vervallen van enkele parkeerplaatsen vlakbij de kruising. “Als we later met de Europastraat aan de gang gaan, dan gaan we kijken hoe we het kruispunt verder kunnen aanpassen. Maar waarschijnlijk wordt dat niet met een zebrapad, want dat geeft alleen maar schijnveiligheid.”

 

De gemeenteraad debatteert op 11 juli verder over de kwestie in de raadsvergadering. (AJ)
 

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

reageren op deze pagina
Frank — 02 jul 2017
Een 1-richting op de parkeerplaats zou al veel helpen. Zou dat met de uitrit of inrit ook niet kunnen ? 1 inrit en 1 uitrit.
anoniem — 01 jul 2017
Als bewoner van de Oude Hengeloseweg ben ik het vele verkeer en daardoor de problemen meer dan zat. De gemeente is niet objectief in deze. De commerciele belangen zijn blijkbaar groter en wegen zwaarder. Sluit de parkeerplaats af thv de steeg bij nr 46 en maak er een doodlopende weg van. Zo zijn wij snel van alle ellende af. Wij moeten nu vaak al omrijden om 'normaal' onze straat uit te kunnen. Dagelijks staan vrachtwagens, DHL en andere leveranciers gewoon te lossen aan de O.H. weg ipv op de afgesproken plaats aan de zijkant. Wellicht is het een betere optie om de supermarkt te verbannen uit onze wijk !
Max de Mooij Sr. — 01 jul 2017
Nog even ter aanvulling van mijn eerdere reactie: Ook bij het Avia tankstation aan de Europastraat zijn twee in- en uitritten, met op ongeveer 25 meter de kruising met de Jupiterstraat. Op die plek maakt de Europastraat toch ook deel uit van de hoofdroute? Het wordt tijd dat de gemeente gaat denken in mogelijkheden i.p.v. in beperkingen.
Max de Mooij Sr. — 01 jul 2017
Een tweede uitrit is de beste optie. Dat de Europastraat een hoofdroute is, is goed te merken gezien de snelheid van het verkeer ter plaatse. Door een tweede uitrit te realiseren, haal je meteen de snelheid er een beetje uit en wordt de situatie ter plaatse een stuk veiliger. Misschien is het een idee om een extern verkeersdeskundige er eens naar te laten kijken in plaats van een paar goed bedoelende gemeenteambtenaren! Overigens is aan het begin van de Europastraat, bij Tuincentrum Nijhuis, ook een tweede uitrit op korte afstand aangelegd en dat functioneert prima.
Een bornenaar. — 30 jun 2017
Waarom zijn jullie toch altijd zo tegendraads gemeente Borne? Als de automobilisten op de Europastraat zich nu eens aan de snelheid houden kan zo'n uitrit toch ook geen probleem zijn? Maar nee, je niet houden aan de snelheid en mensen de broek bijna uitrijden bij een zebrapad das lekker veilig.

Start Borns Onderzoek Platform

Maandagavond feliciteerde burgemeester Gerard van den Hengel BorneBoeit met de toekenning van...
13-11-2019

Alsnog openbare procedure Weleveld

Begin volgend jaar komt er alsnog een openbare procedure voor afwijking van het bestemmingsplan...
12-11-2019

Velten sceptisch over veranderingen jeugdzorg

Er gaat weer wat veranderen met de jeugdzorg. Ministers De Jonge en Dekker erkennen dat de...
08-11-2019

Karrenvracht aan moties en amendementen

De gemeente Borne moest voor de meerjarenbegroting een tekort van 2,5 miljoen zien te dekken en...
06-11-2019

Kritische gemeenteraad bij begrotingsbehandeling

De begroting is met meerderheid van stemmen aangenomen. Net als vorig jaar stemde de gehele...
06-11-2019

Gaat de OZB met 20 procent omhoog?

Tijdens het gemeenteraadsverkiezingsdebat in 2018 legden we alle politieke partijen onder andere...
04-11-2019