De vrachtwagenchauffeur, die dinsdagmiddag met zijn voertuig op de A35 van de weg raakte tussen de afslag Twenthekanaal in Hengelo en die bij Delden is ter plekke aan zijn verwondingen overleden. Dat heeft de politie meegedeeld. Zijn vrachtwagen kwam in de berm terecht en boorde zich door een geluidswal.
Tussen Enschede en Delden ontstond al vrij snel een lange file. De A35 was tussen Delden en Almelo enige tijd afgesloten. Verkeer werd aangeraden dat deel van het traject op de A35 te mijden. De rijksweg is inmiddels weer vrij voor het verkeer.
De identiteit van het slachtoffer is nog niet bekend gemaakt.
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.
Maar bij alle verontwaardigde commentaren mis ik één ding: als in vijf weken op die anderhalve autosnelweg in Overijssel twáálf zware ongevallen plaatsvinden, waarvan ácht op die paar kilometers tussen Almelo en Hengelo, dan kun je dat stukje A35 onmogelijk “veilig” noemen.
En wat die luchtverontreiniging betreft:
in 2016 telde Nederland volgens het CBS 6291
verkeersdoden: www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/verkeersdoden-nederland
Volgens de directeur van het Longfonds stierven in 2016 in Nederland 5700 mensen aan luchtvervuiling www.blikopnieuws.nl/gezondheid/246734/lucht-in-nederland-niet-gezond-5700-doden-per-jaar-door-luchtvervuiling.html
Jaarlijks sterven dus bijna 10x méér mensen door luchtvervuiling dan door verkeersongevallen.
"Gezonde lucht is letterlijk van levensbelang", zegt Michael Rutgers, directeur van het Longfonds. Maar in de Nederlandse aanpak van luchtkwaliteit staat gezondheid niet voorop. Samenhang en ambitie ontbreken, stelt het Longfonds vast. "De overheid hanteert normen die niet gezond zijn. Lokale bestuurders die hun burgers gezond willen houden, stuiten landelijk op onwil en onmacht. En als we moeizaam winst boeken, dan wordt dat achteloos teniet gedaan door bijvoorbeeld harder te gaan rijden." www.blikopnieuws.nl/gezondheid/246734/lucht-in-nederland-niet-gezond-5700-doden-per-jaar-door-luchtvervuiling.html
Wie wil weten hoe onthutsend hoog het aandeel van ons verkeer is in die luchtvervuiling vindt dat in de meetresultaten over tientallen jaren van de Touring Club de Suisse. Zwitsers belazer je niet met emissiefraude en sjoemelsoftware: die méten al bijna 35 jaar onder praktijk omstandigheden, wat onze schoonschrijvende en goedrekenende overheid nog stééds niet doet.
www.tcs.ch/de/assets/technische-zentren/abgaswartung/KN75-tcs-27jahre-abgasmessungen.pdf
Wie wil weten hoe onhutsend veel stikstofdioxide uit álle bronnenen en door fijnstof alleen al afkomstig van het verkeer wordt veroorzaakt kan dat zien op www.atlasleefomgeving.nl/kaarten :
1) kaartlaag Stikstofoxide (NOx) emissie uit verkeer 2014
2) kaartlaag Fijnstof (PM10) emissies naar lucht uit alle bronnen in 2014 in kg/km2 per jaar. Emissieregistratie 1990 - 2014. (vastgesteld 2016)