Spoorinfrastructuurbeheerder ProRail acht het idee van het verleggen van het spoor naar een tracé buiten het dorp ‘niet heel haalbaar’ en ziet het niet als een verbetering ten opzichte van de huidige situatie. Het is een eerste reactie op het rapport dat D66 door UT-studenten liet uitvoeren. D66 ziet het verleggen van het spoor als een reëel alternatief voor het verminderen van de negatieve effecten van de spoorse doorsnijding.
ProRail gaat als spoorbeheerder niet over de keuze van tracés en de bouw van nieuwe sporen. Die verantwoordelijkheid ligt bij de politiek. ProRail is wel door D66 om een reactie gevraagd. Het idee staat dinsdagavond 17 oktober op de agenda van het Politiek Beraad.
Argumenten
In een e-mail aan de gemeenteraad geeft ProRail een aantal redenen aan waarom het niet veel ziet in het plan. Ten eerste zou routering buiten het dorp een grote verslechtering betekenen voor de gebruikers van het dorp. “Voor veel mensen komt het station veel verder weg te liggen en zal de verplaatsing een negatief effect hebben op het gebruik van het openbaar vervoer.” Daarnaast vindt ProRail de onderzoeksvraag veel te beperkt. “Eenzelfde bypass-project zou er dan ook moeten komen voor Apeldoorn, Deventer, Holten, Rijssen, Wierden, Hengelo en Enschede.” Ook deze plaatsen hebben te maken met hinder van goederenvervoer. En als je dat dan allemaal moet doen, dan kun je net zo goed weer terug naar het verworpen plan van de Noordtak.
Protesten
Volgens ProRail zijn de in het rapport genoemde kosten van de omlegtracés ‘extreem optimistisch’. “De milieueisen zijn voor geluid, veiligheid en trillingen zeer sterk toegenomen, waardoor de kosten veel hoger zullen uitvallen.” Bovendien verwacht de spoorbeheerder grote protesten, langdurige bezwaarprocedures en hoge kosten voor grondaankopen. “Het is zelfs de vraag of onteigening wel haalbaar is doordat er nu een bestaand alternatief is. In ieder geval zal de realisatie zeer lang op zich laten wachten.”
ProRail zegt verder ‘verheugd’ te zijn dat er besloten is over te gaan tot het realiseren van een onderdoorgang in de Verbindingsweg en verwacht dat er ‘in de loop van de tijd’ een ‘beperkt aantal’ onderdoorgangen komt, waardoor de grote verkeersstromen ongelijkvloers worden, maar denkt ook dat er gelijkvloerse overgangen zullen blijven. (AJ)
Meer over het plan van D66: D66 wil spoor omleggen
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.
over 20 jaar zit alles muurvast goederen en personen vervoer dwarsdoor woonkernen terwijl 2017 de kans op nieuw spoor langs vrijliggende N18 ( tevens zal dan ook gehele A18 de voorkeur hebben waar achterhoek 40 jaar op zit te wachten.
Maar over 20 jaar zal alles viervoudige kosten zijn , en prorail wast weer zijn handjes schoon.