ProRail ziet niets in verleggen spoor
PLAN D66 ‘NIET HAALBAAR’ EN ‘GEEN VERBETERING’

ProRail ziet niets in verleggen spoor

Spoorinfrastructuurbeheerder ProRail acht het idee van het verleggen van het spoor naar een tracé buiten het dorp ‘niet heel haalbaar’ en ziet het niet als een verbetering ten opzichte van de huidige situatie. Het is een eerste reactie op het rapport dat D66 door UT-studenten liet uitvoeren. D66 ziet het verleggen van het spoor als een reëel alternatief voor het verminderen van de negatieve effecten van de spoorse doorsnijding.

 

ProRail gaat als spoorbeheerder niet over de keuze van tracés en de bouw van nieuwe sporen. Die verantwoordelijkheid ligt bij de politiek. ProRail is wel door D66 om een reactie gevraagd. Het idee staat dinsdagavond 17 oktober op de agenda van het Politiek Beraad.

 

Argumenten

In een e-mail aan de gemeenteraad geeft ProRail een aantal redenen aan waarom het niet veel ziet in het plan. Ten eerste zou routering buiten het dorp een grote verslechtering betekenen voor de gebruikers van het dorp. “Voor veel mensen komt het station veel verder weg te liggen en zal de verplaatsing een negatief effect hebben op het gebruik van het openbaar vervoer.” Daarnaast vindt ProRail de onderzoeksvraag veel te beperkt. “Eenzelfde bypass-project zou er dan ook moeten komen voor Apeldoorn, Deventer, Holten, Rijssen, Wierden, Hengelo en Enschede.” Ook deze plaatsen hebben te maken met hinder van goederenvervoer. En als je dat dan allemaal moet doen, dan kun je net zo goed weer terug naar het verworpen plan van de Noordtak.

 

Protesten

Volgens ProRail zijn de in het rapport genoemde kosten van de omlegtracés ‘extreem optimistisch’. “De milieueisen zijn voor geluid, veiligheid en trillingen zeer sterk toegenomen, waardoor de kosten veel hoger zullen uitvallen.” Bovendien verwacht de spoorbeheerder grote protesten, langdurige bezwaarprocedures en hoge kosten voor grondaankopen. “Het is zelfs de vraag of onteigening wel haalbaar is doordat er nu een bestaand alternatief is. In ieder geval zal de realisatie zeer lang op zich laten wachten.”

 

ProRail zegt verder ‘verheugd’ te zijn dat er besloten is over te gaan tot het realiseren van een onderdoorgang in de Verbindingsweg en verwacht dat er ‘in de loop van de tijd’ een ‘beperkt aantal’ onderdoorgangen komt, waardoor de grote verkeersstromen ongelijkvloers worden, maar denkt ook dat er gelijkvloerse overgangen zullen blijven. (AJ)

 

Meer over het plan van D66: D66 wil spoor omleggen

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

reageren op deze pagina
Achterhoeker A18 — 18 okt 2017
Prorail denk dat noordtak langs nieuwe N18 heden de veiligste en beste keuze is tevens nu nog goedkoop omdat rijkswaterstaat nog vele gronden langs nieuwe trace N18 in eigendom heeft.



over 20 jaar zit alles muurvast goederen en personen vervoer dwarsdoor woonkernen terwijl 2017 de kans op nieuw spoor langs vrijliggende N18 ( tevens zal dan ook gehele A18 de voorkeur hebben waar achterhoek 40 jaar op zit te wachten.



Maar over 20 jaar zal alles viervoudige kosten zijn , en prorail wast weer zijn handjes schoon.
dwarsligger — 18 okt 2017
Hef D66 maar op, die leven echt in een andere wereld dan de onze
Ron Hartman — 17 okt 2017
Overigens; als langs T2 gelijk de 5B wordt aangelegd (dan tegen geringe kosten), is Borne echt in 1 klap uit de sores. Conclusie: Alle problemen in Borne, worden veroorzaakt door interregionaal personen- en vooral: vrachtverkeer.
Ron Hartman — 17 okt 2017
Klopt. En er komen ook nog meer goederentreinen die in Borne niet stoppen, maar WEL de file op het overbezette spoor vergroten. Google maar eens op stoptreinen en Borne, over het gebrekkige 9KV stroomnet nog maar te zwijgen. Dat kan geen extra pieken tgv snel optrekken meer aan.
Hans — 17 okt 2017
@Hartman: volgens mij gaan er na 10 december gewoon nog hetzelfde aantal treinen via Borne naar Zwolle en terug. Er komt alleen een ‘intercity’ bij die Borne niet aandoet...
Hans — 17 okt 2017
Laat ProRail, NS of wie er ook voor verantwoordelijk is, eerst maar eens de bestrating bij het station in Borne op orde brengen. Het wordt weer najaar met hoogstwaarschijnlijk weer de nodige regen en dat betekent gegarandeerd natte voeten bij station Borne.
Ron Hartman — 17 okt 2017
Ik heb het interessante rapport bestudeerd. Het is een forse ingreep die daardoor duur lijkt. Het station op de Veldkamp is juist weer een voordeel (als dat ''los'' van de hoofdbaan komt (paral.spoors) en die ruimte is daar. Het huidige station zal steeds minder stoptreinen kennen door de forse toename van treinen die geen stoppende treinen dulden. Al op 10 December weer minder naar Zwolle bv. Dat komt omdat het spoor veel meer goederentreinen gaat toelaten. Tel je alle gebrekkige oplossingen zoals de GVW (die incl aansluiting van de Molenkamp en een oplossing voor Zenderen) snel naar de 40 miljoen gaat en we dan nog steeds geen tunnel voor de Bornse Burgers hebben, dan denk ik dat Pro-rail zich erg makkelijk voegt naar de GVW die vooral regionaal ontlast. Als immers de voor de burgers nagenoeg overbodige GVW er ligt, neemt desondanks de spoorellende toe door nog vaker gesloten overwegen. Over die toenemende overlast rept Pro-rail niet. De politiek ook niet, want we hebben ons nu al voor teveel (9,5 miljoen, wat minimaal zal verdubbelen) in de schuld gestoken en te betalen door woonbelasting door de burgers. De tunnel voor de Bornsen zelf? Vergeet het. Het geld is dan op. Dat klotsen van water tegen plinten is klotsend onbenul.

Politie waarschuwt voor Ierse klusjesmannen

De Politie Borne waarschuwt via Borne Waakt voor Ierse klusjesmannen die in de Stroom Esch...
25-03-2019

Borne is weer schoon!

Ruim 125 vrijwilligers in Borne, Hertme en Zenderen waren vanmorgen al vroeg uit de veren om het...
23-03-2019

Jip en Jet completeren beestenboel

Een week geleden, tijdens NLDoet, zetten Kwekkie en Bekkie -de twee Ryeland schapen- hun...
23-03-2019

Borne Schoon weer van start

Het zit er weer aan te komen, de Landelijke Opschoondag die aandacht vraagt voor een schone...
22-03-2019

Promo-geitjes bij de Bonte Koe

De Rabo Clubkas Campagne, waarbij gestemd kan worden voor een sponsorbijdrage van de bank, is...
20-03-2019

Nieuwe drempels in de Twickelerblokweg

De chicane in de Twickelerblokweg voldeed niet. Het zou onveilig zijn voor fietsers en bovendien...
19-03-2019


file:html/cookies.inc.html}