De leerlingen van de groepen 3 van de Jan Ligthartschool en de Floraschool sloten vrijdagmorgen hun serie judoclinics af met het in ontvangst nemen van hun diploma ‘Judo op School’. In vier lessen werden ze door Marjolein Besnyoi en Chantal Klein Gunnewiek van Judoschool Haagsma vertrouwd gemaakt met de basisbeginselen van de sport.
Tijdens de clinics werd er de nadruk op gelegd, dat judo niet alleen een sport is, maar ook een spel. Dat uitte zich in een combinatie van stoeien, zelfbeheersing en samenwerking. Allemaal aspecten van de judosport, die goed is voor de motoriek, helpt bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden en leert agressie om te zetten in respectvolle energie.
Echt judotenue
Op een poster, die aan de klassen werd uitgereikt, werden de kinderen herinnerd aan vijf trefwoorden die de judosport kenmerken: respect, normen en waarden, weerbaarheid en coördinatie. Elke leerling was tijdens de clinics voorzien van een heus judotenue.
“Verder hebben we ze vooral judotechniekjes, valtechniek en houdgrepen bijgebracht”, vertelt Marjolein Besnyoi van Judo Haagsma (op foto rechts). “Zo hebben ze geleerd hoe je de veiligheidsmouw moet vasthouden. Ook doorzetten en samenwerken waren belangrijke thema’s in de verschillende oefeningen. Want je hebt elkaar nodig om beter te worden.”
De clinics werden verzorgd in samenwerking met de buurtsportcoaches van Borne Sport. Behalve een diploma kregen de leerlingen na afloop ook een folder mee, vooral bedoeld voor de enthousiastelingen die na de lessen wel op judo willen. In januari gaan drie andere Bornse scholen de clinics volgen. (WP)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.