Dikkerslaan op de schop
WORTELOPDRUK GROTE EIKEN MAKEN AUTOVERKEER ONMOGELIJK

Dikkerslaan op de schop

Als alles meezit gaat in het komende najaar de Dikkerslaan aan de kant van de Prins Bernardlaan behoorlijk op de schop. Dat plan werd donderdagavond uit de doeken gedaan tijdens een informatiebijeenkomst voor omwonenden in het gemeentehuis. Zo zal de toegang voor auto’s vanaf de Prins Bernhardlaan tot het verleden gaan behoren en zal er een ontsluiting worden gemaakt aan de kant van de Duivenstraat.

 

Onveilig karakter

Aanleiding voor de plannen vormen de klachten die eind vorig jaar door de omwonenden werden geventileerd. Klachten die betrekking hadden op het onveilige karakter van de straat, met name bij de oude eiken. De straatverlichting werd als onvoldoende ervaren, terwijl de wortels van de eiken het -verouderde- asfalt omhoog deed komen en daardoor scheuren vertoonde.

 

In de nieuwe plannen hoopt de gemeente aan alle klachten tegemoet te komen. Zo werd er enkele maanden geleden al nieuwe straatverlichting geplaatst. De Dikkerslaan tussen Prins Bernhardlaan en Duivenstraat zal ontdaan worden van het asfalt en plaats maken voor klinkerverharding. Het gedeelte tussen de bomen verkrijgt een zogenaamde halfverharding en zal vanaf dan nog alleen toegankelijk zijn voor fietsers en voetgangers. De ontsluiting voor de aanwonenden wordt gemaakt aan de Duivenstraat. Hier zal een verhoogde kruising worden aangelegd die straks vanuit vier richtingen toegankelijk is. Om de kruising verkeersremmend te maken wordt een verhoogd kruisingsvlak toegepast.

 

Lapjesdeken

Tijdens de informatiebijeenkomst werd al snel duidelijk dat de omwonenden in grote lijnen kunnen instemmen met de nieuwe plannen. Wel werden er enkele kritische kanttekeningen geplaatst. Zo blijkt de nieuwe dimmende straatverlichting alleen te reageren op autoverkeer en niet op voetgangers. Verder werd nadrukkelijk het verzoek gedaan te kiezen voor een donkere klinkerverharding in plaats van lichtgrijs en de mogelijkheden te bezien tot het aanleggen van een extra (smalle) parkeerstrook, de huidige bosschages aan te pakken en op te schonen en het stukje Dikkerslaan tussen Oude Almeloseweg en Duivenstraat in de herbestratingsplannen mee te nemen. “Want ook hier is het een lapjesdeken van asfalt en steen” aldus een van de bewoners.

 

De vertegenwoordigers van de gemeente beloofden de suggesties waar mogelijk mee te nemen in de uitvoeringsplannen. Allereerst dient er echter nog een verkeersbesluit te worden genomen en dienen de uiteindelijke plannen zes weken ter inzage te liggen. Daarna - en dat zal dus ergens in het najaar zijn - kan het eigenlijke werk beginnen. (BM)

 

Het schetsontwerp van de herinrichting kunt u hier downloaden.

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

reageren op deze pagina
Bakker, J — 20 jul 2018
Dikkerslaan tussen Prins Bernhardlaan en Duivenstraat is een donker stukje straat. Om er dan donkere klinkers in te leggen lijkt niet zo verstandig. Mede gezien het gebruik van deze straat door aan- en omwonende ouderen. Bovendien dient er met de bestrating rekening te worden gehouden met opstuwende wortels van de oude bomen.

Behoefte aan acht woonwagenstandplaatsen

Uit onderzoek blijkt dat er in de gemeente Borne behoefte is aan in totaal acht...
18-02-2020

Nieuwe wet voor ongetrouwde ouders

ADVERTORIAL • Als ongetrouwde ouders samen een kind krijgen, heeft alleen de moeder...
18-02-2020

Participatieproces windmolens ontmoet wantrouwen

Ze hingen er met de benen uit. Voor de uitleg over het participatieproces van het project voor...
13-02-2020

'The war on EPR'

De eikenprocessierupsen zorgen voor steeds meer overlast. In Borne was er vorig jaar een record...
12-02-2020

Senioren naar Risk Factory Twente

Op dinsdag 18 februari kunnen senioren uit Borne, Hertme en Zenderen in de Risk Factory op het...
11-02-2020

Leerlingen in actie tegen gedrag weggebruikers

Toen Maud, lid van het juniorteam (leerlingenraad red.) van de St.Stephanusschool in Zenderen,...
11-02-2020