Dikkerslaan op de schop
WORTELOPDRUK GROTE EIKEN MAKEN AUTOVERKEER ONMOGELIJK

Dikkerslaan op de schop

Als alles meezit gaat in het komende najaar de Dikkerslaan aan de kant van de Prins Bernardlaan behoorlijk op de schop. Dat plan werd donderdagavond uit de doeken gedaan tijdens een informatiebijeenkomst voor omwonenden in het gemeentehuis. Zo zal de toegang voor auto’s vanaf de Prins Bernhardlaan tot het verleden gaan behoren en zal er een ontsluiting worden gemaakt aan de kant van de Duivenstraat.

 

Onveilig karakter

Aanleiding voor de plannen vormen de klachten die eind vorig jaar door de omwonenden werden geventileerd. Klachten die betrekking hadden op het onveilige karakter van de straat, met name bij de oude eiken. De straatverlichting werd als onvoldoende ervaren, terwijl de wortels van de eiken het -verouderde- asfalt omhoog deed komen en daardoor scheuren vertoonde.

 

In de nieuwe plannen hoopt de gemeente aan alle klachten tegemoet te komen. Zo werd er enkele maanden geleden al nieuwe straatverlichting geplaatst. De Dikkerslaan tussen Prins Bernhardlaan en Duivenstraat zal ontdaan worden van het asfalt en plaats maken voor klinkerverharding. Het gedeelte tussen de bomen verkrijgt een zogenaamde halfverharding en zal vanaf dan nog alleen toegankelijk zijn voor fietsers en voetgangers. De ontsluiting voor de aanwonenden wordt gemaakt aan de Duivenstraat. Hier zal een verhoogde kruising worden aangelegd die straks vanuit vier richtingen toegankelijk is. Om de kruising verkeersremmend te maken wordt een verhoogd kruisingsvlak toegepast.

 

Lapjesdeken

Tijdens de informatiebijeenkomst werd al snel duidelijk dat de omwonenden in grote lijnen kunnen instemmen met de nieuwe plannen. Wel werden er enkele kritische kanttekeningen geplaatst. Zo blijkt de nieuwe dimmende straatverlichting alleen te reageren op autoverkeer en niet op voetgangers. Verder werd nadrukkelijk het verzoek gedaan te kiezen voor een donkere klinkerverharding in plaats van lichtgrijs en de mogelijkheden te bezien tot het aanleggen van een extra (smalle) parkeerstrook, de huidige bosschages aan te pakken en op te schonen en het stukje Dikkerslaan tussen Oude Almeloseweg en Duivenstraat in de herbestratingsplannen mee te nemen. “Want ook hier is het een lapjesdeken van asfalt en steen” aldus een van de bewoners.

 

De vertegenwoordigers van de gemeente beloofden de suggesties waar mogelijk mee te nemen in de uitvoeringsplannen. Allereerst dient er echter nog een verkeersbesluit te worden genomen en dienen de uiteindelijke plannen zes weken ter inzage te liggen. Daarna - en dat zal dus ergens in het najaar zijn - kan het eigenlijke werk beginnen. (BM)

 

Het schetsontwerp van de herinrichting kunt u hier downloaden.

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

reageren op deze pagina
Bakker, J — 20 jul 2018
Dikkerslaan tussen Prins Bernhardlaan en Duivenstraat is een donker stukje straat. Om er dan donkere klinkers in te leggen lijkt niet zo verstandig. Mede gezien het gebruik van deze straat door aan- en omwonende ouderen. Bovendien dient er met de bestrating rekening te worden gehouden met opstuwende wortels van de oude bomen.

Werkzaamheden kruising verlopen voorspoedig

Er wordt hard gewerkt aan de aanpassingen van het kruispunt bij Jasmin Garden en de nieuwe...
18-07-2019

Het Dijkhuis in de steigers

Als de bouwvak start is de eerste fase van de verbouwing van de Bijenkorf, Keizerskroon en de...
15-07-2019

Peter Woolderink consul Oorlogsgravenstichting

Peter Woolderink, beheerder van de gemeentelijke begraafplaats en in dienst van Twente Milieu,...
11-07-2019

Bijna van de rupsen af

Het zal niemand ontgaan zijn dat er met man en macht in de gemeente gewerkt werd om de talloze...
11-07-2019

Lekker patatfeestje in Dijkhuis

Rond een uur of twaalf donderdagmorgen is het een drukte van belang aan de achterzijde van Het...
11-07-2019

Spectaculair boren onder de N743

Al meerdere jaren is de gemeente Borne bezig met duurzaam waterbeleid en het afkoppelen van...
09-07-2019