‘Het mooiste strooi je ’s nachts’
AVONDJE STROOIEN IN BORNE, HERTME EN ZENDEREN KOST 2.350 KG ZOUT

‘Het mooiste strooi je ’s nachts’

Het was ‘Code Geel’ donderdagavond. ‘Kans op gladheid en winterse buien’, zo klonk het waarschuwend. Voor de mannen van Twente Milieu die verantwoordelijk zijn voor het strooien van de Twentse wegen, rinkelden donderdagmorgen al de nodige bellen. Voor hen vormt de website gladheid.nl de belangrijkste graadmeter. En dus werden er in de loop van de dag de nodige voorbereidingen getroffen om vanaf 19.00 uur ’s avonds een preventieve ronde te maken.

 

Voorgeprogrammeerd navigatiesysteem

Voor Hengelo en Borne gebeurt dat vanuit het Milieupark aan de Wegtersweg in Hengelo. Rond kwart voor zeven melden zich twaalf medewerkers die normaliter andere milieutaken verrichten, waaronder het rijden van vuilniswagens en het legen van de milieu-eilanden bij supermarkten en dergelijke. Johan Dood is de coördinator van dienst. Hij instrueert de mannen, reikt ze een routeboek en een voorgeprogrammeerd navigatiesysteem uit, overhandigt een tankpas en daar gaan ze. Vier strooiwagens en een trekker vol zout koersen naar Hengelo, de vijfde strooiwagen en een laatste trekker nemen Borne, Hertme en Zenderen voor hun rekening.

 

Aan boord van de ‘Bornse strooiwagen’ zit Jeroen Brouwer uit Enter, 48 jaar. Het is de eerste keer dat hij Borne doet. “Maar ach, we zullen het wel overleven”, klinkt het vol vertrouwen. En inderdaad, de navigatie koerst hem feilloos door alle hoeken en gaten van het dorp. Eerst worden de hoofdwegen aangedaan, daarna de belangrijkste wegen in de wijken, vervolgens het dorpscentrum en dan nog eens naar Hertme en Zenderen. Ook De Bieffel, daar waar de brandweerkazerne is gevestigd, wordt als een van de eerste punten bezocht. Zo wordt al snel duidelijk dat het een uiterst slimme route is, die in het systeem is opgeslagen en die Brouwer moeiteloos door het dorp leidt.

 

De juiste strooibreedte

Nou ja, moeiteloos... Op De Veldkamp gaat het even mis. De Rientjesoven ligt niet daar, waar de Belgisch klinkende vrouwenstem in de navigatie zegt dat ‘ie ligt. Brouwer belt even met de coördinator en niet veel later zit ‘ie weer op de goede weg. Als een bepaalde weg voor de tweede keer wordt gereden, omdat het nu eenmaal niet anders kan, zegt de vrouwenstem ‘strooier uit’. Even later weer gevolgd door ‘strooier aan’. “Te veel strooien is natuurlijk niet goed”, vergoelijkt Brouwer het commando. “Dat kost de gemeenschap gewoon geld en bovendien belast je het milieu er mee." Ondertussen draait hij voortdurend aan de knoppen op zijn dashboard om de juiste strooibreedte in te stellen.

 

De route die Brouwer rijdt, kost hem bijna vier uur. “Toch heb ik er absoluut geen hekel aan, dit is gewoon een keer wat anders en eigenlijk ben ik vier uur lang druk om het zo goed mogelijk te doen”, zegt hij. “Het fijnste rijden is eigenlijk ’s nachts als er geen auto’s op de weg zijn, dan kun je veel mooier strooien, dan heb je de weg helemaal voor jezelf.” En ook de extra uren die hij maakt, ziet hij absoluut niet als een probleem. “Je verdient toch een mooi centje bij, mijn vrouw vindt het prima en ik heb er plezier in. Als die dingen met elkaar in balans zijn, is het goed.”

 

‘Terug naar huus’

Rond 22.15 uur wordt Hertme bereikt en dan begint het ook wat te sneeuwen. “Mooi toch, dit hoort er wel een beetje bij,” klinkt het. Maar de sneeuw is van korte duur. Als Brouwer een klein half uurtje later de kruising van de Oonksweg en de Prins Bernhardlaan bereikt, zegt de stem in de navigatie: “De strooier kan uit, terug naar huus.” Het zit erop. Althans… eenmaal terug in Hengelo wordt de wagen eerst afgetankt, daarna gewogen, weer volgepakt met nieuw zout voor een volgende ronde, opnieuw gewogen en daarna nog eens schoongespoten.

 

Het is dan ook al over 23.30 uur als Brouwer zich weer meldt bij de coördinator om zijn spullen in te leveren. Zo’n 2.350 kg zout heeft hij vanavond achtergelaten. Boven in de kantine wachten de anderen al. Ze doen zich nog even te goed aan koffie en warme frikandellen en dan gaan ze echt naar huis. Vrijdagmorgen om 07.30 uur begint voor de man uit Enter alweer de nieuwe dienst. Dan wacht het vuil in Hengelo op hem. (BM)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

reageren op deze pagina
Ex zoutstrooier — 18 jan 2019
Rijden met navigatie is makelijk maar vroeger strooide wij waar het nodig was zonder zout te verknoeien
wouter — 18 jan 2019
Misschien zijn we wel iets te gul met het zout in Nederland, alles moet duurzaam en schoon, maar zo duurzaam is al dat zout niet. We verzilten onze bodem in rap tempo. Onze oosterburen stooien pas al het echt nodig is en dan ook nog vaak met zand en grind. Blijkbaar is het milieu in deze niet zo belangrijk in Nederland.
Erik — 18 jan 2019
Wat een mooi stukje, ik strooi zelf ook in Borne.

Jeroen heeft het allemaal mooi verwoord.

Maar dat om 07:30 uur weer beginnen zat er voor Jeroen niet in.

Om 04:00 uur kwam de volgende melding binnen, dus hij kon in alle vroegte met zijn collega's weer op pad.

Groet Erik.

Succesvolle ‘Rent a cop’ in Borne

Twee weken geleden werd de ludieke actie om mee te praten en mee te gaan met het team van de...
18-04-2019

Welten op weg naar nieuwe post

Om iets voor tweeën woensdagmiddag stapte de inmiddels oud-burgemeester van Borne, Rob...
17-04-2019

Goede start Bornse brandweer

Tijdens de eerste Provinciale Vaardigheidstoets in Dedemsvaart heeft het team van de Bornse...
06-04-2019

Rondweg krijgt namen vergeten bevrijders

Precies op de dag dat Borne 74 jaar geleden werd bevrijd, 3 april 1945, maakte burgemeester Rob...
03-04-2019

Brandweer Borne eert werkgevers

Op 8 februari reikte burgemeester Rob Welten aan werkgever Vincent Ellenbroek het eerste...
28-03-2019

Borns Bijtje voor Albert Bosklopper

Dinsdagavond kreeg Albert Bosklopper van wethouder Michel Kotteman een Borns Bijtje opgespeld....
26-03-2019