Zoals te doen gebruikelijk tijdens de voorjaarsvakantie krijgen kinderen die niet naar verre oorden, naar de sneeuw of waar dan ook naar toetrekken, de kans zich in eigen dorp op een bijzondere manier uit te leven. Vandaag bijvoorbeeld leerden ze in het Bussemakerhuis van een theedoek een knikkerzak te maken, terwijl ze in het Kulturhus de vaardigheden aanleerden zelf een robotje te programmeren.
Van theedoek naar knikkerzak
Zo’n 15 kinderen, waaronder twee jongens, waren dinsdagmorgen in het Bussemakerhuis druk bezig om een knikkerzak te versieren. Naast Gwenda Kimp zijn Marijke Hogeweg, Grietje Jongbloed, Jose Bakker en Bart de kinderen behulpzaam bij hun creatieve opdracht. Bart Hogeweg houdt zich bezig met een knikkercompetitie waaruit dé Bussemakerknikkerkampioen van Borne moet komen.
De tafels liggen vol met materialen waarmee de zak versierd wordt. De meesten zijn nog onbekend met naald en draad en de hulp van de dames is dus meer dan welkom. De kinderen plakken, naaien hartjes op de stof en versieren het met kleurig band: kortom het worden prachtige knikkerzakken. Grietje Jongbloed stikt op haar naaimachine de zijkanten uiteindelijk vast. Ieder kind straalt van trots als het eenmaal klaar is.
Daarna krijgen ze de opdracht uit hun meegebrachte knikkers er vijf te kiezen waarmee ze denken dé knikkerkampioen te kunnen worden. Even later wordt er fanatiek gespeeld. Op een bepaald moment blijken twee dames eenzelfde aantal punten te hebben. Die moeten samen nog een rondje. Er komt een winnares uit: het gaat om de derde prijs en Lia wint uiteindelijk. De tweede prijs gaat naar Evy en de knikkerkampioen is Puck.
Spelen met robotje Cozmo
Enkele uurtjes later meldden zich 12 kinderen in het Kulturhus om zelf een robotje te programmeren. Het maximale aantal, meer plekken zijn niet beschikbaar. Per twee kinderen staat er een robotje klaar. De aansturing ervan gebeurt via een app op een tablet. En omdat niet alle deelnemers weten hoe die aansturing in zijn werk gaat, springt een drietal begeleiders bij.
Cozmo, de robot, leert de kinderen kennis te maken met nieuwe technieken én te programmeren. Het robotje, zo klein dat het in je hand past, is geschikt voor kinderen vanaf een jaar of acht. Het beschikt over kunstmatige intelligentie en is behoorlijk slim. Voorop zit een scherm waarop zijn ogen worden uitgebeeld. Die ogen kunnen een aantal verschillende gezichtsuitdrukkingen nadoen. Geluidjes die uit het robotje komen ondersteunen dat.
In het begin kun je vooral spelletjes doen met het robotje. Leuk om kennis te maken en een aanzet om steeds meer te willen. Eerst programmeer je met vaste opdrachten die je in een volgorde moet zetten om Cozmo te laten doen wat je wilt. Beheers je dat dan kun je nog twee niveaus doorstijgen en ben je uiteindelijk zover dat het zelfs voor volwassenen een uitdaging is om het programmeren tot een goed einde te brengen. Maar vanmiddag was het dus de beurt aan twaalf jonge gelukkigen. En gezien de vaak rood aangelopen wangetjes genoten ze er zichtbaar van. (AM/HvR)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.