‘As d’r nen Mona Lisa op de baanke zit, krieg ie nen kearl ’t hoes nich oet” is de titel van een geëxposeerde geborduurde designbank in de Opkamer van het Bussemakerhuis. Wie tussen 1 september en 15 december het Bussemakerhuis binnenloopt, ziet hoe unieke historische stukken textiel worden gecombineerd met hedendaagse textielkunst. Een expositie die in het teken staat van borduren door de eeuwen heen.
Unieke stukken uit depot
Wilma Witteman (op de foto in de tekst) is verantwoordelijk voor de inrichting van de expositie en vertelt enthousiast: “Unieke en kwetsbare naaldkunst dat doorgaans zorgvuldig in het depot is opgeslagen, wordt nu aan de bezoeker getoond. We zijn trots dat we onze schatten met prachtig borduurwerk uit de 18de en 19de eeuw met historische waarde uit de eigen collectie van het museum kunnen exposeren. Naast eeuwenoude werkstukken is er ook handwerk uit het midden van de twintigste eeuw. Hetgeen voor velen nog herkenbaar is. Borduren is een eeuwenoude naaldkunst die de laatste jaren opnieuw is ontdekt door vooraanstaande modeontwerpers, zoals Jan Taminiau, kunstenaars en hobbyisten. Weg van de truttigheid.”
Herontdekte ambtelijke kunstvorm in een nieuw jasje
Zo heeft ook kunstenares Tjitske Dijkstra het ‘oude’ borduurwerk ontdekt. In 2015 ontdekte ze in een kringloopwinkel geborduurde schilderijtjes. Ze werd gegrepen door de intense kleuren. In haar werk toont ze aan dat borduurwerk spannend kan zijn. Geen zelf ontwikkelde tapisserie maar hergebruik van handwerkjes uit vervlogen tijden. Verstofte borduurwerken wordt nieuw leven ingeblazen. Het wordt samengesteld tot bekleding voor een designbank. Inmiddels staan deze verhalende banken al in diverse ziekenhuizen. Het is uitgegroeid tot een sociaal maatschappelijk project.
Middels een gedicht worden mensen uitgenodigd op de bank plaats te nemen én de wereld even aan zich voorbij te laten gaan. Ook tijdens de tentoonstelling in het Bussemakerhuis ligt er een gastenboek bij waarin mensen hun verhaal kwijt kunnen.
Kraanvogels
Dijkstra heeft een actie ter nagedachtenis aan de 298 slachtoffers van de ramp met de MH17 geïnitieerd. Samen met zeer velen zijn er 289.000 origami kraanvogels gemaakt. Deze zijn in 2017 en 2018 geëxposeerd in Emmen en Hilversum. Enkele hangen aan het plafond in het Bussemakerhuis. De bezoekers ontvangen een klein papieren exemplaar als herinnering aan hun bezoek.
De officiële opening van de tentoonstelling ‘Langdradig? Steekhoudend!' is op zondag 1 september om 14.00 uur. Volop verrassing van de kleurrijke historische en hedendaagse uitvoeringen van de borduurkunst! (YD)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.