Op het cultureel podium van de Bornse Synagoge schitterde Martijn Akkerman, juwelenhistoricus, zaterdagmiddag met een briljante lezing over juwelen en mensen. Een boeiende spreker die al 23 jaar bekend is van de tv-uitzending ‘Tussen kunst en kitsch’. De in Amsterdam woonachtige kunstkenner heeft zich gespecialiseerd in de verhalen achter historische juwelen. Hij is mede-samensteller van de actuele tentoonstelling ‘Juwelen’ in de Hermitage in Amsterdam. Aan de hand van een beeldpresentatie voerde hij de luisteraars mee in de fabelachtige juwelencollectie die daar op dit moment te zien is. Aangevuld met uitleg over de mode, accessoires en schilderijen tijdens die eeuwen.
Diadeem van Máxima
De draagbare schatten van ons koningshuis en de adel werden haarfijn uitgelegd. “Máxima draagt een diadeem en geen tiara”, legt Akkerman uit. En refereert middels afbeeldingen aan de oudheid waar bloemenkransen op goden prijkten en bandages op marmeren beelden uitgebeiteld zijn.
Akkerman verzorgt vele lezingen. Maar geen enkele is hetzelfde. Door zijn passie voor het vak lardeert hij zijn lezing met actuele momenten. Hij is blij met koninklijke huwelijken, staatsbezoeken en optredens van filmsterren. Daarvoor worden de schatten uit de kluis gehaald. Soms zo aangepast zodat ze op diverse wijzen en in losse onderdelen te dragen zijn. Akkerman vertelt: ”Kleding en juwelen zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Ze hebben invloed op elkaar. Eén kleinood kan genoeg zijn om te schitteren.”
Leuke weetjes
Akkerman ontwerpt en maakt zelf geen sieraden. Hij is gepassioneerd door het verhaal achter het voorwerp. “Kaarsen brandden vroeger hooguit een uur. Daarom werd een bal overdag georganiseerd. Want bij een baljurk draag je pronkjuwelen. Langzamerhand door de ontwikkeling van paraffine in de kaarsen, brandden deze langer. De bals werden naar de donkere avonden verschoven. De schitteringen werden blinkvangers. De verkoop van juwelen nam toe.”
Het publiek werd van de ene wetenswaardigheid naar de andere meegenomen. Pleistertjes die in een edelstenen doosje werden opgeborgen. Om als de tijd er rijp voor was als symbool op het gezicht geplakt te worden. Ten teken om wel of niet gekust te worden. Of de markiezin van Londonderry die op het moment suprême van een kroning de diadeem in het toilet liet vallen. De luisteraars vlogen met Akkerman de wereld over. Japan, Engeland, Rusland. Sieraden zijn universeel.
Wat is het waard?
“Maar wat is een juweel waard?”, vraagt Akkerman aan het publiek. Naast de objectieve waarde van het materiaal krijgt het een meerwaarde door de ontwerper, een historie en de dragers. Het blijft daardoor lastig om zo’n voorwerp te schatten. “De parel is mijn favoriete materiaal”, verklapt Akkerman. “Het komt uit de diepte van de zee en verschijnt in het licht van de wereld, de geboorte en de wederopstanding. Het blijft intact. Hooguit krijgt het een gaatje. Edelstenen worden eerst bewerkt om te stralen.” Zijn passie is reeds op jonge leeftijd gestart met de aankoop van de cultivé (parel). Zijn kennis heeft hij in de afgelopen decennia opgebouwd. Dat heeft hem gebracht tot een gerenommeerd expert op het gebied van juwelenhistorie. (YD)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.