Een stoomloc in de kelder
BINNENKIJKEN BIJ HENRY WIENK, HUURDER VAN WELBIONS

Een stoomloc in de kelder

ADVERTORIAL • Toen Henry Wienk en zijn vrouw wilden verhuizen naar een appartement in Borne, stond één ding vast. Er moest voldoende ruimte zijn voor de stoomlocomotief in aanbouw van de man des huizes. En zo werd de kelder van de Fleminghof de plek waar de treinfanaat zich helemaal kan uitleven.

 

“Het is: eerst fiets eruit en dan ik erin”, zegt Henry Wienk (67), als hij de deur van de kelderbox opent. Eenmaal binnen wordt duidelijk dat hieraan geen woord is overdreven. Elke vierkante centimeter van de ruimte is benut. Achterin staan de freesbank en de draaibank. Rechts ligt het overige gereedschap, links in de kast de materialen. In het midden prijkt de trots van de gepensioneerde elektrotechnisch tekenaar en constructeur: het schaalmodel van stoomloc 99222 van de Harzer Schmallspur Bahnen (HSB) plus de volgwagen voor de machinist.

 

Vuurtje aan, kolen erin

Bijna twintig jaar geleden sloeg de vonk over bij Wienk. Hij bezocht een locomotief op ware grootte van het smalspoor in het Duitse Harzgebied en werd gegrepen door de techniek van het antieke gevaarte. “Diesel en elektrisch vind ik niks aan. Een stoomlocomotief geeft een totaal ander gevoel. Straks, als dit ding gaat rijden”, zegt hij wijzend op het schaalmodel, “steek je het vuurtje aan, gooi je wat kolen erin en trekt deze loc vier of vijf volwassenen. Dat is toch geweldig? En je bent continu bezig hè. Het is niet alleen even een knop aanzetten.”

 

Wienk is een Pietje Precies. Hij bouwt de loc na tot in het kleinste detail. Boven in zijn appartement maakte hij de schaaltekeningen (1:11) op basis van het originele ontwerp. “Nu ik gepensioneerd ben, heb ik eindelijk iets meer tijd. Je kunt dit niet doen als je nog in de jonge kinderen zit en werkt. Het kost al gauw acht uur per week.”

 

Op de bok

Over twee jaar moet de 99222 rijklaar en gekeurd zijn. Wienk kan dan ritjes gaan maken tijdens modelspoorevenementen in binnen- en buitenland, die hij ook nu al bezoekt. De maker zelf zit straks op de bok. Dat wil zeggen: op het volgwagentje van waaruit hij het proces van water, kolen en stoom in de locomotief vóór hem kan sturen. Daarmee is zijn klusruimte in de kelderbox zeker nog overbodig geworden. “Nee hoor. Ik zal nog veel tijd kwijt zijn met het verfijnen van de locomotief. Hij moet geschilderd worden en sommige onderdelen kunnen nog beter.”

 

Een geruststelling voor de buren in de Fleminghof, want die komen graag kijken naar de vorderingen. “Ja er is veel aanloop. Ik sta eigenlijk nooit de hele dag alleen. Hartstikke gezellig, al mag het soms best iets minder. Maar als ik even wil doorwerken, doe ik gewoon de deur dicht. Dan word ik tenminste niet gestoord.”

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

reageren op deze pagina

‘Hulp aan Sri Lanka’ gaat de markt op

Sudarma is een 21-jarige studente in Sri Lanka. Ze woont bij haar moeder en broer in een zeer...
10-12-2019

Energiezuinige sociale huurwoningen opgeleverd

ADVERTORIAL • Bewoners hebben de sleutel van hun nieuwe woning in de Bornsche Maten...
06-12-2019

Vragen over uw erfrechtelijke situatie?

ADVERTORIAL • Ondanks alle krapte op de huidige arbeidsmarkt hebben wij anderhalve maand...
05-12-2019

Het verliep niet soepel met de otto’s

Begin oktober startte Twente Milieu met het omruilen van de grijze en groene containers voor een...
03-12-2019

Afwijkende openingstijden apotheken

Op dinsdag 24 december en 31 december sluiten apotheek Stoop en apotheek Dana om 16.00 uur Op...
03-12-2019

TMZ bij top tien verpleeghuizen

TriviumMeulenbeltZorg (TMZ), waaronder ook Het Dijkhuis ressorteert, staat in de Top 2019 van...
03-12-2019