Vallen en opstaan voor Mirjam Pol
07-01-2020
DRIE ETAPPES DAKAR RALLY IN SAUDI-ARABIË

Vallen en opstaan voor Mirjam Pol

Voor Mirjam Pol zitten de eerste drie etappes van de Dakar Rally erop. Geheel vlekkeloos verliep het allemaal niet in het zand van Saudi-Arabië. Stenen, stof, valpartijen en een achteraf té behulpzame houding naar een andere motorrijder zorgden voor een moeilijk begin. Omdat er organisatorisch ook nogal wat mankeerde is het op dit moment onduidelijk op welke plek de Bornse motorijder in het klassement staat in de Dakar Rally 2020.

 

Mirjam Pol heeft op alle drie de continenten aan de start gestaan van de zwaarste rally ter wereld, in Afrika, in Zuid-Amerika en nu staat het Midden-Oosten op haar programma. Mirjam is de enige Nederlandse motordeelnemer én de enige vrouwelijke deelnemer ter wereld in het motorklassement die in alle drie de hoofdstukken van de Dakar van zich heeft laten horen…

 

‘Irritante stenen’

Afgelopen zondag werd de eerste etappe gereden. Mirjam over haar eerste etappe-ervaring in Saudi-Arabië: “Goh zeg, het ging de allereerste 800 meters al niet helemaal zoals het hoorde, op de verbindingsroute! We rijden de verbindingsroute op de GPS, dat is nieuw dit jaar. En als je uit het bivak weg bent gereden moet je wel binnen een bepaalde tijd bij de start van de special aankomen maar dat kwam uiteindelijk helemaal goed.

 

En dan begint er direct een hele serieuze etappe, vol met stenen die onder het zand liggen en dat is niet echt mijn ding. Of het nu ronde, vierkante of puntige stenen zijn, het blijven allemaal stenen en ze blijven irritant! Er zaten ook supersnelle ‘plankgas’ pistestukken tussen, dus van alles wat.”

 

Door het stof

De tweede etappe was eigenlijk veel mooier en gevarieerder. Toch was Mirjam niet echt ‘happy’. Mirjam aan het woord: “Het was wederom een serieuze etappe maar we hebben de gehele dag in het stof gereden waardoor het heel gevaarlijk werd. Sommigen reden zo loeihard, dat ik echt soms dacht ‘hoe kan dat nou? Wat zie jij dat ik niet kan zien?’ maar daardoor reed ik wel weer in zijn stof. Vaak ging het dan uiteindelijk toch ook wel fout en zag ik ze even later onderuit in een greppel liggen!”

 

Het eerste gedeelte van de derde special ging ‘als een speer’. Mirjam had de flow goed te pakken en het lukte haar, om ondanks het stof, in te halen en zo plekken terug te winnen. Plekken die ze, voor haar gevoel, de vorige dag verloren had. En toen…

 

Een beetje dom

Vlak voor de tweede tankstop wil ze een teamgenoot met technische problemen helpen. En dat verliep verre van soepeltjes, ze besluit haar satelliettelefoon bij hem achter te laten, niet wetende dat hij daarvoor een behoorlijke crash heeft gemaakt en hierdoor niet echt kordaat reageert. “Ik heb hier, doordat ik wilde helpen, zoveel tijd verloren. Technische problemen daar kan ik eigenlijk niets mee, maar dacht hem te kunnen helpen door de satelliettelefoon aan hem te geven. Maar daar moest ik wel mijn halve motor voor ‘uitkleden’! Een beetje dom, zeg maar. Zeker omdat het hem uiteindelijk niet is gelukt om de finish te bereiken. Dus mijn hulp heeft ook nog geen verschil gemaakt”, legt Mirjam uit.

 

‘Hélemáál klaar mee!’

Door deze hulpactie raakt ze uit haar ritme en daar kwam ze ook niet meer in. “Voor die tijd liep het allemaal zo lekker, daarna ging het niet meer. Zoeken naar WayPoints, een afslagje missen, noem het maar op. Vervolgens rij ik achter een motorrijder een gigantische klim omhoog, valt mijn voorganger om en daardoor sloeg mijn motor af, waardoor ik omviel! Motor weer overeind getild, komt er een auto aan die erlangs wil waardoor hij mijn motor aantikt en de motor dus weer omviel en ik dus ook omviel. Ik krabbel weer overeind, rijdt er een auto over mijn wiel!! Nou, toen was ik er hélemáál klaar mee. Ik ben midden op het pad gaan staan, mopperend in mijzelf ‘rij er maar lekker omheen maar ik ga niet meer aan de kant!’ En als je dan denkt dat je alles hebt gehad, kon ik een WayPoint niet vinden. En je blijft maar zoeken. Ik dacht dat ik gek werd, en maar blijven zoeken naar dat mysterieuze WayPoint… dat er blijkbaar helemaal niet was”, beëindigt Mirjam haar betoog.

 

Relativeren

Nadat Mirjam stoom heeft afgeblazen, is het tijd om in het bivak een douche te pakken, wat te drinken en te eten en zich te verdiepen in het roadbook, dat de deelnemers nu wel zelfs moeten doornemen. En daar verneemt ze dat een andere teamgenoot van haar is uitgevallen nadat hij geblesseerd raakte in de derde etappe. Er zijn ook een aantal topfavorieten uitgevallen. Dan is alles weer relatief… en mag Mirjam ook deze etappe weer afvinken.

 

De dag van morgen

Doordat er fouten zaten in het roadbook, WayPoints niet juist waren én het laatste gedeelte van de special geneutraliseerd werd, is het nu ook nog zeer onduidelijk waar Mirjam in het klassement staat. Als de starttijden voor morgen bekend zijn, kan daar meer over gezegd worden.

 

Foto’s © FOTOP en Rallymaniacs

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

Deel
De link is gekopieerd naar het klembord!
reageren op deze pagina

Daar gaat hal 1

Wethouder David Vermorken mocht woensdagmiddag een stukje muur van sporthal 1 van sportcomplex...
17-04-2024

Scouting Twickel Borne regionaal winnaar

Bij de Regionale Scouting Wedstrijden Twenteland, die afgelopen weekend werden gehouden aan het...
17-04-2024

BZSV pakt punt in spectaculair duel

Waar BZSV in de heenwedstrijd tegen SVV’91 in Enschede een goede eerste helft speelde en...
15-04-2024

NEO verliest in slotfase van FC Winterswijk

Met alweer een geblesseerde speler (Coen ten Tusscher) langs de kant speelde NEO zaterdagavond...
15-04-2024

Spelenderwijs je gitaar onder de knie krijgen?

ADVERTORIAL • Voor velen is het een droom: je favoriete nummer op je eigen gitaar kunnen...
12-04-2024

BZSV kansloos tegen SV Almelo

Op sportpark Ossenkoppelerhoek in Almelo was het zaterdagmiddag vanaf het eerste fluitsignaal...
08-04-2024