De gemeenteraad nam dinsdagavond unaniem een motie aan waarin opgeroepen werd om in de Regionale Energie Strategie Twente de opgaven om tot duurzame opwek van energie middels zonnevelden en windturbines te komen vooral regionaal te bezien en te voorkomen dat er in alle gemeenten wat geplaatst wordt, waardoor het gevaar ontstaat dat het coulisselandschap te veel wordt aangetast.
Een clustering van windturbines en zonnevelden langs snelwegen, spoorlijnen, waterwegen en locaties langs de Duitse grens verdient volgens Borne de voorkeur. Gemeenten die in dat geval onevenredig veel bijdragen aan de energietransitie zouden dan gecompenseerd worden door de gemeenten die relatief weinig bijdragen met zonnevelden of windmolens. In algemene zin zouden de randvoorwaarden van beleid moeten zijn: maatschappelijke acceptatie en draagvlak, zorgvuldige inpassing in het landschap en betaalbaarheid voor de burger.
Geen ‘nietje’
Het is de grote gemene deler van alle meningen die er leven binnen de diverse fracties in de Raad. Twentebreed worden er meningen uit gemeenteraden opgehaald, die eventueel nog iets kunnen veranderen aan het bod van Twente, dat er in het voorjaar van 2021 definitief moet liggen. In eerste instantie was het idee om alle verschillende meningen van de fracties te bundelen, maar dat ging de gemeenteraad van Borne niet ver genoeg. Leo Graafhuis (VVD): “Een nietje door de bijdragen en klaar is Kees? Zo worden we toch niet serieus genomen?” Bij meerdere partijen leefde de angst dat de meningen op een grote stapel zouden komen en er van de Bornse wensen straks nauwelijks meer iets terug te vinden zou zijn. “De kans op deze kaderstelling kunnen we toch niet laten lopen?”, vond Graafhuis.
‘Hoe-vraag komt nog’
Wethouder Michel Kotteman was van mening dat de gemeenteraad nog voldoende aan zet zou zijn. “Het gaat nu om de wat-vraag. De hoe-vraag komt aan de orde bij de Bornse Energievisie. Dan zijn er kansenkaarten en kan er bijvoorbeeld een uitspraak gedaan worden over wel of niet windmolens op Borns grondgebied.” Bovendien wilde Kotteman eerst het gesprek aangaan met de samenleving over hoe het bod van Borne ingevuld moest worden. Dat bod is nu 20 GWh. Dat moet zoveel mogelijk gerealiseerd worden met zon op daken, maar daarnaast zou er nog 17 GWh overblijven dat met 20 hectare zonnevelden of twee hoge windturbines opgewekt kan worden.
Motie raadsbreed ondersteund
Participatie en draagvlak vonden alle partijen belangrijk, maar dat stond de oproep van de Bornse gemeenteraad richting de stuurgroep van de RES Twente niet in de weg. Alle partijen schaarden zich achter de motie, mét de toevoeging dat ook nog eens alle individuele wensen en bedenkingen meegestuurd zouden worden. “Waarvan akte”, aldus Kotteman. (AJ)
Lees ook de eerdere verslaggeving: Verder met de energietransitie
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.
“Bij de eerste uitgave van de statistiek motorvoertuigen in 1927 zijn 41 duizend personenauto’s geregistreerd, in 1939 waren dat er al 98 duizend. De Tweede Wereldoorlog onderbrak de groei, maar al in 1949 was de grens van 100 duizend personenauto’s bereikt. In 1965 waren er al 1 miljoen, vier jaar later 2 miljoen. In 2019 staat de teller op 8,5 miljoen personenauto’s”.
www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/51/meer-dan-200-maal-zo-veel-personenauto-s-als-in-1927
Tja en hoeveel goed geïsoleerde huizen schat u dat er in ons land gebouwd zijn sinds het aardgas tegen weggeefprijs “over de plinten klotst”?