Het is één van de weinige plekken in Borne waar kunst op een veilige manier en gratis te beleven is. Het Koetshuis is tot 1 december het podium van de Zwolse beeldend kunstenaar Veronique Schrama. Wie het opzoekt of op weg is naar het Kulturhus kan er niet zomaar aan voorbij lopen. De indrukwekkende monumentale houtskooltekening noopt je tot stilstand. Het is een industrieel landschap waarin veel te ontdekken valt. Ook voor kinderen is het een interessant zoekplaatje.
Handtekening
Veronique weet vlot aan te geven waarin haar werk zo kenmerkend is: “Gebruik van houtskool, grafiet, machinale en architectonische afbeeldingen, het is een spel met perspectief.” Het is haar handtekening. De enorme afmeting van haar werk op papier “is meer mijn wereld. Tijdens het tekenen groeit mijn werk.” Schrama vindt het lastig om te tekenen op klein formaat. Alhoewel ze zich soms aanpast als de expositieruimte daarom vraagt. De beeldend kunstenaar heeft in het afgelopen decennium veelvuldig geëxposeerd. Veelal in omvangrijke ruimtes, van musea en Shell Technology Center tot in een postkantoor.
Staalconstructies en machines
De enorme tekening die door het raam van het Koetshuis te zien is draagt de titel `on-landscape; machine structure#2`. Schrama is gefascineerd door de kunstmatige leefomgeving. In hoeverre kunnen we die maken? Een werkelijkheid waarin kunstmatigheid het van de natuur heeft overgenomen en alle ecosystemen heeft voorbij gestreefd. En wat kunnen wij in die omgeving doen? Het zijn allerlei vragen die zij zich stelt. Aangetrokken door staalconstructies, beton, machines, computers en techniek geeft zij deze wereld, die wij allen kennen, een gezicht. Schrama is benieuwd hoe de toeschouwer naar haar wereld kijkt. (YD)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.