Vele wegen leiden naar De Molenkamp
DISCUSSIE IN ‘OPEN SFEER’ OVER DIVERSE VARIANTEN ONTSLUITING

Vele wegen leiden naar De Molenkamp

Inmiddels liggen er maar liefst tien varianten op tafel om bedrijventerrein De Molenkamp te ontsluiten nadat de Verbindingsweg is aangelegd en de spoorovergang op de Oonksweg wordt afgesloten. Recentelijk werd ook de optie onderzocht om geen directe aansluiting met de nieuwe weg te maken, maar het bestaande wegennet via Oonksweg en Prins Bernhardlaan te gebruiken om De Molenkamp bereikbaar te houden. Maandagavond werden de ondernemers bijgepraat over de diverse varianten waaruit nu een keuze gemaakt kan worden en de voor- en nadelen die aan elk ervan kleven.

 

Nieuwe opties

De route over de bestaande wegen kent ook alweer drie verschillende varianten, die van elkaar verschillen op hoe de kruising Oonksweg/Prins Bernhardlaan vormgegeven gaat worden. Mogelijk met een rotonde of door vanaf de Prins Bernhardlaan de afslag naar de Oonksweg voorrang te geven en het kruispunt te voorzien van vluchtheuvels om fietsverkeer over de Prins Bernhardlaan te faciliteren. Die situatie houden zoals het is zou ook nog een optie kunnen zijn. Kortom: er valt wat te kiezen en over te praten.

 

Verschillende meningen

Dat werd dan ook volop gedaan tijdens de inloopbijeenkomst maandagavond in het Kulturhus. Ondernemers en omwonenden konden informatie krijgen over de diverse mogelijkheden, vragen stellen en hun opmerkingen achterlaten. De meningen over de beste oplossing zijn verdeeld. Eric-Jan Smit van Taurus Automatisering: “Geen enkele variant is goed. We moeten het houden zoals het nu is.” Daarmee doelende op het niet afsluiten van de spoorwegovergang op de Oonksweg. Een ontsluiting via de Hanzestraat op de Verbindingsweg lijkt hem op problemen te stuiten vanwege de geringe breedte van de straat. Rik Vorgers en Eric ten Berge van Vorgers Autoberging zouden juist wel voor die optie willen gaan. De nieuwe varianten via bestaand netwerk zouden voor hun bedrijf desastreus uitpakken. “Dat wordt de doodsteek voor ons bedrijf. Dat durf ik wel te stellen”, zegt Rik Vorgers. Binnen 20 minuten dienen de voertuigen van Vorgers bij een ongeluk te zijn. “We moeten aan zeer strakke eisen voldoen. Dat is niet meer haalbaar als we straks in de spits op de N743 in de file moeten aansluiten.”

 

Criteria

En zo zijn er verschillende belangen en meningen. Het projectteam heeft geprobeerd alle voor- en nadelen in een matrix te vervatten (foto rechts), waarbij de kleur groen staat voor ‘positief’ en de kleur rood voor ‘negatief’. Blauw en oranje zitten daar tussenin. Het college zal nog voor de zomervakantie een keuze maken, waarna de gemeenteraad begin oktober de definitieve tracékeuze moet vaststellen.

 

‘Open sfeer’

Wethouder Herman Mulder is na afloop tevreden over de inloopavond. “Er was een mooie opkomst. Ik heb het gevoel dat iedereen zich goed heeft laten voorlichten, dat er meningen zijn uitgewisseld en is gediscussieerd in een open sfeer.” De reacties zullen worden meegenomen in de uiteindelijke beslissing, waarbij volgens de wethouder alle criteria in de matrix even zwaar meewegen. Iedereen tevreden stellen lijkt onmogelijk. “Die illusie heb ik ook niet”, zegt Mulder. (AJ)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

reageren op deze pagina

Eindelijk een nieuwe binnentuin voor De Wanne

De binnentuin van appartementencomplex De Wanne in de Stroom Esch was nodig toe aan een...
14-02-2019

Fijnproevers smullen van Arabische tafel

Al een dag van te voren stonden de vier dames op de foto’s met elkaar bij...
14-02-2019

Klaar voor laatste hoofdstuk AZC Azelo

De bedden met het pakketje linnengoed erop staan klaar. De laatste schoonmaak- en opruimklussen...
14-02-2019

Uitslag poll Elhorst-Vloedbelt

Naar aanleiding van een verschil van mening tussen de Dorpsraad van Zenderen en de Provincie...
08-02-2019

Bornsche Maten: begrip in de regio

ADVERTORIAL - De Bornsche Maten is populair. In de afgelopen jaren heeft een toenemend aantal...
07-02-2019

Wel of geen draagvlak voor de mestverwerker?

De kwestie mestverwerker op de Elhorst-Vloedbelt in Zenderen nadert haar voorlopige bestuurlijke...
06-02-2019


file:html/cookies.inc.html}