Twence blijft inzetten op locatie Elhorst-Vloedbelt
MOGELIJKHEDEN ONDERZOEKEN OM MESTVERWERKER ALSNOG TE REALISEREN

Twence blijft inzetten op locatie Elhorst-Vloedbelt

Twence heeft na de uitspraak van de Raad van State, waarbij de omgevingsvergunning voor de realisatie van een mestverwaardingsinstallatie op de Elhosrst-Vloedbelt in Zenderen vernietigd is, besloten toch de mogelijkheden te onderzoeken om de installatie alsnog in Zenderen te realiseren.

 

In een ingezonden persbericht schrijft Twence: “Het grote aantal reacties vanuit de agrarische sector heeft de noodzaak van een grootschalige installatie in het hart van het gebied met veehouders, nogmaals onderstreept. Voor een gezonde agrarische sector en het behalen van duurzaamheidsdoelstellingen is voldoende mestverwaardingscapaciteit essentieel. Mestverwaarding biedt Twente de kans mineralen kringlopen te sluiten, de bodemgezondheid te verbeteren en duurzame energie op te wekken. Met efficiënte grootschalige verwerking worden diverse regionale uitdagingen aangepakt.”

Mestverwaarding op Elhorst-Vloedbelt
Twence heeft dan ook besloten de mogelijkheden te onderzoeken om de mestverwaardingsinstallatie op Elhorst-Vloedbelt alsnog te realiseren. De centrale ligging en alle overige voorwaarden die op orde zijn, maken dat bij een passend bestemmingsplan de installatie op Elhorst-Vloedbelt direct gebouwd kan worden. Gezien de aangescherpte mestwetgeving is een snelle realisatie van verwerkingscapaciteit van levensbelang voor veehouders in de regio. De uitspraak van de Raad van State onderstreept voor Twence ook nogmaals dat de beoogde installatie zeer gedegen is. Geen van de bezwaren op het gebied van externe veiligheid, geluid of geur zijn ontvankelijk verklaard. Op dit moment wordt dan ook gekeken welke mogelijkheden er zijn om alsnog een passende vergunning te verkrijgen voor Elhorst-Vloedbelt.”

Afvalverwerking op Elhorst-Vloedbelt

Uit de uitspraak van de Raad van State zou afgeleid kunnen worden dat er op het terrein in Zenderen helemaal geen afvalverwerking mogelijk zou zijn, vanwege het ontbreken van een plankaart in het bestemmingsplan. Twence bestrijdt dat er om die reden de afgelopen jaren sprake zou zijn van ‘illegale activiteiten’, zoals in enkele media is gemeld.

 

“De gemeente Borne heeft dit jaar het bestemmingsplan van het buitengebied rondom Elhorst-Vloedbelt in Zenderen herzien. In afwachting van de Raad van State-uitspraak heeft de gemeente in het nieuwe bestemmingsplan, Elhorst-Vloedbelt als witte vlek opgenomen. Na de uitspraak zou deze ingevuld worden, tot die tijd is het oude bestemmingsplan van toepassing. Binnen het oude bestemmingsplan zijn de afvalverwerkingsactiviteiten van Twence op Elhorst-Vloedbelt bestemd (overgangsrecht). Er is dus nooit sprake geweest van illegale activiteiten.”

 

Meer over de uitspraak van de Raad van State: Mestverwerker in Zenderen mag niet

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

reageren op deze pagina
Ron Hartman — 30 okt 2017
@Hans. Jammer genoeg zal het en-en moeten worden vrees ik, (dus gvw-light en een stapsgewijze bouw van de 5 (mbv Provinciegeld en afhankelijk van de extra verkeersbewegingen tgv Twence). Een wel functionerende mestverwerker, zal forse eisen stellen aan de infrastructuur. Die enorme mesttransporten moeten dan wel een weg gebruiken. Welke? Die boog boven Zenderen waar dan de verkeersstromen stront, Almelo-Hengelo en A1 verkeer allemaal via de boog Almelo-Albergen wringen? Kijk maar eens naar het plaatje dat ik laatst op Facebook zette voor een indruk.
hans — 29 okt 2017
Je geeft het zelf al aan. De de discussie gaat over voor of tegen 5B en/of de verbindingsweg. Ingewikkelder dan dat moet en kan het niet worden. De mestverwerker moet buiten deze discussie worden gehouden
Ron Hartman — 28 okt 2017
@Hans: Het zou een kansje zijn als Twence er toch zou mogen komen, om dan de Noordboog van de 5 te kunnen maken langs of zelfs op een deel van het terrein; meer niet. Als ze er niets mee zouden kunnen, komt het trace nog beter in beeld. Win-win dus. Verder is de discussie al te veel uitgelopen op je bent voor of tegen gvw of 5B. Ik denk dat dat onjuist is.
hans — 28 okt 2017
Salami-techniek. Het opdelen van complexe vraagstukken in kleine deel trajectjes zodat mensen met geringere kennis van zaken kunnen overzien waarover ze praten. Verbindingdweg, traject 5A/B en vuilverwerking in één soep mengen is juist het tegenovergestelde. Overigens die zaken hebben ook niks met elkaar te maken. De mestverwerking is een industrieel en hoogtechnologisch productieproces met een aanzienlijk hogere risico factor dan het storten van vuil. Daarom hoort een dergelijke installatie op een industrieterrein met een eigen calamiteiten team en korte lijnen naar allerlei hulpdiensten. Daar voldoet Elhorst/Vloedbelt nu en ook na aanpassingen niet aan. Gewoon naar het XL industrieterrein langs de A35.
Bewoner borne — 28 okt 2017
De zuidelijke randweg zou ook nooit gebruikt worden volgens menig mens. Nu wordt deze ook gewoon gebruikt. De versie 5b komt er nooit. Zoals ik eerder zei, te veel onteigening en te veel terugwin. Tunnel is minimale aanpassing.



Maar laat de adviseur maar zijn beklag doen. Overal een plas over plegen. Schijnbaar heeft hij als enige “verstand” van zaken.
Ron Hartman — 27 okt 2017
Jammer, maar die OZB gaat zeker omhoog! We willen immers -snel- een tunnel naast het station? Weet je dat veel mensen nog steeds denken dat DAT geregeld is en eigenlijk geen flauw benul hebben dat ze ''de'' tunnel bijna halverwege Zenderen, nooit zullen gebruiken?
Bewoner borne — 27 okt 2017
Rectificatie; Twence
Bewoner van borne — 27 okt 2017
Beste heer Hartman, nogmaals het verzoek om de adviseur te worden binnen de gemeente borne.

Wanneer al deze projecten doorgang vinden stimuleer het de werkgelegenheid en economie in borne. Verder als Twente milieu er aan meebetaalt voor de volgende fase ontsluiting borne dan zou ik zeggen. Lekker goed voor de ozb gaat deze ook niet omhoog.
Ron Hartman — 27 okt 2017
Dit was natuurijk te verwachten. We zullen om de klimaatdoelen te bereiken, domweg de mest moeten verwerken, of minder stront (minder beesten en (dus) mensen, of export) moeten krijgen. De keus zal - voor de hand liggend - op verwerken van de mest gaan vallen. Het bestemmingsplan moet nog wel worden aangepast en dan natuurlijk in 1 klap, de ''5'' A/B weg gelijk opnemen. Daar zal Twence dan aan mee willen werken?

‘Gele hesjes’ maken indruk

Het was geen loos dreigement van de politie, bijna een week geleden. Er zou extra gecontroleerd...
11-12-2018

Twickel werkt niet mee aan Verbindingsweg

De Stichting Twickel heeft de gemeente Borne in een brief laten weten niet bereid te zijn mee te...
09-12-2018

Amberboom geplant bij Dijkhuis

Op de `Dag van de Vrijwilligers`, 7 december, eert het TMZ deze vrijwilligers met een blijvend...
07-12-2018

Muziekinstrumenten Stedelijk Orkest gestolen

In de nacht van woensdag op donderdag zijn uit het clubgebouw van het Stedelijk Orkest in Borne...
06-12-2018

Extra controles op fietsverlichting

De komende tijd gaat de politie intensief controleren op goede fietsverlichting. De dagen worden...
05-12-2018

Twaalf jubilarissen in het zonnetje

Ruim een week geleden werd het 25-jarig bestaan van de Rolstoelwandelgroep Borne gevierd,...
30-11-2018


file:html/cookies.inc.html}