In Borne is de boekhouding natuurlijk ook op die manier ingericht. Het gaat dan om de kostenplaatsen; Leve Borne, Meedoen in Borne, Maatschappelijke Participatie, Mooi Borne en Borne Algemeen. Je zult maar Raadslid zijn en over elk genoemd onderwerp, boekwerken vol geblazen tekst te krijgen, ipv zoals in het bedrijfsleven, een analyse over wat er per kostenplaats goed, of fout ging en dan duidelijke beschrijving hoe je dat als bestuur/directie zult gaan oplossen. Hoofdprobleem is dat je door de grote verhalen, het totaal overzicht kwijtraakte. Toch...Raadslid? Ik ook hoor als oud ondernemer en het kostte mij de afgelopen tijd dan ook meer studietijd dan U naast Uw werk kunt geven. Hoe nu??

Ron Hartman

Tja, dit jaar waren ze al 2 keer in hei-sessies bijeen. Ik vrees echter om de Raad te leren door welke bril ze moesten gaan kijken. Men noemt dat ''bij de hand nemen''. Vandaar dat ik per kostenplaats, de info die ik eerder gaf, verder ga toelichten. Ik begin met P6: Borne Algemeen uit de jaarstukken 2018 van 20 juni jl. en dan vooral wat analyses uit de Jaarcijfers 2018. Pas als je de vorige cijfers en de gebreken snapt, kun je begroten. Niet andersom zoals nu gebeurt.

Lichtgeel hesje

Zou als gehele Raad maar eens een dagje 'op de hei' gaan zitten met de Wethouder Financiën en een deskundige Registeraccountant, om de wensen, mogelijkheden en onmogelijkheden qua financiële verslaglegging te inventariseren, om zodoende een financiële verantwoordingsstructuur op te kunnen zetten die de Raad als budgetbewaker en kadersteller wel een duidelijk inzicht geeft in de financiële handel en wandel door het ambtelijk apparaat. Nu blijf je als Raad achter de College-geldwagen aan hollen, zonder dat dit ergens toe leidt en zonder dat men als Raad hier grip op krijgt! En wie is hiervan de dupe? Juist, de burger!
06 okt 2019 om 11:29 | Ron Hartman | Reageer op dit bericht | Aantal reacties (2)