De spoorlijn Almelo-Salzbergen zorgt al vanaf 18-10-1865 voor een tweedeling van de gemeente Borne www.atlasenkaart.nl/maps/2627.jpg waar reeds op diezelfde dag (ja,ja!) een station geopend werd: www.mijnstadmijndorp.nl/files/styles/featured_large/public/e/e732420cfe353a7444cf32a6357591d1.jpg?itok=3vVCyRca compleet met bijbehorende overwegen en deugdelijke, toen al handbediende(!) spoorbomen www.mijnstadmijndorp.nl/files/styles/featured_large/public/e/34e1688fb96cd38d0347368c00d9ae89.jpg?itok=RH5olaQE die bevolking, middenstand, hulpdiensten en -vooral- de gemoederen steeds vaker verdeelden.
De eerste 109 jaar nog zonder enige actie vanwege Het Plaatselijke Bevoegd Gezag.
Voor een definitieve oplossing vroegen de notabelen haar inwoners toen doodleuk ng eens bijna vijftig zomers geduld te betrachten http://i.imgur.com/Fpe7l.jpg
Tenslotte neemt 12-09-2017 aanstaande de Bornse gemeenteraad -na 149 jaar, 11 maanden en 36 dagen- alsng een besluit hoe zlfs in Borne nder die spoorlijn een doorgang voor het verkeer komt. Nou, n Borne? In de buurt vn dan, onze vroede vaderen zoeken het iets hogerop, opdat inwoners van Borne-West niet hetzelfde overkomt als die arme dorpsgenoten achter onze enige wre Rondweg http://img.rtvoost.nl/T3/436293.jpg

Ron Hartman

Bij verdere toename van het treinverkeer, zullen de spoorbomen vaker en langer gesloten blijven en moet je dus fors omrijden als burger, om de tunnel bij de Ikea of de GVW op weg naar Zenderen te bereiken. De treinen zullen dus sneller langs Borne moeten gaan om de spoorbomen nog enige tijd te kunnen openen. Einde stoptreinen? Neem dan nog maar een paar jaar extra de tijd om WEL een tunnel in Borne zelf te maken en intussen? Die GVW gewoon aanleggen, maar als simpele straatweg met overweg. Het geld voor de tunnel even bijsparen voor in Borne zelf. De GVW hoeft niet breder te zijn dan de Oonksweg nu en na de aanleg van de 5a of 5b langs de rijksweg naar Zenderen, vervalt de functie, als tenminste de Noordelijke Bandweg echt niet doorgaat wat werd gesteld. Of...... zit er toch een kansje in dat die WEL en de 5B niet doorgaat? Hoe staat het nou echt met de tunnelblik na die laatste extra vijftig jaar studie? Eerst even kiezen. Of gaat het eerst van Zenderen (het linkse stuk van de Noordelijke Bandweg) naar de GVW en tzt de rest naar de Beneluxlaan? Is die 5B nu wel of niet van de baan?
04 sep 2017 om 13:18 | Paul Cohn | Reageer op dit bericht | Aantal reacties (1)

Reageren

Stel hier je vraag, doe een oproep of plaats een suggestie als reactie