Rouwkaart niet bezorgd, wat nu?

column door Natasja Kroese

 

Stelt u zich eens voor. Uw dierbare is overleden en de rouwkaart die u met veel liefde heeft gemaakt wordt niet op tijd of zelfs helemaal niet bezorgd. Eén van mijn ergste nachtmerries als uitvaartbegeleider. Gelukkig komt het niet heel vaak voor. In 95% van de verzendingen gaat het goed. In december is het echter drukker dan andere maanden met de post. Dit heeft met de feestdagen te maken. De post neemt daarom vaak wat langer om bezorgd te worden. Rouwpost heeft een speciale behandeling het hele jaar door en vergt juist deze maand nog wat extra aandacht. De enige post die niet mag blijven liggen.

 

In de week van de uitvaart is het een achtbaan aan emoties en u wilt er van op aan kunnen dat de rouwkaart op tijd is bij eenieder die u graag op de dag van de uitvaart bij u wilt hebben. U wilt het laatste afscheid met ze delen. Ze de gelegenheid geven om afscheid te nemen van de overledene. Een afscheid is aan een specifieke tijd en plaats gebonden en kan niet nogmaals plaatsvinden. De bezorging van de rouwkaart is een wezenlijk onderdeel van de week van de uitvaart.

 

Vooraf regelen

In de week van de uitvaart help ik de nabestaanden met o.a. het maken van de rouwkaart. Daarop staat alle belangrijke informatie vermeld over de dag van de uitvaart en eventuele mogelijkheid tot condoleren. Deze moet dan ook zorgvuldig verstuurd worden. U kunt er bijvoorbeeld voor zorgen dat u een actuele adressenlijst paraat heeft. Dit scheelt veel tijd in het zoeken naar adressen. Een handige plaats om deze op te bergen is bij uw uitvaartwensen/papieren. Zorg ervoor dat uw nabestaanden weten waar de papieren liggen.

 

Niet in de oranje brievenbus

Rouwpost moet echt de volgende dag bezorgd worden. De post garandeert dit ook, mits er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan:

  • de enveloppen moeten voorzien zijn van een rouwrand
  • de enveloppen moeten voorzien zijn van een rouwzegel
  • de enveloppen moeten aangeboden worden in een speciale verzendenvelop.


In alle maanden van het jaar mag de rouwpost in de speciale envelop in de gewone oranje brievenbus worden aangeboden. Behalve in december vanwege de vele decemberpost en het verkleinen van de invoer rondom oud en nieuw. De rouwpost kan dan uitsluitend worden aangeleverd bij de postkantoren of op speciaal verzoek van de uitvaartbegeleider worden opgehaald.

 

Ik heb als uitvaartbegeleider graag zelf de regie in handen en breng dan ook altijd zelf de rouwpost naar het postkantoor. Vervolgens ontvang ik een verzendbewijs. Ik heb dan alle gegevens van de verstuurde post bij de hand. Mocht er dan iets misgaan dan kan ik aan de hand van de gegevens van het ontvangstbewijs bellen met Post NL en kunnen zij een onderzoek starten.

 

Hoe weet ik nu of de post is bezorgd? Voor de zekerheid laat ik de familie mij ook altijd een kaart sturen. En wanneer de kaarten aangekomen zijn wordt de familie vaak al snel overstelpt met berichten en kaarten. Wanneer deze uitblijven gaan we actie ondernemen. Ik zal er alles aan doen om iedereen die erbij moet zijn tijdig te informeren.


Hulp nodig?
Al met al best een belangrijk dingetje, de rouwkaart en de verzending daarvan. Wilt u weten waarmee ik u nog meer kan helpen voorafgaand aan een overlijden of tijdens de week van de uitvaart? Neemt u dan contact met mij op.

 

 

 

 

Boom afscheidszorg
Natasja Kroese
Tel: 06-22999396
natasja@boomafscheidszorg.nl
www.boomafscheidszorg.nl

 

 

Even een boodschapje…

column door Natasja Kroese

 

Op een zaterdagochtend fiets ik naar het dorp voor de laatste weekendboodschappen. Zodra ik van de fiets stap tref ik bekenden. Gezellig, eventjes een praatje maken. Al snel komt het gesprek op de nieuwe weg ik nu bewandel. Enthousiasme, maar ook vragen. Of ik even tijd heb voor wat prangende vragen. Daar maak ik natuurlijk even tijd voor.

 

Mocht één van hun beiden komen te overlijden kunnen ze mij dan altijd bellen ongeacht het tijdstip?

Ik ben 24/7 bereikbaar. Echt waar! Het komt voor dat ik niet in de gelegenheid ben de telefoon te beantwoorden. Voor dit soort momenten schakel ik de telefoon door naar een collega. Zij staat u dan te woord en in overleg worden de eerste afspraken gemaakt.

 

Na overlijden willen ze graag naar een uitvaartcentrum/aula. Welke is van jou?

Nou, ik heb geen uitvaartcentrum/aula. Gelukkig is er voldoende keus. Dit kan in Borne, maar ook in de omliggende plaatsen. Maak de keuze op basis van uw gevoel of ga er eens een kijkje nemen of het echt zo goed voelt als u denkt. Wat uw wens ook is, ik kan daar als zelfstandig en onafhankelijk uitvaartbegeleider de gewenste faciliteiten afhuren.

 

Nog een laatste vraag dan. Hoe zit dat met onze verzekering? Kan dat allemaal wel?

U bent altijd vrij om uw eigen uitvaartbegeleider te kiezen, ongeacht waar u verzekerd bent! Uiteraard bellen we na overlijden samen de verzekeringsmaatschappij om ze daarvan op de hoogte te stellen zodat zij de uitkering van de verzekering in gang kunnen zetten.

 

Zorg voor een uitvaartbegeleider die bij u past en waar u een goed gevoel over heeft.

 

We nemen afscheid. We wensen elkaar een heel plezierig weekend en ze hopen me gewoon weer in het dorp tegen het lijf te lopen een volgende keer dat we elkaar zien. Ik geef ze mijn kaartje voor het geval ze me op een andere manier nodig hebben of willen spreken.

 

Dit soort gesprekken overkomen me wel vaker (in het dorp, bij de bakker of op een verjaardag) en ik vind het fijn om duidelijkheid te kunnen geven. Dat daardoor het boodschappen halen wat langer duurt...

 

 

 

 

Boom afscheidszorg

Natasja Kroese

telefoon 06 2299 9396

www.boomafscheidszorg.nl

 

 

 

Kennis maken

column door Natasja Kroese

 

Onlangs werd ik gebeld door een meneer op leeftijd. Hij schrok een beetje omdat hij mij aan de lijn had. Hij wilde me eigenlijk nog niet bellen. Pas morgen… Hij had mijn telefoonnummer in zijn mobiele telefoon gezet en per abuis gebeld. Geen enkel probleem. We ronden het gesprek af en zo geschiedde dat hij mij een dag later weer belde om een afspraak te maken. De gezondheid neemt wat af, vrienden ontvallen hem en de kinderen wonen niet in de buurt dus het werd wellicht tijd om één en ander op papier te zetten.

 

Natuurlijk maak ik daar tijd voor vrij en we spreken voor een week later af bij hem thuis. Ik word warm welkom geheten door meneer. We nemen plaats aan de keukentafel, koffie wordt geserveerd en het gesprek kan beginnen. Ik luister naar zijn wensen.

 

Door het levensverhaal van meneer en de ervaringen bij andere overlijdens worden de wensen steeds duidelijker. Ik geef tips en adviezen over de mogelijkheden en voorzichtig wordt er gebladerd in de door mij meegenomen boeken. Hierin staan meerdere voorbeelden van onder andere rouwkaarten en kisten. Wat een keuze in rouwkaarten is er toch, de één nog mooier dan de ander. Ook bij een kist zijn er zoveel opties, met daarnaast ook de mogelijkheid om te kiezen voor rieten manden of een wade met opbaarplank. Ik noteer de voorlopige wensen van meneer. Mocht hij het in de toekomst toch anders willen, dan is dit uiteraard geen enkel probleem. Dan pas ik het gewoon weer aan.

 

Hij is blij dat een aantal voor hem belangrijke wensen zijn uitgesproken en op papier staan. Dit geeft rust, mocht er toch iets gebeuren. Ik bedank meneer voor zijn tijd en vertrouwen en neem afscheid. Ik zie dat ons gesprek veel met hem heeft gedaan en als ik een week later de uitvaartwensen, die ik op papier voor hem heb uitgewerkt, kom langsbrengen beaamt hij dat ook.

 

Zou u het ook fijn vinden om uw wensen met mij te bespreken? Wilt u voorkomen dat uw partner of kinderen voor onverwachte beslissingen komen te staan? Ik kom gewoon kosteloos en vrijblijvend bij u thuis om onder het genot van een kopje koffie uw uitvaartwensen te bespreken…

 

 

 

 

Boom afscheidszorg

Natasja Kroese

telefoon 06 2299 9396

www.boomafscheidszorg.nl