Nieuw interactief tijdschrift Aveleijn
04-04-2017
MAGAZINE MET EIGEN NAAM, OOK ONLINE EN APARTE VERSIES VOOR MANNEN EN VROUWEN

Nieuw interactief tijdschrift Aveleijn

Een nieuw en fris ontwerp, boordevol interactiviteit en met een online platform: Aveleijn presenteerde donderdag het nieuwe cliëntentijdschrift in het Kulturhus. De redactie bestaat uit communicatiemedewerkers van Aveleijn én een aantal cliënten. Het tijdschrift komt vanaf nu drie keer per jaar uit. Bij iedere editie is één van de circa tachtig locaties betrokken. Aan dit eerste magazine - met als thema ‘lente’ - hebben cliënten van de locatie Parallelweg in Borne meegewerkt. Zij hebben onder andere meegedacht over de voorpagina en de poster in het midden.
 

Aveleijn had al een tijdschrift, genaamd Blits, maar dit mocht wel wat verbeterd worden. “Het was een mooi en leuk tijdschrift, maar het is altijd goed om je te blijven ontwikkelen”, vertelt Aveleijn-bestuurder Willem den Hartog tijdens de lancering. “Cliënten misten een aantal dingen in Blits en die hebben wij nu toegevoegd. Het is een interactief en gepersonaliseerd tijdschrift geworden. Wij bieden zorg en ondersteuning op maat en daarom hebben we nu ook gekozen voor communicatie op maat.

Alle 2500 cliënten zien driemaal per jaar een tijdschrift op hun deurmat vallen met hun voornaam als naam van het blad. Op de tweede bladzijde worden ze ook persoonlijk aangesproken met ‘Hallo’ en hun voornaam. Er zijn twee versies, voor mannen en voor vrouwen. Ook is er een algemene versie, die HOI heet. Cliënten hebben bovendien een uitje in het tijdschrift staan dat in de buurt van hun woonplaats is.


Ontzettend trots

Inge Masselink, kartrekker van dit project en medewerker cliëntcommunicatie bij Aveleijn, spreekt de circa dertig aanwezigen toe. “We hebben hard gewerkt om dit mooie tijdschrift te maken en we zijn er ontzettend trots op. We willen cliënten hiermee activeren iets te gaan doen. Daarom hebben we allerlei interactieve onderdelen toegevoegd, zoals een memory die uitgescheurd kan worden en een kleurplaat.” Ze reikt het eerste tijdschrift uit aan cliënt Herman en onthult vervolgens met hem een metergrote variant van het tijdschrift, waarop alle aanwezigen goed kunnen zien wat het blad allemaal te bieden heeft.
 

Maar dat is nog niet alles. Inge: “We willen hip en modern zijn en daarom hebben we ook een online tijdschrift gemaakt. Daar staat nog veel meer in dan wat je in het papieren tijdschrift ziet. We hebben er allerlei filmpjes op staan, verhalen en links naar andere websites. Ook kun je op een blokje klikken op elke pagina, zodat de pagina wordt voorgelezen. Dus ook als je niet kunt lezen, weet je toch wat er allemaal in het tijdschrift staat.” Bestuurder Susanne Bentvelsen drukt samen met cliënt Maurice op een knop, waarna de twee televisieschermen in de foyer de website laten zien.
 

Gepersonaliseerd

De cliënten die bij de lancering aanwezig zijn, nemen trots hun gepersonaliseerde tijdschriften in ontvangst. Ze bladeren er enthousiast doorheen en vinden herkenning in de onderwerpen. “Hé, Wolter Kroes!” en: “Hier kun je ruiken.” In dit magazine is de middelste pagina een lenteposter. Als je op een vakje rechtsonder krast, dan ruik je gras.
 

Bijzonder traject

“We gaan in elke editie aandacht besteden aan een ander zintuig”, vertelt Laurens Oude Elberink van uitgeverij Geen Blad voor de Mond. “Het is supergaaf om dit tijdschrift te maken. We maken veel magazines, maar om dat samen met cliënten te doen is een heel bijzonder traject. Aveleijn is de enige zorgorganisatie in Nederland die een tijdschrift in deze uitvoering heeft. We hebben samen met cliënten gekeken wat erin kan, wat ze fijn vinden en welke woorden ze begrijpen.” Het interactieve online platform is volgens hem ook erg mooi geworden. “Er is aan elk niveau cliënt gedacht, zodat iedereen aan zijn trekken komt.”
 

Laurens is erg trots op het tijdschrift en kijkt tevreden naar de cliënten die enthousiast hun exemplaar doorbladeren. “Het draait hierbij niet om de organisatie, maar om de cliënten en dat zie je aan hun blije gezichten.”
 

Het online platform vind je op www.online.aveleijn.nl. (DM/DWvB)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

reageren op deze pagina
Steffanie van Loo — 05 apr 2017
De juiste link naar het online tijdschrift is online.aveleijn.nl

Verse drempel moet weer weg

In het voorjaar werden er aan de Twickelerblokweg twee nieuwe verkeersdrempels geplaatst....
19-11-2019

WithLove: RomComs kijken wanneer jij het wilt

ADVERTORIAL • WithLove is de meest romantische streamingdienst van Nederland. WithLove.tv...
19-11-2019

Waardering voor mantelzorgers

Vrijdagavond was er een ontspannen avond voor mantelzorgers, georganiseerd door de gemeente...
15-11-2019

Bouw De Hooiberg start in voorjaar

De herontwikkeling van de leegstaande basisschool De Hooiberg in de Stroom Esch tot...
14-11-2019

Een stoomloc in de kelder

ADVERTORIAL • Toen Henry Wienk en zijn vrouw wilden verhuizen naar een appartement in...
11-11-2019

Gezellige pubquiz voor KiKa

Negen teams met illustere namen als ‘De Stoppelbaardjes’, ‘Mijn naam is...
10-11-2019