Ondernemers Borne doen het keigoed’
‘VERBORGEN KAMPIOENEN’, INDUSTRIE EN DETAILHANDEL KUNNEN VAN ELKAAR LEREN

Ondernemers Borne doen het keigoed’

Met het ondernemersklimaat in de gemeente Borne zit het wel snor. Borne ontstijgt ver de grauwe middenmoot als het gaat om de manier waarop bedrijven zich manifesteren. Dat concludeerden Hans Peter Benschop en Gert-Jan Hospers donderdagvond tijdens de infotainmentavond van de Bundeling Bornse Ondernemers in De Hondeborg. Ze hieven echter ook een waarschuwend vingertje: ‘Kijk niet te veel naar het verleden, houd de trendbreuken in de gaten en kijk vooral naar de toekomst.’

Hans Peter Benschop is directeur en enig medewerker van het Trendbureau Overijssel. De Apeldoorner stelde het lijvige boekwerk samen dat het resultaat was van de toekomstverkenning ‘Waar verdient Overijssel zijn geld mee in 2030?’ In het rapport beschrijft Benschop de te verwachten trendbreuken in de komende dertien jaren. Hij kon zijn gehoor donderdag als geruststellende gedachte meegeven dat Borne het ‘gewoon keigoed’ doet.

Geen garantie
Resultaten uit het verleden zijn echter geen garantie voor de toekomst. Zogenoemde trendbreuken veranderen de economie en zorgen voor andere doelgroepen. Een van de belangrijkste daarvan is de toename van het aantal vijftig plussers. “In Borne is al dertig procent van de bevolking 65 plus”, geeft Hans Peter Benschop aan. “Er komt veel meer preventieve gezondheidszorg en er wordt veel meer zorg uit het ziekenhuis naar de straat gebracht. Het is een grote groep met veel vrije tijd, die ze gaat besteden. Dat biedt mogelijkheden voor bijvoorbeeld detailhandel en bouw. Ouderen willen anders benaderd worden, de behoefte aan rolstoelbestendige openbare ruimtes groeit en mensen willen zolang mogelijk in hun eigen woning gehuisvest blijven.”

Een andere tendens, die ermee verband houdt, is de robotisering. “Door automatisering komt er een dominante vermindering van routinewerk. Omdat er minder beroepskrachten zijn, zal de arbeidsparticipatie omhoog gaan. Werkgevers zullen daarom meer moeten investeren in werknemers. Er ontstaat een nieuwe maakindustrie.”

Ook de grotere tegenstellingen tussen bevolkingsgroepen, de circulaire economie en geopolitieke spanningen zorgen volgens Hans Peter Benschop voor nieuwe waarden, die een andere manier van kijken naar het ondernemerschap noodzakelijk maken.

Onderscheidend door te kiezen
Gert-Jan Hospers, als economisch geograaf verbonden aan onder meer de Universiteit Twente, hield de aanwezigen twee verhalen voor. Een over de industriesector en een over de detailhandel. In de eerste helft van zijn betoog vestigde hij de aandacht op het grote aantal bijzondere bedrijven dat Borne rijk is. En hij verzuimde daarbij niet ook namen te noemen.

Dijkhof Trappen en Treden, Building Design, Bucon, Bruco, Kish (Zenderen), Wiggers Muziekinstrumenten, Innocel, Naturalia, Braakhuis Metaaltechniek, Gullimex, BE | Albrass Industrials, Dutch Shape en Humeca werden door hem geprezen als ‘verborgen kampioenen’, die hun wortels in Borne hebben maar over de hele wereld hun vleugels uitslaan.
“Ze zijn heel vernieuwend in technologie en in de markt”, aldus Hospers. “Ze onderscheiden zich in de maakindustrie omdat ze kiezen en zich specialiseren. Je moet ze koesteren.”

Hospers nam de detailhandel vervolgens mee op ‘bezoekersreis’. “Kruip eens in de huid van de inwoners én die van buitenstaanders”, gaf hij als tip. “Je kunt dat in vier stappen doen: besluiten en plannen, reizen en aankomen, bezoeken en beleven, herinneren en vertellen. Het zijn allemaal momenten van waarheid, die voor inwoners en buitenstaanders een heel ander resultaat kunnen opleveren. Waar het uiteindelijk om gaat is of je aantrekkelijk en gebruikersvriendelijk bent. Daarom raad ik aan eens een ‘walkshop’ te houden, waarbij je met verschillende mensen door het centrum loopt om te ervaren wat ze daarvan vinden. Je zult merken dat met variatie, details en kleur veel te doen valt. Zorg voor 3D window dressing bij leegstand en maak ruim baan voor fietsers en wandelaars.”

Een dikke acht
Zijn vraag richting zaal welk cijfer de ondernemers hun dorp zelf zouden geven, leverde een dikke acht op. “Dat hoor je zelden”, stelde Gert-Jan Hospers. Het geeft aan dat de schaal van Borne net niet te klein, maar ook niet te groot is.”

Zoals hij aan het begin van de avond beloofde, gaf hij ook aan wat detailhandel en industrie van elkaar kunnen leren. “De detailhandel moet vaker kiezen, de industriële bedrijven meer zichzelf promoten. Zodat ze geen verborgen kampioenen blijven.”
Om te besluiten met een stelling: ‘Wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.’

In de nazit herhaalde Hans Peter Benschop nog eens dat Borne er in de onderzoeken prima uit komt. “Het doet het gewoon goed en is in het Twentse bepaald geen achterblijver. Het ondernemersklimaat deugt, het opleidingsniveau is meer dan naar behoren, gemiddeld hebben de mensen hier relatief hoge inkomens. Het is hier prettig wonen, lijkt me.”

Vertaling van verhaal
Gert-Jan Hospers betrok in zijn conclusie de fraaie locatie van De Hondeborg. “Heel mooi en in feite de vertaling van mijn verhaal. De sfeer hier is heel belangrijk. Natuurlijke materialen, kleur en licht zorgen voor een prachtige sfeer. Verder vond ik het vanavond heel opvallend hoe tevreden de ondernemers in Borne zijn. Dat maak je zelden mee. Als Tukker ken ik Borne natuurlijk als het geografisch letterlijke middelpunt van de regio, waar de betrokkenheid van inwoners én ondernemers heel belangrijk is.” (WP)

Op de foto boven vanaf links Rogier Koershuis van Kish Horloges uit Zenderen, Hans Peter Benschop en Gert-Jan Hospers. Daaronder twee fragmenten uit de presentatie van Hospes.

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

reageren op deze pagina

Succes event Startup Now naar Hengelo

ADVERTORIAL. Speciaal voor alle plannenmakers en (bijna) startende ondernemers organiseert de...
04-12-2017

Oude Monnink Motors opent haar deuren

Vrijdagmiddag was het dan eindelijk zover. Richard en Manon Oude Monnink glommen van trots toen...
01-12-2017

De Esch naar finale NK GEObattle

Hoe pakken we klimaatverandering aan? Wat doen we met energievraagstukken en wat worden de...
22-11-2017

De Köller 'Bornse Onderneming van 2017'

De strijd om de titel Bornse Onderneming van het Jaar is dinsdagavond gewonnen door Minicamping...
21-11-2017

Tietje 950 breekt records in Zenderen

De hele deel in Zenderen was gevuld met familie, buren en een wel hele bijzondere koe. Tietje...
18-11-2017

Smakelijk ontbijt enthousiaste ondernemers

De negen genomineerde bedrijven voor de titel Bornse Onderneming van het Jaar 2017 in Borne en...
18-11-2017