Omwonenden van parkeerplaats De Höfte maakten zich zorgen over de verkeersveiligheid rondom het parkeerterrein en trokken begin juni aan de bel. Toen antwoorden van de gemeente uitbleven werd ook het CDA benaderd om via schriftelijke vragen nogmaals aandacht voor de situatie te vragen.
In de beantwoording op deze artikel 39 vragen stelt het college na het gesprek met de omwonenden in overleg te zijn gegaan met de ondernemers aan het plein en maatregelen te hebben onderzocht om de verkeersveiligheid waar nodig te verbeteren.
Foutparkeerders
Er zou op de parkeerplaats nooit buiten de parkeervlakken geparkeerd worden met uitzondering van het stuk tussen de inrit en de voetgangersoversteekplaats op de Grotestraat. Om dat te voorkomen wordt binnenkort ter plekke een extra paaltje geplaatst.
Laden en lossen
Met de ondernemers zijn nadere afspraken gemaakt over bevoorrading van de winkels en de mogelijke verkeersoverlast van vrachtwagens. De Aldi laadt en lost voor de winkel maar zorgt er voor dat de toegang naar de parkeerplaats boven de Aldi vrij blijft, tevens is hier een kruis geplaatst.
De Plus heeft een inpandige laad- en losplaats en heeft aangegeven dat er bij het in- en uitrijden altijd een winkelmedewerker aanwezig is om het verkeer in de gaten te houden. De Trekpleister maakt gebruik van dezelfde ruimte. Het kan voorkomen dat deze plek bezet is door een vrachtwagen van de Plus, zodat de Trekpleisterwagen op de weg moet parkeren (op het trottoir is niet toegestaan). Er zou in die situatie nog voldoende ruimte op de weg overblijven voor passerende auto’s. De ondernemers stemmen de laad- en lostijden zoveel mogelijk op elkaar af maar zijn ook afhankelijk van de distributiecentra. Grote vrachtwagens worden als dat kan vermeden tijdens winkeltijden.
Trottoirs
Omwonenden maakten melding van het feit dat het trottoir vaak geblokkeerd wordt door uitgestalde koopwaar en of geparkeerde fietsen, waardoor voetgangers gedwongen zouden worden van de weg gebruik te maken. Het college zegt de ondernemers erop gewezen te hebben dat er minimaal anderhalve meter stoep vrij moet worden gehouden.
De fietsenrekken naast de Aldi zijn inmiddels schuin geplaatst om meer ruimte voor voetgangers te creëren. Indien nodig worden daar nog lijnen op het trottoir aangebracht om duidelijk aan te geven waarbinnen de fietsen geparkeerd mogen worden. De stoep aan de rechterzijde van de ingang naar De Höfte is tijdelijk niet begaanbaar vanwege werkzaamheden aan een naastgelegen pand. Zodra die werkzaamheden zijn afgerond kan er ook weer van dat trottoir gebruik gemaakt worden.
Overzichtelijkheid kruispunt
Door bij de herinrichting van de Grotestraat parkeerplekken naast de ingang te laten vervallen meent het college dat het uitzicht al is verbeterd. Door het plaatsen van bovengenoemd paaltje zal dit nog meer verbeteren. De veiligheid van het kruispunt heeft ook te maken met het gedrag van de weggebruikers, die soms nog snel achter- of voorlangs willen schieten. Met de maatregelen die genomen zijn, of nog zullen worden genomen, voldoet de uitrit aan de veiligheidseisen, schrijft het college.
Extra ontsluiting
Het college is geen voorstander van een extra ontsluiting van het parkeerterrein via de Van Cleeffstraat of de Van Dijckstraat, omdat het smalle woonstraten betreft waar veel wordt geparkeerd.
“Wij vinden deze extra ontsluiting voor alleen auto’s de veiligheid niet ten goede komen. De toegangsweg naar het parkeerterrein De Höfte kan de hoeveelheid auto’s voldoende op de Grotestraat afwikkelen. Natuurlijk zullen er drukke momenten zijn waar auto’s iets langer moeten wachten om de Grotestraat op te kunnen maar vanuit de ondernemers zijn er geen aanwijzingen gekomen dat er vaak stremmingen zijn”, aldus het college van B&W.
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.
Ben het ook met Ton eens, zodra er een ongeluk gebeurt direct een WOB verzoek en een letselschade advocaat inschakelen. Beschamend en diep triest dat de raad denkt de burger op deze manier tegemoet te komen.