Grote veranderingen langs N743
08-05-2019
TIJDELIJK OVERLAST DOOR WERKZAAMHEDEN BORNSCHE BEEKLAAN

Grote veranderingen langs N743

Deze zomer wordt de Bornsche Beeklaan rechtstreeks aangesloten op de N743 en dat heeft de komende periode de nodige consequenties voor het verkeer. Voor fietsers, maar ook voor gemotoriseerd verkeer. Dinsdagavond lieten belangstellenden zich in De Veste informeren over het op handen zijnde werk dat van eind mei tot eind augustus zal plaatvinden.

 

Wegafsluitingen

Auto’s vanuit de Bornsche Maten zullen enkele dagen uitsluitend via rotonde Bonte Koe de wijk uit kunnen en ook via de Grotestraat/Europastraat zal het even niet mogelijk zijn de N743 te bereiken. De verwachte data voor deze ongemakken zijn te vinden op bijgaand kaartje (link onderaan dit artikel naar downloadbare PDF). Het doorgaand verkeer wordt tijdelijk omgeleid via onder andere de Zuidelijke Randweg. De werkzaamheden vinden met opzet in de zomerperiode plaats, om de overlast zo veel mogelijk te beperken.

 

De nieuwe zogenaamde ‘bajonetaansluiting’ heeft als doel om een betere doorstroming te krijgen van en naar de Bornsche Maten door de Bornsche Beeklaan rechtstreeks op de N743 aan te sluiten met een extra verkeerslicht. Daarnaast wordt de situatie voor fietsers veiliger, omdat deze straks maar één keer de Bornsche Beeklaan hoeven over te steken. Hoe de verkeerssituatie voor auto’s zal gaan veranderen is goed te zien in de animatie onder dit artikel, waarbij de huidige en de nieuwe situatie in de ochtendspits inzichtelijk is gemaakt met een simulatie.

 

Intelligente verkeerslichten

Op de N743 komt er dus een verkeerslicht bij, op een stukje waar het toch al niet spaarzaam gesteld is met het groen, rood en oranje. Om de doorstroming te bevorderen zal er een ‘intelligente verkeersregelinstallatie’ (ivri) geplaatst worden. Dit nieuwe type besturingssysteem laat de zeven achtereenvolgende verkeerslichten ‘met elkaar praten’ en heeft een ‘lerend vermogen’, waardoor ingespeeld kan worden op actuele ontwikkelingen van het verkeer. Allemaal om te voorkomen dat het ergens stokt en te bevorderen dat er maximale doorstroming is.

 

Blauwe ader

Tegelijk met de werkzaamheden voor het nieuwe kruispunt wordt er dwars onder de N743 een grote ‘blauwe ader’ geplaatst, van de Europastraat naar de Bornsche Beek aan de andere kant van de N743. Via dit systeem kan regenwater los van het riool worden afgevoerd, waardoor de riolering wordt ontlast bij zware regenval. De nieuwe blauwe ader dient vooral het regenwater vanuit de wijk Wensink-Zuid op te vangen. In deze wijk is momenteel een groot project gaande om het waterbeheersysteem aan de toekomst aan te passen.

 

Langs de Bornsche Beeklaan wordt een natuurlijk filter aangelegd om het water uit de blauwe ader middels rietplanten te reinigen voordat het de Bornsche Beek in gaat. (AJ)

 

Voor PDF fasering werkzaamheden klik HIER

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

Deel
De link is gekopieerd naar het klembord!
reageren op deze pagina
Gerard ter Beke — 11 mei 2019
Hallo Ruud Steltenpool,

Even iets rechtzetten. Geen enkel groot navigatiesysteem gebruikt Openstreetmap als basis. Dat kan namelijk niet, omdat op die gegevens copyright zit. Er zijn wel enkele nichesystemen die zich op OSM baseren en zelf dus ook open source zijn, maar de grote systemen (Google Maps, Waze, Tomtom, Garmin, Here, etc) hebben allemaal hun eigen systeem en kunnen en mogen niet kopieren van anderen.
Martin Scholten — 09 mei 2019
Was het niet beter om hier gelijk een ovonde te maken, dus zonder stoplichten. Dat geeft een nog betere doorstroming.
Henk — 09 mei 2019
Die afbeeldingen zijn lekker duidelijk zeg. Goed in te zien door ze te vergroten enzo.....
Paul Cohn — 09 mei 2019
..."dat vlak naast de Vonder, midden in een grote groep jonge kinderen (!) de concentratie uitlaatdampen hoger is dan op de brug over de A1"...
Hoera, iemand die méént te weten.
Jammer dat de heer Steltenpol geen MEETwaarden opgeeft zoals het RIVM doet met burgermetingen op: https://samenmeten.rivm.nl/dataportaal/
Voor wat betreft scholen raakt hij zelfs de gevoelige snaar van een doofblinde gemeente die het Besluit Gevoelige Bestemmingen negeert: https://wetten.overheid.nl/BWBR0025181/2015-07-01
zie hieronder.
Mijnheer Steltenpol, als u wérkelijk geïnteresseerd bent in de lokale luchtkwaliteit bouw dan óók -net als wij in Letterveld- voor 'n paar tientjes een meter en hang die op waar u de luchtkwaliteit wilt weten: https://luftdaten.info/nl/sensor-bouwen/
Via Wi-Fi en de centrale ccomputer wordt dan ook "uw" meetwaarde straks uitgewerkt en gepubliceerd. Internationaal op https://deutschland.maps.luftdaten.info/#6/52.522/6.974
Nationaal op: https://samenmeten.rivm.nl/dataportaal/
Beide kaarten zijn zoombaar tot op huisniveau.
Meten is vele malen zinvoller dan maar wat roepen.
De Gemeente Borne lapt milieuwetgeving aan zijn laars, want: wat niet meet, wat niet deert...
Vráág die gemeente wat NU de fijnstofconcentratie op de provinciale weg N743 is op de plaats waar de aansluiting met de Bornsche Beeklaan komt. (die had volgens het Besluit gevoelige bestemmingen gemeten moeten zijn vóór die scholen en een kinderdagverblijf + bijbehorende terreinen zó dicht daarbij werden gebouwd)
Met nóg een remmen-en-optrekken punt erbij wordt het er daar niet beter op!
Appie — 09 mei 2019
Nog meer stoplichten als ik ff naar van de poel ijs ga halen.
Ruud Steltenpool — 09 mei 2019
@Paul Cohn: "hoge auto's, lage buggies, kwetsbare lichamen, sluimerende rampen": De kind-met-auto-naar-school gewoonte van velen (terwijl 97% zelfde postcodecijfers heeft dus heel dichtbij woont) zorgt ervoor dat vlak naast de Vonder, midden in een grote groep jonge kinderen (!) de concentratie uitlaatdampen hoger is dan op de brug over de A1 :-(
Ruud Steltenpool — 09 mei 2019
@Nathan van Dael: Waarom zou een gemeente daar niet aan mee kunnen helpen? Ik heb het niet juridisch uitgezocht, maar weet dat er net als bij open source software en Wikipedia heel veel instanties en bedrijven hun medewerkers betalen om aan openstreetmap mee te werken, naast natuurlijk hobbyïsten
McHak — 09 mei 2019
Deze bajonet wordt mede mogelijk gemaakt door de nabijgelegen appartementen complexen die onlangs in de verkoop zijn gegaan; de grondexploitatie ( GREX) levert geld op, waaruit dit soort aanpassingen worden betaald. Mooi. De vraag rijst of deze geldopbrengsten hiervoor ingezet moeten worden? Is de raad wel in positie?????? antwoord; nee.
Wij willen toch een knip in diezelfde weg? Wij willen toch elders een verbindingsweg? Wie bepaalt dat een woontoren een verdieping daalt? Mulder? Wie? Kotteman? Wie?
De raad is dus niet in positie. Met dank aan ons; dus stemmer wordt wakker.

Wordt het geen tijd dat wij ons bestuurlijk fuseren met Almelo, want Hengelo kent alleen zuurpruimen en jaknikkkers; Almelo heeft bestuurlijk dualistisch het beste bestuurlijke arena in Nederland; zelfs Den Haag kan daar niet aan tippen. Melbuuln vs Paupers; vraag de Bornebroekers of de gemeentelijke herindeling richten Almelo nou echt zo fout was; het gaat om een culturele andere kijk van denken; is de Windbul nu echt beter voor Borne of moeten we Bornerbroek volgen die al 10 jaar lang in de watten worden gelegd incl Tusveld.
Paul Cohn — 08 mei 2019
Hopelijk houdt de gemeente zich nu wél aan het Besluit gevoelige bestemmingen (luchtkwaliteitseisen)
https://wetten.overheid.nl/BWBR0025181
De volgende gebouwen met de bijbehorende terreinen zijn een gevoelige bestemming: scholen, kinderdagverblijven, en verzorgings-, verpleeg- en bejaardentehuizen.
Het gaat hierbij niet om bestemmingen in de meest enge zin van het woord. Maar om alle vergelijkbare functies. Daarbij maakt het niet uit of de exacte aanduiding ervan in bestemmingsplannen en andere besluiten staat. Van doorslaggevend belang is de (voorziene) functie van het gebouw en het bijbehorende terrein.
Het besluit richt zich op bescherming van mensen die verhoogd gevoelig zijn voor fijnstof (PM10) en stikstofdioxide (NO2). Dit zijn vooral kinderen, ouderen en zieken. Daarom stelt het besluit onderzoekszones in. Binnen die onderzoekszones is luchtkwaliteitsonderzoek nodig. U meet de zones vanaf de rand van de weg. Ze zijn aan weerszijde 300 meter breed bij rijkswegen en 50 meter bij provinciale wegen.
De huidige afstand van de provinciale weg N743 tot 2 scholen, een kinderdagverblijf en bijbehorende terreinen bedraagt amper 15 meter.
Nathan van Dael — 08 mei 2019
Hoi Ruud,
Het idee achter Openstreetmap en Google maps is dat juist de community dit bijhoud.
Ruud Steltenpool — 08 mei 2019
Mooie animatie trouwens. Al lijk ik alleen auto's te zien bewegen, het soort verkeer waar we wegens klimaat zoveel mogelijk vanaf moeten (Zwaardere electrische auto's geven qua bandenslijtage nog flink wat fijnstof)
Ruud Steltenpool — 08 mei 2019
Houdt de gemeente de veranderingen ook bij op openstreetmap.org ?
Dat is ook de bron onder veel andere veel gebruikte routeplanners. Zeker bij de uitbreiding van de wijk loopt Google Maps vaak maanden achter. Ook de kleine doorstukjes voor voetgangers en fietsers meenemen, anders denken mensen onnodig dat ze sneller zijn met de auto. Dank u.

 

 

Smartfloor meet risico om te vallen

“Een enkelband … Dat ik dat op mijn leeftijd nog mag meemaken”, grapte de...
13-03-2024

Chaos aan de Oonksweg

Sinds maandag voerde Enexis reguliere werkzaamheden uit aan de Oonksweg. Daarvoor was een...
01-03-2024

Stichting zoekt onderdak voor vluchtelingen

Afgelopen zaterdag was het precies twee jaar geleden dat de oorlog uitbrak in Oekraïne. Al...
29-02-2024

Coaching en begeleiding bij verlies en rouw

ADVERTORIAL • Sinds mei 2023 heeft praktijk ‘Verbinding’ in Borne de deuren...
27-02-2024

Hondenkar, vertrouwd straatbeeld in Borne

Het idee van een op wielen rijdend voertuig om goederen of mensen in te vervoeren, stamt uit de...
23-02-2024

‘Dit wil je niet meemaken’

‘Aan de Ambachtstraat kunnen we de wereld aan’, zei Peter Korf in september vorig...
22-02-2024