Wat is en doet Wijkracht?
01-03-2020
STEUN EN INFORMATIE VAN HULPVERLENERS WIJKRACHT

Wat is en doet Wijkracht?

Sommigen hebben de professionals van Wijkracht al eens ontmoet. Voor anderen is het een onbekend begrip. Carol Schuit en Zina Geurtjens leggen uit waarin Wijkracht ondersteuning kan bieden. “Maatschappelijk werk, dat kent iedereen”, verklaart Carol Schuit. Een reeds lang ingeburgerd begrip. “Wat wij doen is daarmee vergelijkbaar. Maar we doen meer.”

 

Wie de website bezoekt ziet daar staan: sociale zorg voor iedereen; zorgt dat je verder kunt. Carol en Zina zijn twee van de acht professionele medewerkers van het team dat in Borne ondersteuning biedt. Ooit viel deze dienst onder een zorgaanbieder. Om meer onafhankelijkheid te garanderen werd Wijkracht opgericht. Deze is onderverdeeld in lokale teams. Carol legt uit: “Wij helpen mensen op weg om samen hun problemen aan te pakken. De gemeente heeft gekozen, vanuit de zorgplicht psychosociale hulp voor haar inwoners te arrangeren, om deze soort van hulpverlening bij Wijkracht onder te brengen. Er is een verschil tussen Wijkracht en de WMO- en jeugd-consulenten van de gemeente Borne. De laatsten bieden ondersteuning op het voorzieningen niveau.”

 

Wat valt onder Wijkracht?

- het ouderenwerk; ook beter bekend als Welzijn Ouderen. Zij organiseren met name collectieve activiteiten

- het schoolmaatschappelijk werk, met inloopspreekuren op de basisscholen

- de financiële hulpverlening

- het algemeen maatschappelijk werk

- de psychosociale hulpverlening gericht op het gezin of de relatie

- de onafhankelijk cliëntenondersteuning; bijvoorbeeld het assisteren bij indicatiestellingen.

 

“Sinds oktober 2019 bieden we een nieuwe dienst aan, `Vroeg er op af` “,vertelt Zina Geurtjens. “Het gaat om vroeg signalering bij betalingsachterstanden. Wij werken samen met de gemeente en krijgen via de gemeente signalen door van onder andere woningbouwcorporaties en zorgverzekeringen. Het doel is om preventief mensen te ondersteunen. Om te voorkomen dat schulden verder oplopen.”

 

Ongeacht leeftijd, achtergrond en beperkingen kan ieder een beroep doen op de steun en hulp van Wijkracht. Men kan direct de medewerkers benaderen. Zij hebben hun kantoor en spreekkamer in het Kulturhus en komen bij mensen thuis. Een laagdrempelige toegang is belangrijk. Vijftig procent van de aanmeldingen komt rechtstreeks binnen. De andere helft komt via een verwijzer, bijvoorbeeld de huisarts, bij het team terecht.

 

We doen wat nodig is

“Wij hebben een uitgebreid netwerk”, vertellen de dames. “Zodra er sprake is van een intensieve problematiek weten we waarnaar we de persoon moeten doorverwijzen. Soms is één gesprek voldoende en weet de hulpzoekende hoe hij of zij verder moet. Bij verwijzingen is het soms creatief zoeken naar oplossingen. Mensen wegsturen zit er niet in! We denken mee. Soms maken we gebruik van de inzet van een vrijwilliger. Deze kan op een discrete wijze ondersteunende praktische hulp bieden. Zij worden geschoold en gecoached door ons.

 

We doen wat nodig is. Zo licht en kortdurend als mogelijk en waar nodig intensiever en langdurend. Frequente gesprekken of met grotere tussenpozen. Ook kan er sprake zijn van een ‘waakvlam contact’. Als er bijvoorbeeld sprake is van huiselijke geweld blijven we op de achtergrond benaderbaar.

 

Carol Schuit is gespecialiseerd in relatieproblematieken. Ze start op woensdagochtend met een inloopspreekuur. “Iedere woensdagochtend van 09.00 uur tot 10.00 uur kun je zonder afspraak bij mij, kamer links beneden in het Kulturhus, binnenlopen."

 

Menselijke Maat

De deskundigen van het achtkoppige team hebben samen veel ervaring en kennis op het gebied van hulpverlening. Maar het belangrijkste is om er samen met de cliënt uit te komen. Het heet niet voor niets Wij-kracht. Men gaat samen op zoek. En soms komt er een andere vraag onder de gestelde vraag naar boven. Het komt ook nogal eens voor dat een spiegel voor wordt gehouden. Als neutrale onbekende hulpverlener lukt dat beter dan als iemand dit in jouw omgeving doet. Wijkracht is op vijf dagen per week van 08.00 tot 17.00 uur bereikbaar. Een eigen financiële bijdrage wordt niet gevraagd. Er zijn geen wachtlijsten. Binnen 10 dagen kan er een eerste gesprek plaatsvinden.

 

En waar liggen de speerpunten voor de ontwikkeling van Wijkracht in Borne? Carol en Zina merken op dat aandacht, tijd en geld voor armoedebestrijding, eenzaamheidsproblematiek, leren budgetteren en preventieve ondersteuning binnen relaties nu en in de nabije toekomst van groot belang zijn. (YD)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

reageren op deze pagina

Een bijzonder geschenk: Trudi

Het hertenkampje aan de Vinkstraat mocht zaterdagmorgen een nieuwe bewoonster verwelkomen:...
04-07-2020

Medewerkers De Ster testen corona app

Het is geen doorsnee vrijdagmorgen bij De Ster. Op de stoep staat een tot mobiel laboratorium...
03-07-2020

Laatste weken geen nieuwe coronabesmettingen

Via BorneBoeit informeren de Bornse huisartsen u regelmatig over de bijzondere omstandigheden...
03-07-2020

Uitgestelde lintjesregen live op BorneBoeit

De traditionele lintjesregen, op de laatste werkdag vóór Koningsdag, verliep dit...
01-07-2020

Ieder kind verdient een feestje!

Op 12 juni is de Stichting Verjaardagsbox Borne opgericht. Ook in Borne leven gezinnen onder de...
01-07-2020

Dikke ‘plus’ voor de grootgrutters

Terwijl de thermometer vrijdagmorgen steeds dichter naar de dertig graden kruipt, rijden Robert...
26-06-2020