Consument heeft voorkeur voor lokale producten
UITSLAG ENQUÊTE OVER LOKALE EN/OF NATUURINCLUSIEVE PRODUCTEN IN BORNE

Consument heeft voorkeur voor lokale producten

Tussen 27 oktober en 19 november heeft in (de omgeving van) Borne een enquête uitgestaan over het onderwerp Lokale Economie in Borne. Op 19 november stond de eindteller van respondenten op 144 consumenten, zes horecabedrijven en acht retailbedrijven uit de gemeente Borne.

 

In de enquête stond de volgende vraag centraal: ‘’Koopt u wel/of niet lokale en/of natuurinclusieve producten en wat zijn hierbij uw drijfveren?’’

 

Resultaten

Hierbij gaf het overgrote deel, 78 á 79 procent, van de consument-respondenten en 50 procent van de horeca- en de retailbedrijven aan, lokaal en/of natuurinclusief te kopen.

 

 

 

Op het moment dat een vergelijkbaar lokaal en niet-lokaal product voorgeschoteld werd, koos zowel bij de consumenten (96 procent) als bij de horeca- en retailbedrijven (86 procent) een opmerkelijk hoog gedeelte voor het lokale en natuurinclusieve brood.

 

Deze keuzes hingen veelal samen met drie drijfveren:

  • Het steunen van de lokale economie
  • De eigenschappen van het product
  • Het stimuleren van duurzaamheid.

 

In de enquête kwam allereerst naar voren dat respondenten het belangrijk vinden om de lokale boeren te behouden, om deze simpelweg te waarderen. Daarnaast werd gesteld dat het fijn is om een kwalitatief product te bemachtigen, waarvan men weet waar het product vandaan komt; bewustzijn. Tenslotte bleek een veelvoorkomend thema ‘het beperken van transportkilometers’.

 

Naast de huidige drijfveren, richtte de enquête zich ook op de toekomst. Volgens de respondenten is het belangrijk, dat de lokale voedselketen zich blijft ontwikkelen. Hierbij werd aangegeven, dat het belangrijk is om door te gaan met samenwerkingen, het opbouwen van een breed aanbod, het blijven bieden van gemak aan de koper en het blijven promoten/informeren van de lokale sector. Dit zodat in de toekomst nog steeds genoten kan worden van de producten van de lokale boer.

 

De organisatie bedankt de consumenten, horeca- en retailbedrijven voor hun deelname aan de enquête.

Contactpersoon: Gerben van der Meer (3027635@aeres.nl)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

Deel
De link is gekopieerd naar het klembord!
reageren op deze pagina
hans — 26 jan 2022
Jammer dat BB hier zoveel aandacht aan besteedt. Dit is een non-onderzoek over koopintenties. Iedereen weet inmiddels dat het bio assortiment in de supermarkten nog steeds maar 4 procent van de omzet uitmaakt. De consument kiest nog steeds voor goedkoop. En al helemaal tijdens de hoge inflatie van nu!

CDA-kopstuk Hanneke Steen voert campagne in Borne

Door het hele land voeren de politieke partijen volop campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen...
18-10-2025

Klimaatklokken luiden in Borne

Vrijdag om 11.55 uur klonken in heel Nederland de klimaatklokken — ook in Borne. De actie...
18-10-2025

De bladkorven staan er weer

De sfeerverlichting in het centrum hangt er alweer om extra sfeer en gezelligheid te brengen in...
15-10-2025

Veel belangstelling voor open dag hospice

In het kader van de landelijke Week van de Palliatieve Zorg worden in het hele land activiteiten...
11-10-2025

Treinen toeterend door Borne

Vanaf vrijdagmiddag rijden treinen toeterend door Borne. De oorzaak daarvan is nog onduidelijk....
10-10-2025

Tweede keer Warme Jassen-actie

Ooit begon in Dublin een eenvoudig maar hartverwarmend initiatief: mensen lieten warme...
30-09-2025