Consument heeft voorkeur voor lokale producten
UITSLAG ENQUÊTE OVER LOKALE EN/OF NATUURINCLUSIEVE PRODUCTEN IN BORNE

Consument heeft voorkeur voor lokale producten

Tussen 27 oktober en 19 november heeft in (de omgeving van) Borne een enquête uitgestaan over het onderwerp Lokale Economie in Borne. Op 19 november stond de eindteller van respondenten op 144 consumenten, zes horecabedrijven en acht retailbedrijven uit de gemeente Borne.

 

In de enquête stond de volgende vraag centraal: ‘’Koopt u wel/of niet lokale en/of natuurinclusieve producten en wat zijn hierbij uw drijfveren?’’

 

Resultaten

Hierbij gaf het overgrote deel, 78 á 79 procent, van de consument-respondenten en 50 procent van de horeca- en de retailbedrijven aan, lokaal en/of natuurinclusief te kopen.

 

 

 

Op het moment dat een vergelijkbaar lokaal en niet-lokaal product voorgeschoteld werd, koos zowel bij de consumenten (96 procent) als bij de horeca- en retailbedrijven (86 procent) een opmerkelijk hoog gedeelte voor het lokale en natuurinclusieve brood.

 

Deze keuzes hingen veelal samen met drie drijfveren:

  • Het steunen van de lokale economie
  • De eigenschappen van het product
  • Het stimuleren van duurzaamheid.

 

In de enquête kwam allereerst naar voren dat respondenten het belangrijk vinden om de lokale boeren te behouden, om deze simpelweg te waarderen. Daarnaast werd gesteld dat het fijn is om een kwalitatief product te bemachtigen, waarvan men weet waar het product vandaan komt; bewustzijn. Tenslotte bleek een veelvoorkomend thema ‘het beperken van transportkilometers’.

 

Naast de huidige drijfveren, richtte de enquête zich ook op de toekomst. Volgens de respondenten is het belangrijk, dat de lokale voedselketen zich blijft ontwikkelen. Hierbij werd aangegeven, dat het belangrijk is om door te gaan met samenwerkingen, het opbouwen van een breed aanbod, het blijven bieden van gemak aan de koper en het blijven promoten/informeren van de lokale sector. Dit zodat in de toekomst nog steeds genoten kan worden van de producten van de lokale boer.

 

De organisatie bedankt de consumenten, horeca- en retailbedrijven voor hun deelname aan de enquête.

Contactpersoon: Gerben van der Meer (3027635@aeres.nl)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

Deel
De link is gekopieerd naar het klembord!
reageren op deze pagina
hans — 26 jan 2022
Jammer dat BB hier zoveel aandacht aan besteedt. Dit is een non-onderzoek over koopintenties. Iedereen weet inmiddels dat het bio assortiment in de supermarkten nog steeds maar 4 procent van de omzet uitmaakt. De consument kiest nog steeds voor goedkoop. En al helemaal tijdens de hoge inflatie van nu!

Groen licht voor de Vloedbeltverbinding

Woensdag stemde Provinciale Staten in grote meerderheid voor het vaststellen van het Provinciaal...
27-03-2024

Lente: met een gevoel van zekerheid er weer op uit

ADVERTORIAL. Het is lente en het kriebelt weer. Zo ook voor John (echte naam bij redactie...
21-03-2024

Plaatje wordt weer compleet

Het Witte Huis aan de Grotestraat is een van de meest markante gebouwen in Borne. Hier woonde...
20-03-2024

Smartfloor meet risico om te vallen

“Een enkelband … Dat ik dat op mijn leeftijd nog mag meemaken”, grapte de...
13-03-2024

Chaos aan de Oonksweg

Sinds maandag voerde Enexis reguliere werkzaamheden uit aan de Oonksweg. Daarvoor was een...
01-03-2024

Stichting zoekt onderdak voor vluchtelingen

Afgelopen zaterdag was het precies twee jaar geleden dat de oorlog uitbrak in Oekraïne. Al...
29-02-2024