Inloopbijeenkomst windenergie Saasveld op 26 januari
IN KADER VAN ONDERZOEK NAAR MOGELIJKE PLEK VOOR WINDTURBINES

Inloopbijeenkomst windenergie Saasveld op 26 januari

De gemeente Dinkelland organiseert twee inloopbijeenkomsten over windenergie in de gemeente. De informatiebijeenkomst op dinsdag 24 januari 2023 is gericht op het zoekgebied Denekamp – Deurningen. De informatiebijeenkomst op donderdag 26 januari 2023 is gericht op het zoekgebied Saasveld.

 

Bijeenkomst zoekgebied Saasveld

Datum: donderdag 26 januari 2023

Tijd: vrije inloop tussen 19.30 – 21.30 uur

Locatie: Bruins, Gravenallee 2, 7597 LR SAASVELD

 

Aanleiding: Zoekgebieden voor windenergie verfijnen

De colleges van de gemeenten Dinkelland, Losser, Oldenzaal en Tubbergen hebben in 2020 een gezamenlijk concept windbeleid opgesteld. Dit concept windbeleid is echter nog niet vastgesteld door de gemeenteraad van Dinkelland. Wel zijn er in het concept windbeleid zoekgebieden opgenomen.

 

“De gemeente wil de twee zoekgebieden Denekamp – Noord Deurningen en Saasveld verder verfijnen en wil onderzoeken waar er binnen dat zoekgebied plaats zou kunnen zijn voor windturbines. De verfijning is noodzakelijk om uiteindelijk te komen tot passend beleid voor windenergie. Daarbij wil de gemeente maximaal rekening houden met gezondheidseffecten, geluidshinder en passende afstandsnormen om hinder voor de omgeving zoveel mogelijk te beperken. Ook wil de gemeente zorgen dat de lasten en lusten zo eerlijk mogelijk worden verdeeld. Op basis van het windbeleid kunnen eventuele aanvragen voor windprojecten worden getoetst.”

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

Deel
De link is gekopieerd naar het klembord!
reageren op deze pagina
Ron Hartman — 25 jan 2023
@Ans. We zullen niet zo heel snel terugkeren naar de gasprijzen van voor de Poetin-clash. Zeg maar niet. Er komen dus vervangers zoals nieuwe vormen van kernenergie, maar dat kost veel tijd. Intussen moet er andere energie komen naast zonnepanelen, die de hinderlijke eigenschap hebben om stroom te maken als we het minder nodig hebben dan juist in de winter. Dan doen ze nagenoeg niets. Het blijft schipperen om de steeds toenemende vraag (bv e-cars) te voorzien van stroom. Ook en juist in de winter. Terug naar kwalmende kolencentrales? Waar dan?
Bart Bergman — 25 jan 2023
Er zijn geen echte oplossingen.
Ik denk dat we vol op kernenergie moeten inzetten tot kernfusie een realiteit is geworden.

Ik ben het eens over die zonnepanelen maar ze dekken ook de volledige energie behoefte niet.

Kernenergie is tegenwoordig waarschijnlijk de minst belastende optie.
Het is mensenwerk en het gaat om geld dus het blijft gevaarlijk maar aan het einde van de dag als iedere discussie gevoerd is, is het waarschijnlijk toch de meest reële optie.

Ik was altijd tegen maar ik geloof zo langzamerhand dat we niet echt een andere keus hebben, helaas.
We zullen kernenergie moeten zien te overleven tot er betere methoden zijn om in onze energiebehoefte te voorzien ben ik bang.
Ans Berendsen — 25 jan 2023
Buiten het overlast gevende geluid hebben en het landschap ontsieren hebben vogels last van de windmolens. Ze raken gedesoriënteerd en zoeken andere leefgebieden. Vooral Roofvogels en uilen vinden de dood doordat ze geraakt worden door de wieken. Zo ook al een zeearend in Flevoland.
Waarom doen we dit? Uiteindelijk omdat het zogenaamd natuurvriendelijk is die groene stroom?
Je kunt mijn inziens beter grote kantoorgebouwen volgooien met zonnepanelen. Neem ook een voorbeeld aan Ikea in Hengelo die boven de parkeerplaatsen een dak van zonnepanelen heeft gebouwd.
Ik weet dat er erg veel subsidie zit op die windmolens voor de grondeigenaren. Helaas denken mensen niet verder dan hoeveel geld het op korte termijn opleverd.
Bart Bergman — 25 jan 2023
Het stroom verlies door de langere vervoer route en de daardoor hogere kosten moeten we gewoon voor lief nemen.

Wat het zwaarst weegt zal het zwaarst wegen en dat is
In dit geval dus het woongenot van de mensen.
Wat mij betreft tenminste.
Bart Bergman — 25 jan 2023
Bovendien hoeft het toch niet in het bewoonde gedeelte langs de snelweg?
Er is heel veel ruimte tussen de dorpen en steden.
Begin daar eerst en kijk dan hoe ver je bent qua gewenste opbrengst.
Ron Hartman — 24 jan 2023
@Walter. Het is simpeler Walter. In een stille omgeving wordt de 43 db dominant en wel 24 uur per dag. Langs een snelweg is het geluid van de snelweg dominant. Kijk op naa.nl voor de juiste optelling. Alleen heel dipe in de nacht soms niet, maar dan is de beleving nauwelijks anders dan dat de weg geluid produceert
Walter — 24 jan 2023
2/3/4 db erbij lijkt op papier niet veel maar is een wereld van verschil, maar dat weet jij wel Ron. Als het in de nacht eindelijk eens rustig is om en rond Borne/Hengelo zou je dan maar wakker moeten liggen van brommende turbines? Rekenmodellen zijn leuk, maar de werkelijkheid is anders, we weten allemaal hoe de overheid daar mee omgaat. Blijf gewoon 2 km van woonwijken af met Turbines, dat doen ze in gidslanden ook. Die kennen de klappen van de zweep ondertussen.
Ron Hartman — 24 jan 2023
Het geluid zou samen met het geluid van de snelweg, 1 a 2 db meer zijn dan de snelweg produceert. In de landelijke stille omgeving is het gewoon 43 db wat je hoort. Het geluid van de snelweg heeft je nog niet verleid om te verhuizen? Dan gaat een windmolen erbij, dat ook niet doen.
Walter — 24 jan 2023
Langs een snelweg is te kort door de bocht Ron. Bijvoorbeeld in Borne/Hengelo. Daar wonen duizenden mensen relatief dicht bij een snelweg. Moeten die dan ook nog ‘s nachts wakker liggen van brommende turbines? Gewoon 10x de tiphoogte aftsan bewaren tot bewoning. Als dat onder deze voorwaarde dan bij een snelweg is, dan is dat prima. Maar zeg niet simpelweg bij een snelweg is ok.
Bart Bergman — 24 jan 2023
Laten we al die landschap verziekende zaken concentreren op plekken die toch al verpest zijn.
Lijkt mij een prima strategie.
Bart Bergman — 24 jan 2023
@ Ron Hartman

Goed idee is.d.d .
Ron Hartman — 24 jan 2023
Stelling: in stiltegebieden draagt het sonore geluid ver. Dit in tegenstelling tot het geluid als ze naast snelwegen staan. Nodig zijn ze wel bewees de energie-oorlog recent. Toch maar eerst langs de snelwegen?

Kerkhof Zenderen klaar voor de toekomst

“Het was een lange weg naar deze vrijdagmiddag”, aldus Maria Verheijen,...
19-04-2024

Een vriendinnetje voor Oeki

Toen Martin Velten op 4 april officieel afscheid nam als wethouder van de gemeente Borne vroeg...
18-04-2024

Verenigingsman Erik Rouhof overleden

In de nacht van dinsdag op woensdag is Erik Rouhof overleden. De verenigingsman pur sang wist...
17-04-2024

Feestelijke ingebruikname derde duofiets

Donderdag werd de derde duofiets van Fietsmaatjes in gebruik genomen door wethouder Michael...
13-04-2024

‘De straat is té mooi’

Sinds twee weken is het nieuwe stuk F35 vanaf de Azelosestraat tot aan de Oonksweg gereed en...
12-04-2024

De ‘kers op de taart’ in de Bornsche Maten

Het is een project van lange adem geweest. Al vanaf 2006 wordt er gesproken over...
11-04-2024