Deel Weerselosestraat wordt 30 km
TUSSEN ROTONDE EN KOMGRENS

Deel Weerselosestraat wordt 30 km

Als de gemeenteraad er in haar vergadering op 14 november mee instemt, zal de Weerselosestraat tussen de rotonde Bekenhorst en de komgrens naar Hertme/Saasveld een 30 km zone worden. Directe aanleiding daartoe vormt het huidige gladde wegdek, dat nodig aan vervanging toe is. “Bovendien is het al een jarenlange wens van de wijkraad Stroom Esch om de wegen in de wijk veiliger te maken. Hoewel er in eerste instantie geen middelen waren om op korte termijn aan deze wens tegemoet te komen, noopt de verkeersveiligheid ons nu het asfalt te vervangen en dus kunnen we van werk werk maken”, aldus wethouder David Vermorken in een toelichting.

 

Een verkeerstelling van de gemeente Borne eerder dit jaar resulteerde in een aantal van 3.975 motorvoertuigen dat dagelijks de komgrens overschrijdt. Daaronder 96 vrachtwagens. Vermorken: “Dat is bijzonder veel en we hopen straks dat de aanpassingen deze doorgaande route zo onlogisch mogelijk maken om te volgen en daarmee de veiligheid in de wijk te vergroten.”

 

Gelijkwaardige kruisingen

Deze aanpassingen komen erop neer dat het stuk Weerselosestraat een nieuwe deklaag krijgt. De kruispunten, die nu nog voorrangskruispunten zijn, zullen gelijkwaardig worden. Op deze kruispunten zullen plateaus worden aangebracht in klinkerverharding. Bij de school zal bovendien een erf, waarbij een maximumsnelheid geldt van 15 km, worden aangelegd. Waar het echt noodzakelijk is kan ten slotte een voetgangersoversteekplaats worden gecreëerd.

 

De aanvullende kosten van deze operatie bedragen 124.000 euro; een bedrag dat volgens het voorstel onttrokken zal worden aan de Reserve Beleidsontwikkeling. Een mogelijke subsidie van Rijk en Provincie zal het bedrag eventueel nog lager doen worden. De wethouder hoopt dat, áls de gemeenteraad ermee instemt, begin 2024 een begin kan worden gemaakt met de werkzaamheden. (BM)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

Deel
De link is gekopieerd naar het klembord!
reageren op deze pagina
jan — 03 dec 2023
Dat is het probleem van elke gemeente ze beslissen iets en de handhaving ho maar. De Europastraat is hier een voorbeeld van. Je kunt het aangeven bij de gemeente maar krijgt het standaard antwoord dat er niet te hard gereden wordt. Geluisterd wordt er niet meer.
Neeskens — 11 okt 2023
Als het net zo’n rotstraat wordt als de europastraa houd ik mijn hart vast
Als persoon met visuele beperking is de Europastraat niet meer een mogelijkheid om veilig over te steken krijg steeds vaker te horen dat ik moet oversteken oversteekplaats en die zijn er niet
Lang leve de blinde medeweggebruiker die niet stoppen ondanks mijn taststok
Neeskens — 11 okt 2023
Als het net zo’n rotstraat wordt als de europastraa houd ik mijn hart vast
Als persoon met visuele beperking is de Europastraat niet meer een mogelijkheid om veilig over te steken krijg steeds vaker te horen dat ik moet oversteken oversteekplaats en die zijn er niet
Lang leve de blinde medeweggebruiker die niet stoppen ondanks mijn taststok
janny dijkstra — 05 okt 2023
Prachtig initiatief.
Veel wijkbewoners zullen hier blij mee zijn.
Voor de schoolgaande jeugd wordt het eindelijk een stukje veiliger.
Nu zie je sommige automobilisten net doen alsof de Weerselosestraat een snelweg is. Je moet als fietser altijd erg opletten dat je niet van de sokken wordt gereden. Blij dat dat binnenkort dan verleden tijd is.
Erik — 05 okt 2023
Het inrichten cvan een straat/ gebied als 30 km/u zone , heeft geen enkele toegevoegde waarde als er niet gehandhaafd kan worden.
De inrichting van de Weerselosestraat met al zijn bochten, is bovendien ongeschikt voor radarcontroles, als er al handhavend opgetreden ziu worden.
In mijn optie zijn aanwonenden blij
dat kan en mag , maar let wel: het bied een valse schijn van veuligheid.
wgkub — 05 okt 2023
Zinloos, als je niet handhaaft en vrachtverkeer verbieden hier!! De aanvullende kosten van 124.000 euro die haal maar uit de nieuwbouw van het gemeentehuis!!!!
Bert ter Horst — 05 okt 2023
Ik woon aan de Bekenhorst, ook 30km. Zolang onze straten niet worden ingericht als 30km straten zal er nog steeds krankzinnig hard worden gereden. Handhaving van 30km is niet aan de orde.
Jan Stegehuis — 05 okt 2023
Als aanwonende van deze straat zijn wij er blij mee. Vrachtverkeer wat elkaar alleen veilig kan passeren als het gebruik maakt van de parkeerstroken. Over het algemeen rijdt het verkeer naar Saasveld harder door deze straat. Fietsers en schoolgaande jeugd moeten ogen voor en axhter hebben. In het weekinde talloze motorrijders die gebruik willen maken van de bochtige weg naar Weerselo. Door o.a. de vasthoudenheid van de wijkvereniging eindelijk resultaat. Dus laat maar komen!
Erik — 05 okt 2023
Je zult maar in Saasveld of Hertme wonen en met spoed ambu nodig hebben. Welgeteld 7 drempels te nemen naar zhertme en 10 naar Saasveld. Het is veilig zo het was, waarom aanpassen naar regelgeving, die door niemand gecontroleerd of nageleefd kan of gaat worden. Meer het idee van "burger, red je maar".

Wil jij ook wonen in de Bornsche Maten?

ADVERTORIAL • Aan de rand van de Bornsche Maten, op een steenworp van het aloude...
19-05-2024

Einde parochiekerk Zenderen nabij

“Het gaat sneller dan we allemaal denken”, verzucht Maria Verheijen, vicevoorzitter...
18-05-2024

‘Vrouwen in Bedrijf’ verwennen goede doelen

In de regel verrassen de Bornse Vrouwen in Bedrijf jaarlijks één goed doel met een...
17-05-2024

Dat wordt smullen met Pinksteren…

“Het is niet nieuw, maar het gaat er allemaal nog steeds in als koek”, aldus Coen...
16-05-2024

Theresiagemeenschap viert al 10 jaar ‘samen’

In oktober 2015 sloot de Theresiakerk voorgoed haar deuren. Waarmee een einde kwam aan de...
15-05-2024

De koeien mogen de wei weer in

Het lange hemelvaartweekend lijkt het mooi en zonnig weer te worden. Perfect om de...
08-05-2024