‘De straat is té mooi’
BUURTBEWONERS KLAGEN OVER HARDRIJDERS OP NIEUWE STUK F35

‘De straat is té mooi’

Sinds twee weken is het nieuwe stuk F35 vanaf de Azelosestraat tot aan de Oonksweg gereed en zijn Bornerbroeksestraat, Röringstraat en Beerninksweg weer berijdbaar. De weg is ingericht als fietsstraat, waar auto’s te gast zijn. Er zijn meer parkeerplaatsen en er is meer ruimte voor groen in de straten. “Het is veel mooier geworden”, vinden buurtbewoners Peter Lobbes en Nico Scholten. “Maar het is misschien wel is té mooi.”
 

'Gekkenhuis'

En daarmee bedoelen ze dat niet alleen fietsers lekker ongehinderd op kunnen schieten, maar ook gemotoriseerd verkeer. Scholten: “Het is een gekkenhuis! Gewoon een racebaan! Je weet af en toe niet wat je meemaakt. Pakketdienstbusjes met 80 km/uur, motorrijders die de 100 wel aantikken. Onverantwoord.” Nu werd er ook voorheen wel regelmatig te hard gereden, zeker als er storing is op het spoor en de overgangen op de Oonksweg of Bornerbroeksestraat eruit liggen. Lobbes: “Het is veel erger nu.”
 

“Als ik voor alles wat hier harder rijdt dan 50 km/uur een duppie zou krijgen, moet ik het straks met een kruiwagen ophalen!” Officieel mag er maar 30 km/uur gereden worden, maar auto’s houden zich vaker niet dan wel aan de maximumsnelheid. “We houden ons hart vast. Het is niet de vraag of er ongelukken gaan gebeuren, maar wanneer.” De buurt heeft al een aantal bijna-ongelukken gezien. “Het is hier het gesprek van de dag.”
 

Rekening houden met kinderen

Lobbes en Scholten vinden dat de verantwoordelijkheid vooral bij de bestuurders ligt. “Er zijn meer kinderen om rekening mee te houden nu de Jan Ligthartschool tijdelijk bij de Oldhofschool is ingetrokken. Je moet er niet aan denken dat er straks een kind onder de auto ligt.”
 

'Vrij baan'

Maar een deel van het probleem ligt volgens hen ook in de nieuwe inrichting van de weg. “Er staan nu veel minder auto’s op de weg geparkeerd, verkeer van rechts heeft geen voorrang meer en het asfalt is lekker stil. Je hebt als automobilist vrij baan.” Daarnaast is volgens hen de situatie in de bochten onduidelijk, omdat verkeersborden ontbreken en zicht belemmerd wordt door hagen. Ze hebben het probleem aangekaart bij de gemeente. “Er zouden matrixborden geplaatst worden, maar eigenlijk vinden we dat er verkeerssluizen geplaatst moeten worden, zoals in de Twickelerblokweg, die automobilisten beletten om het gas te hard in te trappen.”
 

Reactie gemeente

De gemeente Borne laat weten inderdaad op de hoogte te zijn van de klachten en matrixborden te gaan plaatsen en snelheden te meten. “Het is een gegeven dat bewoners in andere wijken ook vaak de indruk hebben dat er te hard wordt gereden en metingen aangeven dat dit in 95 procent van de gevallen niet van toepassing is. We gaan er op dit moment vanuit dat er ook in de Röringstraat/Beerninksweg ruim minder hard wordt gereden dan door bewoners wordt aangegeven.” Aan de hand van de opgehaalde informatie kunnen eventueel vervolgacties plaatsvinden. “Verdere vervolgstappen in dit geval zullen bestaan uit handhaving door politie en/of BOA’s. Daarnaast zal het groen langs de weg nog verder groeien en dit zal ook invloed hebben op de openbare ruimte en het gedrag van de weggebruiker.”
 

De gemeente is van mening dat alle essentiële bebording voor het veilig openstellen van de weg aanwezig is. Inritconstructies bij zijwegen zouden duidelijk genoeg zijn en geen extra bebording nodig maken. Wel worden er nog herhalingsborden 30 km/uur geplaatst en borden die aangeven dat men zich op een fietssnelweg bevindt.
 

Het plaatsen van sluizen, zoals de bewoners suggereren, vindt de gemeente niet passen in het concept van de fietssnelweg. Comfort en gemak zijn belangrijk. De vele bomen langs de nieuwe weg moeten het ook aantrekkelijk maken om de fietssnelweg te gebruiken. Binnenkort start een campagne om mensen te bewegen vaker de fiets te nemen. “Op het moment dat er meer gefietst wordt zullen automobilisten ook hun snelheid aanpassen”, verwacht de gemeente. (AJ/BM)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

Deel
De link is gekopieerd naar het klembord!
reageren op deze pagina
Marianne Stevelink — 26 apr 2024
Prachtige fietsnelweg inderdaad. Voor scootmobielen en rolstoelen met handbike heerlijk! Je stuitert niet op en neer zoals op de klinkerstraten. Alleen voor slechtzienden en blinden is het levensgevaarlijk om vanaf de stoep over te steken. Vooral in de bocht. Er liggen geen geleidetegels bij de oversteek plekken om te waarschuwen. Deze moeten er dus wel komen! Evenals verkeersborden die aangeven dat het een fietszone is, waar auto's te gast zijn. Als straks de spoorwegovergang voor auto's niet meer toegankelijk is dan zal de snelheid hopelijk afnemen. Dan is het alleen bestemmingsverkeer.
Frits — 17 apr 2024
Tijdens de bijeenkomsten werd hier al voor gewaarschuwd
Evenals de verkeershinder van de ouders die kind per auto naar school brengen
Er zou door de gemeente gecontroleerd worden
Ook dit brengt gevaarlijke situaties met zich mee voor de schoolgaande jeugd
wgkub — 17 apr 2024
fietssnelweg?? als fietser moet je geregeld stoppen! en waar blijft de aansluiting met almelo?
Jan — 15 apr 2024
De gemeente laat zich alweer van de slechte kant zien. Iets bedenken en handhaven ho maar.
Richard — 14 apr 2024
Het ziet er allemaal prachtig uit. Ook bij de Molenstraat/Bornerbroeksestraat zie je hetzelfde als eerder geschetst. De Molenstraat wordt als 2-richting straat gezien. En de kruising met Azelosestraat is erop achteruit gegaan, auto's vanaf snelweg naar centrum worden te laat opgemerkt als het mooie groen wat hoger is. Oplossing zou zijn voorrang met knipperlichten vanuit Molenstraat naar Parallelweg. Dat haalt op die plek overal de snelheid eruit.
Rd — 13 apr 2024
Waar niet overal wordt te hard gereden.
Neem de Azelosestraat dat is pas een racebaan maar er wordt toch niets aan gedaan dus wen er maar aan.
Rd — 13 apr 2024
Waar niet overal wordt te hard gereden.
Neem de Azelosestraat dat is pas een racebaan maar er wordt toch niets aan gedaan dus wen er maar aan.
Frans — 13 apr 2024
Op een autosnelweg horen geen fietsen dus op een fietssnelweg horen geen auto's.
Voor je een weg aan legt eerst nadenken hoe gaan we dat in de bebouwing doen.
J — 13 apr 2024
Mensen zouden moeten zelf ook meer verantwoording moeten nemen voor de veiligheid.Zich veel meer houden aan de borden ,verkeersregels.Dit is wel gebleken tijdens de werkzaamheden in de Bornerbroeksestraat. Weg was afgezet, voor al het verkeer, borden hekken etc. Weg zelf lag open voor. riolering.
Toch presteren veel weggebruikers het om over de stoep tegaan Hele schoolklassen motoren zelfs auto's. Onbegrijpelijk.
Ziet nu het tijdelijk zelfde probleem bij deTwickelerblokweg thvv NEO .Hier hebben ze snel gele borden geplaatst met de tekst dat we geen Max Verstappen zijn snelheid laag houden.Mentaliteit, snel kinderen weg brengen eigen veiligheid maar bewust of onbewust niet nadenken over de veiligheid
van een ander.
Hier kan geen gemeente tegen op!
J — 13 apr 2024
Al 22 jaar geleden bij de gemeente aangeven en in gesprek dat de Bornerbroeksestraat een racebaan helaas is(toemalig Wethouder Keurs).Spoor over recht stuk richting het zwembad sportvelden gas erop, of anders so
Oversteekplaats(zebrapad) werd hierdoor vaak over het hoofd gezien en bregelmatig genegeerd.
Nu nog hetzelfde probleem dus, helaas


H
Overigens is de straat door toename groen en een stiller asfalt een enorme vooruitgang.
Veel duidelijker maken max snelheid 30.
Jos — 12 apr 2024
Wat ik niet snap! De oversteek bij jupiterstraat wordt voor auto's aangegeven met knipperlichten. De overgang bij " De Klos" Azelosestraat moeten fietsers stoppen! Dus...de ovonde is al heftig voor fietsers! Komt oversteek Azelosestraat bij. Dus vaak ongelukken met fietsers hier in Borne!!
Egbert Homan — 12 apr 2024
Dezelfde klachten zijn van toepassing op de racebaan Grotestraat. Vanaf driesprong Ennerkerdijk tot aan Europstraat gaat bij veel automobilisten en motorrijders het gas open. Na nieuw asfalt en brede fietspaden is dit racen alleen maar toegenomen. Diverse malen bij de gemeente vermeld, maar die doen helemaal niets. Blijkbaar moet er eerst iets ernstigs gebeuren.
Hennie Nijhuis — 12 apr 2024
Net als op de Europastraat. Daar wordt af en toe de snelheid gemeten. Het record dat ik heb gezien was 06 km. per uur. De meter heeft maar 2 cijfers dus dat was 106 km. per uur. Gisteren was er een snelheidsmeting heb ik gehoord. Direct achter een verkeersdrempel. Lekker handig. Dan krijg je inderdaad wel de juiste informatie.

Kerkhof Zenderen klaar voor de toekomst

“Het was een lange weg naar deze vrijdagmiddag”, aldus Maria Verheijen,...
19-04-2024

Een vriendinnetje voor Oeki

Toen Martin Velten op 4 april officieel afscheid nam als wethouder van de gemeente Borne vroeg...
18-04-2024

Verenigingsman Erik Rouhof overleden

In de nacht van dinsdag op woensdag is Erik Rouhof overleden. De verenigingsman pur sang wist...
17-04-2024

Feestelijke ingebruikname derde duofiets

Donderdag werd de derde duofiets van Fietsmaatjes in gebruik genomen door wethouder Michael...
13-04-2024

De ‘kers op de taart’ in de Bornsche Maten

Het is een project van lange adem geweest. Al vanaf 2006 wordt er gesproken over...
11-04-2024

Brand in de afzuigkap

Tegen 18.00 uur woensdag werd de brandweer opgeroepen voor een melding aan de Struisgras. Ter...
10-04-2024