Explosieve groei goederenvervoer
‘GEPEPERDE BRIEF RICHTING VERANTWOORDELIJK STAATSSECRETARIS DIJKSMA

Explosieve groei goederenvervoer

‘Flink pissig’ is ie erover, wethouder Herman Mulder. De normaal gesproken politiek correct formulerende Mulder heeft het over het feit dat onlangs bekend geworden is dat er meer, veel meer, gevaarlijke stoffen over het spoor zijn vervoerd. Meer dan verwacht en meer dan de wettelijke norm.

 

Stijging van 1700%

In 2015 blijkt het aantal ketelwagens met brandbare gassen gestegen te zijn naar ruim 3000, waar er in 2014 nog 165 over het spoor in Oost-Nederland gingen. Een stijging van 1700% en een ruime overschrijding van het risicoplafond. Ook het aantal reguliere goederentreinen stijgt fors. Zo werden er voor de Twentelijn (Deventer-Hengelo-Oldenzaal/Grens) met de prognoses rond 2030 ongeveer 10 goederentreinen per etmaal verwacht. Inmiddels blijkt dat dit traject in 2016 en 2017 zo’n 30 tot 40 goederentreinen per dag zal verwerken.

 

Gemeenten en provicies zijn geschokt

Informatie die nu pas bekend is geworden en die een schok teweeg heeft gebracht in de gemeenten langs het spoor en de besturen van de provincies Overijssel en Gelderland. Het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor wordt om veiligheidsredenen (gevaar van aanslagen) niet breed bekend gemaakt. Registratie vindt wel plaats, om in geval van calamiteiten onmiddellijk de juiste inhoud aan de veiligheidsdiensten te kunnen meedelen. In principe zou het vervoer van brandbare en explosieve stoffen zoveel mogelijk over de Betuwelijn moeten gebeuren, maar vanwege onderhoud is die beperkt beschikbaar. Bovendien wordt de gekozen route blijkbaar vooral overgelaten aan de vervoerders zelf en vindt controle op de afspraken slechts achteraf plaats.

 

'Gepeperde' brief naar staatssecretaris Dijksma

Onacceptabel vinden de gemeenten en provincies. En dus werd er op hoge poten een ‘gepeperde’ brief gestuurd richting staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu. Er moeten nieuwe afspraken gemaakt worden nu de stijging van de hoeveelheid goederentreinen de pan uitrijst. Geluids- en trillingsmaatregelen zijn nodig. Daarnaast verwachten de betrokken overheden in Oost-Nederland dat staatssecretaris Dijksma bij de vervoerders beter gaat sturen op de juiste routering, registratie en samenstelling van treinen met gevaarlijke stoffen door Nederland. Bovendien willen de gemeenten voortaan per kwartaal geïnformeerd worden over de aantallen te vervoeren gevaarlijke stoffen en de effecten daarvan, zodat beter op veiligheid gestuurd kan worden. (AJ)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

Deel
De link is gekopieerd naar het klembord!
reageren op deze pagina
Paul Cohn — 03 jun 2016
Een snel toenemend aantal wagons met 'gevaarlijke stoffen' bevat aardgas. Dat mag niet meer uit de grond komen in Groningen. Dat knijpen we af uit de pijplijn van Poetin, maar... we kunnen niet meer zonder: https://hier.nu/bezit/beelden/hier-56ab78db678a0-gasverbruik-per-hoofd.jpg
bb — 03 jun 2016
En wat denk je.. er komt nog eens een moment, dat de spoorbomen dicht blijven en je niet meer over kunt steken. Nu is het steeds al een irritatie, de bomen gaan ophoog en even later alweer dicht.
weer een trein.. het gaat maar door en de auto's maar wachten.. lange rijen en verkeers opstoppingen
Ron Hartman — 03 jun 2016
Zucht .... en wanneer gaan we nu plannen maken om de goederentreinen buiten de steden om te leiden??? Wanneer houden we op met denken in tunnels, verdiept spoor etc. omdat we eindelijk beseffen dat de hinder en vooral de gevaren, gewoon buiten de kernen en dus Borne om moeten. Dat kan... het zal moeilijk zijn om Twickel en anderen mee te laten werken, maar het kan heel goed. En.. beter voor allen op den duur.

Kerkhof Zenderen klaar voor de toekomst

“Het was een lange weg naar deze vrijdagmiddag”, aldus Maria Verheijen,...
19-04-2024

Een vriendinnetje voor Oeki

Toen Martin Velten op 4 april officieel afscheid nam als wethouder van de gemeente Borne vroeg...
18-04-2024

Verenigingsman Erik Rouhof overleden

In de nacht van dinsdag op woensdag is Erik Rouhof overleden. De verenigingsman pur sang wist...
17-04-2024

Feestelijke ingebruikname derde duofiets

Donderdag werd de derde duofiets van Fietsmaatjes in gebruik genomen door wethouder Michael...
13-04-2024

‘De straat is té mooi’

Sinds twee weken is het nieuwe stuk F35 vanaf de Azelosestraat tot aan de Oonksweg gereed en...
12-04-2024

De ‘kers op de taart’ in de Bornsche Maten

Het is een project van lange adem geweest. Al vanaf 2006 wordt er gesproken over...
11-04-2024