Ook voorstanders Verbindingsweg roeren zich
WERKGROEP BELLEFLEUR VERWIJT D66 EN CDA POLITIEKE ONGELOOFWAARDIGHEID

Ook voorstanders Verbindingsweg roeren zich

Een deel van de bewoners van de Bornsche Maten, verenigd in de Werkgroep Bellefleur, klimt in de pen naar aanleiding van recente berichtgeving in de regionale krant over tegengeluiden met betrekking tot de aanleg van de Verbindingsweg ten westen van Borne. De krant meldde dat D66 de weg ter discussie wilde stellen en ook het CDA zou twijfelen over nut en noodzaak van de weg.

 

'Terugkomen op beloftes doet politieke geloofwaardigheid geen goed'

De werkgroep schrijft onder andere: “De Gemeentelijke Verbindingsweg, met ondertunneling van het spoor, is een eerste aanzet om Borne beter toegankelijk en leefbaarder te maken. En om nu op de schreden terug te keren maak je je inderdaad ‘onsterfelijk belachelijk’. Bijna alle Twentse dorpen en steden hebben een randweg al dan niet gecombineerd met spoortunnel(s). Door het gedraal van de politiek, en nu weer van D66 en het CDA, blijven we in Borne op dit dossier voortmodderen. Het realiseren van de verbindingsweg is wellicht de enige optie om op aanvaardbare termijn de N734 te knippen (foto boven). Dit is ruim tien jaar geleden door de Bornse politiek in het vooruitzicht gesteld aan de eerste bewoners aan diezelfde rondweg. Om op deze belofte terug te komen doet de geloofwaardigheid van de politiek geen goed. Slecht idee dus.... “

 

BorneBoeit vroeg beide genoemde politieke partijen om een reactie.

 

D66: Voortschrijdend inzicht

Ernst Janssen van D66: “Bij de meedenkavonden voor verschillende groepen rond het tracé van de Verbindingsweg was het maar goed dat er geen mes op tafel lag, anders zou het een lynchpartij zijn geworden!” Bewoners van de Oldhof, ondernemers van de Molenkamp en inwoners van Zenderen ventileerden hun bedenkingen tegen de randweg. “D66 had sowieso al bedenkingen tegen de Verbindingsweg. En als je naast je neerlegt dat iedereen daar zo op tegen is, dan luister je niet naar je burgers.”

 

‘Voortschrijdend inzicht’, noemt hij het. D66 wilde een Open Podium over het onderwerp. “Het college heeft verzocht dat af te houden. Dan maar niet, maar we willen wel in discussie. Volgens Ernst Janssen lost de Verbindingsweg de spoorproblematiek niet op en is de gehele Totaalvisie, waar de weg onderdeel van is, veel te duur. Er zijn volgens de partij alternatieven, zoals de variant 5b rond Zenderen en het verleggen van het spoor. D66 heeft dat laatste alternatief laten doorrekenen en komt er binnenkort mee naar buiten.

 

CDA: Geen twijfel

Bert Oude Lansink van het CDA heeft met verbazing de berichtgeving over de ‘twijfel’ van het CDA gelezen. “Het CDA twijfelt niet. De Verbindingsweg is onderdeel van de Totaalvisie waartoe we met elkaar hebben besloten. We hebben het College ermee op pad gestuurd. We hebben wel kanttekeningen. Hoe komt die weg er precies te liggen? Vele mensen hebben daar een mening over en daar moet je wel naar blijven luisteren. Maar over de Verbindingsweg zelf hebben wij geen twijfels. We moeten wel zoeken naar maatregelen om Zenderen te ontlasten van de negatieve gevolgen. Daar wil het CDA zich sterk voor maken.”

 

Het laatste woord over de Verbindingsweg is nog lang niet gesproken. Het college van B & W heeft ook al aangekondigd een informatiebijeenkomst te willen organiseren om de gedachten achter de Verbindingsweg beter uit te leggen. (AJ)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

Deel
De link is gekopieerd naar het klembord!
reageren op deze pagina
Ron Hartman — 28 feb 2017
Ter Keurs wilde die weg langs de Stroomesch maken, maar kreeg geen steun omdat de partijen bang waren de stemmen van de Stroom Esch mensen te moeten missen. Lees de afscheidsrede van de nestor van GB90. Alles is verleden tijd en nu rest alleen nog een tunnel voor de Bornsen, de hulpdiensten en een leefbaar Zenderen. Wie weet nog hoe het 'echt' moet als blijkt dat de ingeslagen weg steeds meer overlast in Zenderen geeft?
Fien — 28 feb 2017
B&W Borne heeft door de jaren heen geen tunnelvisie en verbindingswegvisie. Volgens mij lopen ze met oog en hoorkleppen door Borne. 30 jaar geleden is er ons op de Stroom Esch al een weg belooft die om de wijk zou gaan voor het vracht verkeer etc. Nu na 30 jaar is het auto en vrachtverkeer zoveel meer toegenomen dat het met de fietsen over de weerselosestraat vaak niet te doen is. Soms kom je thuis en dan denk je , tjeetje dat is net weer goed gegaan. Echt gevaarlijk. Vrachtwagens nemen soms ook nog een stuk van de stoep mee.
Die woorden van een knip hier in de weg of daar in de weg ?Tunnel hier of tunnel daar. Lekker door vergaderen mensen en wie weet is er na 30 jaar de OPLOSSING.
Voor mij zeker . Dan zit ik misschien wel hoog en droog in het Dijkhuis , maar dan moet ik wel de 100 halen.

hans — 28 feb 2017
Volgens mij kan Borne zonder GVB (met of zonder tunnel).
Ron Hartman — 27 feb 2017
De regionale veiligheidsdiensten worden bediend in stapsteen 2. (tunnel onder de Bornerbroeksestraat). Waarom zouden wij meer OZB betalen voor de extra tunnel in de GVW? De Bornse burger moet juist ook onder die tunnel van de Bornerbroeksestraat kunnen ipv alleen de fietsers en de hulpdiensten!! Die GVW tunnel kan dan beter naast de ijsbaan in Zenderen komen. Kijk naar het kaartje!!!! De GVW kan dan ook zonder tunnel. https://www.borne.nl/sites/default/files/overzicht-totaalvisie-14oktober.pdf
hans — 27 feb 2017
Oh ja, zodra de GVB (tunnel) er is, zijn alle varianten 5a, 5b en alle stapsteen varianten voor de landelijke en provinciale politiek totaal oninteressant. Voor Borne is er niks meer mogelijk en blijft het spoor een belangrijke splijtzwam in Borne. Belangrijker; Zenderen is de dupe. Meer nog dan de Bellefleur groep uit de Bornsche Maten. Sorry hoor!
hans — 27 feb 2017
Stapsteen 1,2 of 3. Variant GVB 5a of 5b. De regionale veiligheidsdiensten hebben domweg een tunnel onder het spoor nodig. Er gaat zoveel rotzooi over het spoor dat de landelijke en provinciale politiek het niet kan maken om een deel van Borne onbereikbaar te laten in geval van calamiteiten. Dat Borne daar allerlei fantasietjes omheen bedenkt is leuk maar kinderspel. Zenderen is oprecht de klos in geval van de GVB want het trekt allerlei sluipverkeer naar de snelweg aan. Borne schiet er helemaal niks mee op. Door de tunnel is het politiek verantwoord om nog meer rotzooi over het spoor toe te laten en de spoorbomen over de Deldensestraat en de Azeloseweg zijn nog vaker en langer dicht. Die plekken zijn het échte probleem van Borne. Niet de knip in N743.
Ron Hartman — 27 feb 2017
Die tunnel die vooral de hulpdiensten bij calamiteiten moet bedienen Hans, zou onder de Bornerboeksestraat komen en dan vooral de F35 bedienen. Volgordelijk is het stapsteen 2. Als je te weinig geld hebt en in Zenderen (ook Borne) loopt het fout, dan is de keus voor de eerste tunnel dus heel belangrijk. De stapstenen zijn niet helemaal helder geworden lijkt het bij de keus destijds. Een grotere tunnel onder de Bornerbroeksestraat (stapsteen 2) zou de tunnel van de GVW en de Azelosestraat voorlopig overbodig maken. Kwestie van geld en oh ja; ook de 5a is dan heel goed en lang mogelijk en tzt alsnog 5b te maken.
Hans — 27 feb 2017
Allemaal leuk die fantasietjes hier maar het zit zo: de N743 een provinciale weg tussen Almelo en Hengelo. De gemeente Borne kan een hoop beloven maar zij gaat niet over de inrichting van deze weg. De westelijke verbindingsweg dient alleen voor de ontsluiting van de Veldkamp en de Westermaat, grotendeels afgedwongen door Nijwa en Bauhaus. Deze bedrijven hadden zich niet gevestigd zonder goede ontsluitingswegen. De GVB (inclusief tunnel) komt er omdat de veiligheidsinstanties binnen de provincie beseffen dat een groot deel van Borne onbereikbaar is voor brandweer en andere hulpinstanties als er een calamiteit is op het spoor. Ga nou niet de regionale verkeersafwikkeling, en de problematiek van Zenderen, afwentelen op allerlei fantasietjes van het college en enkele mensen uit de Bornsche Maten (Werkgroep Bellefleur). Dit soort grootschalige projecten worden alleen in de Randstad uitgevoerd. Het zou verstandig zijn om na te denken hoe Borne het meest kan profiteren van een tunnel die er om calamiteitsredenen moet komen.
Ron Hartman — 25 feb 2017
@Oldejans: Het verkeer uit Hengelo wordt gedwongen straks om langs IKEA en over de Veldkamp naar Almelo te gaan. Het op te lossen probleem is of die massa auto's ''voor'' (via GVW) of ''achter'' (via 5a/b) door of langs Zenderen komt en dan richting Almelo of Albergen gaat. Zenderen ''first'' moet serieus opgelost worden. Die (liefst zachte) knip kan vanaf de dwang om over de Amerikalaan cq de Veldkamp te gaan (moeten)
teun knipmieneet — 24 feb 2017
Met een knip in de rondweg gaat deze zich verplaatsen naar de Bornse Beeklaan en de Prins Bernardlaan/Europastraat.
Daar zit echt helemaal niemand op te wachten
Ron Hartman — 24 feb 2017
Pas nadat het verkeer achter Zenderen uitkomt (optie 5a/b) en naar Almelo of Albergen kan rijden, kan mogelijk een verkeersluwe (bv 30 km= zachte knip) weg tbv lokaal - en landbouwverkeer langs de Bornse Maten ontstaan. Effectief is ook om het geld voor de tunnel onder de Bornerbroeksestraat niet alleen voor de fietsers en brandweer in te zetten Het is een kwestie van slim omgaan met het geld. Genoeg geld? DAN gewoon alles doen. Niet genoeg? Dan proberen te combineren; daar gaat het nu om en niet ''voor'' of ''tegen''. Het is niet zo dat de GVW niet zou mogen, maar wel in combinatie en gelijk met de andere maatregelen. GVW met overweg ipv tunnel omdat de drukte op de GVW na de aanleg van 5a/b afneemt? Prima toch als gelijktijdig de tunnel onder de Bornerbroeksestraat de Bornse burger een echte vluchtweg bezorgt?
De GVW en een rondweg Oost om Zenderen heen, geeft de Bornse Burger geen enkel soelaas bij gesloten overwegen. Dat wordt vaak heel makkelijk vergeten. Wees dapper; en zeg de burger bij doorzetten van de plannen zoals ze nu zijn, in welk jaar stapsteen 4 aan de beurt is en hoeveel dat gaat kosten (incl de extra te begroten zaken als F35 en damwanden)

Groen licht voor de Vloedbeltverbinding

Woensdag stemde Provinciale Staten in grote meerderheid voor het vaststellen van het Provinciaal...
27-03-2024

Lente: met een gevoel van zekerheid er weer op uit

ADVERTORIAL. Het is lente en het kriebelt weer. Zo ook voor John (echte naam bij redactie...
21-03-2024

Plaatje wordt weer compleet

Het Witte Huis aan de Grotestraat is een van de meest markante gebouwen in Borne. Hier woonde...
20-03-2024

Smartfloor meet risico om te vallen

“Een enkelband … Dat ik dat op mijn leeftijd nog mag meemaken”, grapte de...
13-03-2024

Chaos aan de Oonksweg

Sinds maandag voerde Enexis reguliere werkzaamheden uit aan de Oonksweg. Daarvoor was een...
01-03-2024

Stichting zoekt onderdak voor vluchtelingen

Afgelopen zaterdag was het precies twee jaar geleden dat de oorlog uitbrak in Oekraïne. Al...
29-02-2024