Gevaarlijke stoffen over spoor gedaald
MAATREGELEN LIJKEN EFFECT TE HEBBEN

Gevaarlijke stoffen over spoor gedaald

Sinds het tweede kwartaal van 2017 is er een flinke daling van het aantal goederentreinen met gevaarlijke stoffen over het spoor in Borne. Het lijkt het resultaat te zijn van de maatregelen die zijn genomen nadat er behoorlijke ophef was ontstaan sinds gebleken was dat de risicoplafonds in 2015 en 2016 ver overschreden werden. Het was het gevolg van een tijdelijk minder beschikbare Betuwelijn, maar ook niet helemaal sluitende middelen om vervoerders te dwingen bepaalde routes te kiezen.

 

De werkelijke aantallen, die pas laat bekend werden, zorgden voor ophef onder gemeenten aan het spoor en bij provinciale overheden. Er werden vanuit Den Haag maatregelen aangekondigd en uitgevoerd. En blijkbaar heeft dat dus effect.

 

In de figuur rechts is het goederenvervoer per kwartaal over de Twentelijn door Borne en het aandeel gevaarlijke stoffen in beeld gebracht. In de figuur is ook aangegeven – met de getallen tussen haakjes – het aantal weken per kwartaal dat goederenvervoer vanwege werkzaamheden aan de Betuweroute moest worden omgeleid.

 

Het verband tussen het aantal ketelwagens met gevaarlijke stoffen en de beperkte beschikbaarheid van de Betuwelijn is met name in het tweede en derde kwartaal goed te zien en ook de daling vanaf het tweede kwartaal van 2017, toen maatregelen werden genomen.

 

“Het is een voorzichtige positieve ontwikkeling”, meent burgemeester Rob Welten, die in het Platform Spoorveiligheid Oost Nederland vertegenwoordigt. Geheel tevreden is hij nog niet en ook in Den Haag worden nog diverse zaken onderzocht en voorbereid om het vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor verder onder controle te krijgen. (AJ)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

reageren op deze pagina
T. Rilling — 19 jan 2018
Nu met Keolis het aantal stoptreinen tussen Hengelo en Almelo is gehalveerd blijft er weinig overlast over
T. Rilling — 19 jan 2018
Nu met Keolis het aantal stoptreinen tussen Hengelo en Almelo is gehalveerd blijft er weinig overlast over
BorneBoeit — 17 jan 2018
Henry, een terechte vraag. De figuur is tot stand gekomen door kwartaalrapportages van Prorail en gegevens van het geluid- en trillingsmeetpunt op het traject tussen Hengelo en Oldenzaal. Het meetpunt is gefinancierd door de provincies en de gemeenten langs de IJssellijn en de Twentelijn.

Excuses voor de omissie
Henry — 17 jan 2018
Vanuit welke bron komen deze aantallen?

Een interieur moodboard maken doe je zo!

ADVERTORIAL • Heb je plannen voor een nieuw interieur? Dan is het samenstellen van een...
19-09-2019

Alle spoorwegovergangen dicht

Door een grote wisselstoring zijn er problemen op het spoor. De gemeente Borne meldt om 17.45...
18-09-2019

Vrijwilligers maken Borne zaterdag schoner

Zoals bekend staat Borne komende zaterdagmiddag 21 september in het teken van World Cleanup Day,...
17-09-2019

Aanrijding op Azelosestraat

Zaterdagavond vond er op de Azelosestraat, ter hoogte van de Twickelerblokweg, een aanrijding...
14-09-2019

Bijdrage voor Fairtrade, Aveleijn en Smash

Het Rabofonds van Rabobank Centraal Twente richt zich op duurzame initiatieven die het...
14-09-2019

Een Jeu de Boules baan voor Sancta Maria

Welbions bestaat dit jaar tien jaar en een van de rechtsvoorgangers van de woningcorporatie zou...
14-09-2019