Gevaarlijke stoffen over spoor gedaald
MAATREGELEN LIJKEN EFFECT TE HEBBEN

Gevaarlijke stoffen over spoor gedaald

Sinds het tweede kwartaal van 2017 is er een flinke daling van het aantal goederentreinen met gevaarlijke stoffen over het spoor in Borne. Het lijkt het resultaat te zijn van de maatregelen die zijn genomen nadat er behoorlijke ophef was ontstaan sinds gebleken was dat de risicoplafonds in 2015 en 2016 ver overschreden werden. Het was het gevolg van een tijdelijk minder beschikbare Betuwelijn, maar ook niet helemaal sluitende middelen om vervoerders te dwingen bepaalde routes te kiezen.

 

De werkelijke aantallen, die pas laat bekend werden, zorgden voor ophef onder gemeenten aan het spoor en bij provinciale overheden. Er werden vanuit Den Haag maatregelen aangekondigd en uitgevoerd. En blijkbaar heeft dat dus effect.

 

In de figuur rechts is het goederenvervoer per kwartaal over de Twentelijn door Borne en het aandeel gevaarlijke stoffen in beeld gebracht. In de figuur is ook aangegeven – met de getallen tussen haakjes – het aantal weken per kwartaal dat goederenvervoer vanwege werkzaamheden aan de Betuweroute moest worden omgeleid.

 

Het verband tussen het aantal ketelwagens met gevaarlijke stoffen en de beperkte beschikbaarheid van de Betuwelijn is met name in het tweede en derde kwartaal goed te zien en ook de daling vanaf het tweede kwartaal van 2017, toen maatregelen werden genomen.

 

“Het is een voorzichtige positieve ontwikkeling”, meent burgemeester Rob Welten, die in het Platform Spoorveiligheid Oost Nederland vertegenwoordigt. Geheel tevreden is hij nog niet en ook in Den Haag worden nog diverse zaken onderzocht en voorbereid om het vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor verder onder controle te krijgen. (AJ)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

reageren op deze pagina
T. Rilling — 19 jan 2018
Nu met Keolis het aantal stoptreinen tussen Hengelo en Almelo is gehalveerd blijft er weinig overlast over
T. Rilling — 19 jan 2018
Nu met Keolis het aantal stoptreinen tussen Hengelo en Almelo is gehalveerd blijft er weinig overlast over
BorneBoeit — 17 jan 2018
Henry, een terechte vraag. De figuur is tot stand gekomen door kwartaalrapportages van Prorail en gegevens van het geluid- en trillingsmeetpunt op het traject tussen Hengelo en Oldenzaal. Het meetpunt is gefinancierd door de provincies en de gemeenten langs de IJssellijn en de Twentelijn.

Excuses voor de omissie
Henry — 17 jan 2018
Vanuit welke bron komen deze aantallen?

Een stoomloc in de kelder

ADVERTORIAL • Toen Henry Wienk en zijn vrouw wilden verhuizen naar een appartement in...
11-11-2019

Gezellige pubquiz voor KiKa

Negen teams met illustere namen als ‘De Stoppelbaardjes’, ‘Mijn naam is...
10-11-2019

Voetgangersportalen bij het Rheineplein

In januari dit jaar stond de politie op het Rheineplein om van voorbijgangers suggesties en tips...
08-11-2019

Speeddaten voor zorg en hulp

“Het is een probeersel”, zo verontschuldigt Ben van der Weide van het Zelfregieteam...
05-11-2019

Fikse boete voor illegaal potje voetballen

Wie spontaan een partijtje wil voetballen kan terecht bij het Cruyff Court en het naastgelegen...
04-11-2019

Extra maatregelen fietsoversteekplaatsen

Op 18 oktober knalde er een auto op de veiligheidshekken van één van de twee...
02-11-2019