Gevaarlijke stoffen over spoor gedaald
MAATREGELEN LIJKEN EFFECT TE HEBBEN

Gevaarlijke stoffen over spoor gedaald

Sinds het tweede kwartaal van 2017 is er een flinke daling van het aantal goederentreinen met gevaarlijke stoffen over het spoor in Borne. Het lijkt het resultaat te zijn van de maatregelen die zijn genomen nadat er behoorlijke ophef was ontstaan sinds gebleken was dat de risicoplafonds in 2015 en 2016 ver overschreden werden. Het was het gevolg van een tijdelijk minder beschikbare Betuwelijn, maar ook niet helemaal sluitende middelen om vervoerders te dwingen bepaalde routes te kiezen.

 

De werkelijke aantallen, die pas laat bekend werden, zorgden voor ophef onder gemeenten aan het spoor en bij provinciale overheden. Er werden vanuit Den Haag maatregelen aangekondigd en uitgevoerd. En blijkbaar heeft dat dus effect.

 

In de figuur rechts is het goederenvervoer per kwartaal over de Twentelijn door Borne en het aandeel gevaarlijke stoffen in beeld gebracht. In de figuur is ook aangegeven – met de getallen tussen haakjes – het aantal weken per kwartaal dat goederenvervoer vanwege werkzaamheden aan de Betuweroute moest worden omgeleid.

 

Het verband tussen het aantal ketelwagens met gevaarlijke stoffen en de beperkte beschikbaarheid van de Betuwelijn is met name in het tweede en derde kwartaal goed te zien en ook de daling vanaf het tweede kwartaal van 2017, toen maatregelen werden genomen.

 

“Het is een voorzichtige positieve ontwikkeling”, meent burgemeester Rob Welten, die in het Platform Spoorveiligheid Oost Nederland vertegenwoordigt. Geheel tevreden is hij nog niet en ook in Den Haag worden nog diverse zaken onderzocht en voorbereid om het vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor verder onder controle te krijgen. (AJ)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

reageren op deze pagina
T. Rilling — 19 jan 2018
Nu met Keolis het aantal stoptreinen tussen Hengelo en Almelo is gehalveerd blijft er weinig overlast over
T. Rilling — 19 jan 2018
Nu met Keolis het aantal stoptreinen tussen Hengelo en Almelo is gehalveerd blijft er weinig overlast over
BorneBoeit — 17 jan 2018
Henry, een terechte vraag. De figuur is tot stand gekomen door kwartaalrapportages van Prorail en gegevens van het geluid- en trillingsmeetpunt op het traject tussen Hengelo en Oldenzaal. Het meetpunt is gefinancierd door de provincies en de gemeenten langs de IJssellijn en de Twentelijn.
Excuses voor de omissie
Henry — 17 jan 2018
Vanuit welke bron komen deze aantallen?

Toch nog een beetje feest vandaag

De onwerkelijke bevrijdingsdag van Borne kreeg vrijdagmiddag toch nog een feestelijk tintje....
03-04-2020

Ruim en groen wonen in Eschrande

ADVERTORIAL • De Bornsche Maten wordt steeds mooier. In het gebied rondom de slingerende...
02-04-2020

Opnieuw coronaslachtoffer

Ook in de vijfde week heeft corona slachtoffers gemaakt in Borne, zo meldt burgemeester Jan...
01-04-2020

Pater Edgar Koning overleden

Dinsdagmorgen 31 maart is pater Edgar Koning overleden. De pater werd in 2014 op 82-jarige...
31-03-2020

‘Het dorp’ komt binnen bij Villa Meijling

Zomaar een piepklein tafereeltje op een zonnige dinsdagmiddag in coronatijd. Het gebeurde bij...
31-03-2020

‘Dank je wel, meneer/mevrouw!’

Richard rijdt op een vuilniswagen van Twente Milieu. Hij vervult een van de zogenaamde cruciale...
30-03-2020