Mede naar aanleiding van vragen van raadslid Tom Verreussel van de SP heeft de gemeente het protocol over hoe te handelen bij een spoorwegstoring aangepast. Er wordt nu nadrukkelijk ook gekeken naar de gevolgen voor naastgelegen overgangen. Is daar sprake van langere dicht ligtijden, dan worden ook daar voortaan verkeersregelaars ingezet.
Aanleiding storing 20 juni
De directe aanleiding voor de vragen van Verreussel was de storing bij de overweg aan de Deldensestraat op 20 juni. De melding kwam via de politie bij Twente Milieu en de gemeente binnen. Geheel volgens afspraak werden er verkeersregelaars naar de overweg met de storing gestuurd om het verkeer in goede banen te leiden en de gemeente communiceerde via haar kanalen over het euvel en de overlast voor het verkeer. Tot zover niets aan de hand. Maar er ontstonden ook problemen bij de Azelosestraat en de Jupiterstraat. De spoorbomen bleven er langer dicht dan normaal door stapvoets rijdende treinen op het traject en de situatie werd nog eens verergerd door het feit dat er net op dat moment een lange goederentrein moest passeren.
Gevaarlijke situatie Jupiterstraat
Bij de Jupiterstraat leidde dat blijkbaar tot gevaarlijke situaties, waarbij een vrachtwagen probeerde te laveren tussen de dichte spoorbomen, wat niet lukte. Een getuige zag de vrachtwagen met veel moeite weer achteruitrijdend de spoorweg verlaten. De spoorbomen functioneerden in principe wel, er was dan ook geen storing gemeld aan de Jupiterstraat. Om die reden waren er geen verkeersregelaars naar de Jupiterstraat gestuurd.
Aanpassing protocol
Omdat de spoorwegovergangen in Borne dicht bij elkaar liggen is het vaak zo dat één storing gevolgen heeft voor de andere overgangen. Er is nu afgesproken daar ook in het protocol specifiek aandacht voor te hebben en bij geconstateerde problemen door het langer dan normaal gesloten blijven van de spoorweg verkeersregelaars te sturen. Daarnaast zal ook beter gecommuniceerd gaan worden, waarbij weggebruikers duidelijk gemaakt zal worden dat een overweg langer dicht is, maar dat dit niet betekent dat deze in storing ligt. Verder is het uiteraard nooit de bedoeling om een gesloten spoorwegovergang toch te passeren en ook daar zal nog eens extra op gehamerd worden. (AJ)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.