Bezwaren tegen woontorens
APPARTEMENTENCOMPLEXEN IN DE BORNSCHE MATEN STUITEN OP WEERSTAND

Bezwaren tegen woontorens

Bij De Veste in de Bornsche Maten worden twee appartementencomplexen gebouwd, waarvan de maximale hoogte 28 meter is. De hoogbouw moet als ‘landmark’ dienen in de nieuwe wijk en zou vanaf het begin van de ontwikkeling van de wijk al in de bestemmingsplannen beschreven staan. Tegen het voornemen is bij buurtbewoners veel weerstand. Bij de bespreking van het beeldkwaliteitsplan en de aanpassing van het geldende bestemmingsplan werd door twee insprekers, namens meerdere bewoners, de gelegenheid aangegrepen deze bezwaren nogmaals kenbaar te maken.

 

Niet bekend

Ten eerste werd bestreden dat de hoogbouw al in vorige bestemmingsplannen beschreven stond en dat de bewoners hiervan op de hoogte hadden kunnen zijn. De makelaar noch de gemeente had hier op gewezen, toen ze in de Bornsche Maten kwamen wonen. Daarnaast vindt men dit soort bebouwing niet passen in de wijk en zijn er zorgen over de verkeersveiligheid in het toch al drukke stukje Bornsche Maten, waar ook twee scholen, kinderopvang en de sportzaal gevestigd zijn. Liever zien ze een multifunctioneel gebouw, waar de komende jaren de capaciteitsproblemen van basisschool De Vonder kunnen worden opgevangen, of een groene speelplek.

 

Wethouder Martin Velten

Volgens wethouder Martin Velten waren de hoogte en bouwlagen al bekend in het Masterplan 2003 en in iedere opvolgende aanpassing van het bestemmingsplan overgenomen. “Tuurlijk, de makelaar heeft altijd een mooi verhaal. Maar dan ga je naar de gemeente en vraagt wat er met dat stuk grond voor je gaat gebeuren. Er is ook steeds afstemming geweest met de wijkvereniging. Ik kan me best voorstellen dat door het beeldkwaliteitsplan (een nadere uitwerking en kaders voor de architect) het ineens rauw op je dak valt, maar het stond echt in de diverse bestemmingsplannen.”

 

Verkeersveiligheid

Dat het gebied rondom De Veste druk is qua verkeer beaamde Velten. “Maar zo was het altijd bedoeld.” Volgens de gemeente is niet gebleken dat de verkeerssituatie onveilig is of wordt als de appartementencomplexen gebouwd zijn.

 

Consequenties

De gemeenteraad had de nodige vragen aan de wethouder en lijkt in ieder geval niet unaniem overtuigd dat de plannen zo uitgevoerd moeten worden. “De kaders zijn keer op keer door de Raad bevestigd”, hield Velten hen voor. “U bent altijd aan zet. Als u zegt ‘het past niet meer’, dan kan ik u niet tegenhouden. Maar ik waarschuw u wel voor de consequenties voor de grondexploitatie als dit niet doorgaat.” Dat zou de gemeente ongeveer een miljoen gaan kosten. “Dan moeten we wel gaan kijken hoe we dat gaan oplossen.” (AJ)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

reageren op deze pagina
Roy — 13 nov 2018
@ruud steltenpool inderdaad de auto's maar zie overdag hoe intensief de velden door de kinderen gebruikt worden als speel plek. Waar moeten ze straks spelen? Op dat miniscule schoolpleintje? Of we laten ze de straat oversteken? Als je dan persé een statement moet maken met een woontoren, doe dit dan aan het begin van de wijk. Maar niet in het hart waar alleen de bewoners er van kunnen 'genieten'.
Ruud Steltenpool — 13 nov 2018
De wel/niet/hoogte/opbrengsten discussie heb ik weinig aan toe te voegen.

Over verkeer zag ik een paar opmerkingen, die neer lijken te komen op: ik sta steeds al in de file, of eigenlijk ik BEN al steeds de file...



Als dat gebiedje als "stedelijk" wordt bestempeld, dan graag ook net als steden realiseren dat een hoge persoonsdichtheid niet valt te rijmen met sterk ruimte-inefficiënte dingen, zoals auto's. Dat de publieke ruimte gebruiken voor veel vierkante meters privé-ruimte op wielen, daar niet past. Makelaars in grote steden adviseren een parkeervergunning en een bestelbus ipv een schuurtje omdat dat veel goedkoper is; Steden zijn daarom nu sterk aan het beperken waar auto's überhaupt mogen komen, ruimen duizenden parkeerplaatsen en gooien tarieven fiks omhoog. We subsidieren met z'n allen die auto's. Die auto's die al verscheidene bijna-ongelukken hebben veroorzaakt bij de scholen. De auto's waarvoor de mensen die een flyer-actie uitvoeren "we gaan weer naar school" opzij moeten springen. En dan andere wijken verwijzen naar Bornsche Maten als voorbeeld tegen te hard rijden? Ik snap dat de gemeente ook niet heel veel manouvreerruimte heeft, maar in een tijd waarin kinderen staken van school, omdat zij toch geen toekomst hebben als we het klimaat niet nu rigoreus aanpakken, is het hoog tijd i.i.g. dat gebied te laten lijken op sommige scholen in bijvoorbeeld Utrecht, waar het een groot schoon sociaal fiets en wandelfeest is 2x per dag. 97% v/d kinderen op de Vonder heeft dezelfde cijfers qua postcode als de school zelf, dus wonen heel dichtbij. Voor een groot deel is het ook veel sneller om te wandelen of te fietsen. De Vonder is de grootste, maar niet de enige met veel kind-gerelateerd vervoer vlakbij de beoogde flatgebouwen, en dat allemaal ongeveer op hetzelfde moment. Onze heilige koe :-(



Ik heb overigens zelf ook een auto, om tijd te besparen, maar kom er recent achter dat fiets+OV het veel vaker winnen (en ook veel voorspelbaarder zijn) dan ik dacht en ik heb ook niet zo'n zin meer om de uitstoot van m'n voorganger in te ademen. En de tijd die je kwijt bent om al die kosten terug te verdienen ...

Mark — 13 nov 2018
Hebben jullie het verschil tussen de twee afbeeldingen gezien? In wiens opdracht zijn ze gemaakt?

Roy — 12 nov 2018
Hoe verzin je het? We noemen het een 'Landmark', dat klinkt veel beter dan de werkelijkheid: 'een fantasieloze woontoren'. Welke spraakmakende architect is er ingeschakeld voor dit fraaie kunstbouwwerk? Rem Koolhaas?

Dus Borne komt straks in het rijtje van De Rotterdam building, De Erasmusbrug, De Dom, Het Rijksmuseum Amsterdam, Kinderdijk enz...

Kunnen we die mega stroom toeristen wel aan?



Wat ook erg vreemd is is dat al die bewoners die in 2004 en 2015 nog helemaal niet in de Tuinstad woonden geen bezwaar hebben gemaakt. Verbazingwekkend dat ze dat niet gedaan hebben.



Maar ik snap dat er vraag is naar appartementen in deze wijk. Maar waarom zo hoog? Nergens voor nodig en het staat ook haaks op alle restricties waar alle woningen aan moesten voldoen.



Borne denk eens na! Wie wil dit?
Thijs — 12 nov 2018
De Bornsche Maten is een zeer populaire wijk met als gevolg dat huizenprijzen ( en daardoor gemeentelijke belastig opbrengsten) alsmede grondprijzen er hoog zijn. De vraag is of dat blijft, wanneer de hoogbouw vanuit alle uithoeken van de wijk zichtbaar is en daarmee het karakter van de wijk significant gaat veranderen en men inderdaad de bijnaam “Bijlmer Maten” gaat gebruiken”.

En wat betreft het idee van een “landmark”:

Als een wethouder het over het bouwen van een landmark heeft associeer ik dat altijd met het oprichten van een standbeeld voor zichzelf. Natuurlijk zal dat ontkend worden, maar ik denk dat elke wethouder een tastbaar bewijs van zijn wethouderschap probeert te creeeren. Landmarks waren vroeger, toen nog geen gps bestond, handig maar zijn nu in veel gevallen gewoon een vorm van horizon vervuiling.
Wendy — 11 nov 2018
Een jaar of vijftien geleden was dit ook het plan in de Hasseler Es, een enorme woontoren van 9 verdiepingen hoog onder de noemer landmark. Na veel weerstand vanuit de omwonenden zijn de plannen gelukkig gewijzigd en zijn de appartementencomplexen vele malen lager - en daarmee acceptabel - geworden. Het is te hopen dat de Bornse politiek ook tot inkeer komt, zich tijdig realiseert dat een toren van deze omvang niet past binnen deze wijk (en gemeente), voordat we de wijk de “Bijlmer Maten” gaan noemen.
Bartjens — 11 nov 2018
@ookdatnog. Oh, als de doorstroming daar beter wordt (en dat wordt tijd) , is de aanzuigende werking op de Beekman tussen de scholen, groter. Na de ‘knip’ heel fors. Heb je kleine kinderen met fietsje of een oma met rollator die daar zullen moeten oversteken? Oh ja, er is dan ook een druk winkelcentrum met veel appartementen.
Ookdatnog — 10 nov 2018
Niet de hele weg, alleen de ontsluiting op de doorgaande weg bij Jasmin Garden. Staat elke ochtend muurvast.
Bartjens — 10 nov 2018
@Ookdatnog. Dat is nog eens goed nieuws. De Beeklaan wordt verlegd zegt U? Is eigenlijk nu al onverantwoord dat die tussen 2 scholen doorloopt. Laat staan als er een druk winkelcentrum komt en later ook door de Knip, nog meer verkeer (een deel, maar toch) dat eerder over de N-weg reed. Waar komt de verplaatste weg te liggen? Hij gaat tussen de scholen weg?
Ookdatnog — 10 nov 2018
Als toevoeging: zorg dat de keiharde bouweis is: volledig energieneutraal!
Ookdatnog — 10 nov 2018
Hier was natuurlijk het wachten op: klagen over hoogbouw terwijl het ALLANG bekend was. Al ruim vóór de eerste woningen waren gebouwd was dit al een serieuze mogelijkheid. Je kunt je onmogelijk verschuilen achter verkooppraat van de makelaar. Er is niets acheter gehouden: de informatie was er!



En dat gezeik over verkeersdrukte: kijk alsjeblieft naar je eigen aandeel daarin. Daarnaast wordt de weg omgelegd zodat de ontsluiting makkelijker en sneller is.
bart — 09 nov 2018
Graag appartementen met min. 3 slaapkamers. We moesten verhuizen uit borne omdat er geen gelijkvloerse woningen zijn met 3 sl. kamers. ZO kunnen gezinnen ook blijven.
Ron Hartman — 09 nov 2018
@Mark: Die volledig benutte forse hoogte gaan ze misschien niet doen. Lager betekent dat de buurt zal moeten accepteren. Die bouwquote is er domweg niet (aantallen die gebouwd mogen worden). Door de benarde financiele positie (die erger is dan nu op papier staat), zijn er domweg meer inkomsten nodig (grondopbrengst). De buurt kan wel zorgen dat de begane gond een paar winkels krijgt, anders kunnen ouderen met rollator of scootmobiel daar niet ''echt'' wonen. Hou ook in de gaten hoe de verkeers(on)veilgheid incl. het GVW verkeer wordt opgelost. Velten rept nu alleen over het huidige verkeer (zonder plm 60% van de huidige rondweg als die geknipt wordt) en dat is niet zo fraai.
Bram Olde Hanter — 09 nov 2018
Kan mooi worden, handige plek voor ouderen die gelijkvloers willen wonen. Is er een plek waar belangstellenden zich kunnen aanmelden?
Mark — 09 nov 2018
Erik: daar gaat het toch helemaal niet om? Het is inderdaad al lang de bedoeling, maar het gaat om de idiote hoogte van het gebouw. Dat is nooit duidelijk geweest (althans ik heb het nergens in een bestemmingsplan kunnen vinden). Conclusie: als wethouder wil je graag een onuitwisbare indruk achterlaten. Dat dit ten koste gaat van omwonenden (schaduw, uitzicht, buren die van boven je slaapkamer kunnen inkijken) dat worden de gronden voor bezwaar.
Erik moekotte — 09 nov 2018
Leuk die appartementen. Helpt zeker om de wijk diverser te maken en komt de levendigheid ten goede.



De bewoners die nu klagen moeten wel erg naïef zijn geweest toen ze hun huis kochten. Dat de veste een stedelijke uitstraling zou krijgen met appartementen is vanaf het begin bekend.
Ron Hartman — 08 nov 2018
@ Anonymous: Je opmerking kan ik niet volledig plaatsen als bijdrage bij dit onderwerp. Wist je dat Borneboeit ook op facebook staat en dat je daar veel meer mogelijkheden hebt om je inhoudelijke ''punt'' te maken? Je kunt ook op mijn Facebook pagina tercht. Gewoon ron hartman. Als het niet lukt, zie ik het hier wel. Succes
Bewoner borne — 08 nov 2018
@ron Hartman, pensionado hoe jij nou eens een keer op. Jij gebruikt Borne boeit en Facebook alleen maar om te klagen en aandacht te vragen voor andere dingen dan waar het betreffende artikel over gaat.

Geniet van je vrije tijd of begin zoals eerder aangehaald een politieke partij!
Bartjens — 08 nov 2018
Als ik in de wijk woonde, zou ik heeel veel eisen proberen te stellen aan veeel winkels onder de appartementen. Zorgelijker is dat door de aanleg van de GVW, er teveel doorgaand verkeer langs de scholen en het winkelcentrum gaat komen.
Frank — 08 nov 2018
Jezelf informeren doet bijna niemand meer. Het leuke verkoopplaatje wordt voor waar aangenomen. Vanaf het begin was bekend dat de Veste het hart van de wijk zou worden, met daarbij dus de voor- en nadelen.
Mark — 08 nov 2018
Volgens mij is Velten degene met het "mooie" verhaal. Dat er zorg- en commerciele voorzieningen zouden komen met een woonlaag appartmenten, dat verhaal is door de gemeente altijd verkocht. De hoogte van 28 meter is nieuw en staat symbool voor de ijdelheid van lokale beroepspolitici. Los van alle terechte bezwaren die zullen worden aangetekend door omwonenden: je moet wel van de werkelijkheid zijn losgezongen als je behoefte hebt aan een landmark.
Ron Hartman — 07 nov 2018
Het wordt gewoon stads gezellig daar als, nadat de GVW klaar is, de verkeerstoename daar en langs de scholen, heel fors wordt. Dat is wel weer leuk voor de bewoners in die flats toch??

Schoorsteenbrand in de Zuid Esch

Het ging vrijdagavond niet helemaal goed met het haardvuurtje in een woning in de Zuid Esch....
16-11-2018

Back to Basic failliet

De stichting Back to Basic Twente is door de rechtbank failliet verklaard. De zorginstelling...
15-11-2018

Woontoren stukje minder hoog

Via een amendement, ingediend door CDA, GB90, Borne-Nu en VVD, is dinsdagavond besloten om de...
14-11-2018

‘Het gaat hard in de Bornsche Maten’

ADVERTORIAL. Er is veel belangstelling voor de nieuwbouwwoningen in de Bornsche Maten in Borne....
13-11-2018

Gezellig ontbijten met de burgemeester

Overal in het land ontvingen burgemeesters groepen basisschoolleerlingen voor een gezamenlijk...
09-11-2018

PIP Elhorst-Vloedbelt opnieuw ter inzage

De plannen van Twence voor de bouw van een mestverwerkingsinstallatie zijn aangepast. Om die...
07-11-2018


file:html/cookies.inc.html}