Zorgen over veiligheid fietsoversteekplaatsen
GB90 STELT SCHRIFTELIJK VRAGEN

Zorgen over veiligheid fietsoversteekplaatsen

Het hekwerk van één van de twee fietsoversteekplaatsen op de N743 ligt er al een tijdje wat verkreukeld bij. Het is niet de eerste keer dat de veiligheidshekken het moeten ontgelden. Reden voor Karin Scholten van GB90 om in de pen te klimmen en het College schriftelijke vragen te stellen over de situatie.

 

Ze wil graag weten hoe vaak het in de afgelopen vijf jaar is voorgekomen dat de hekken moesten worden vervangen of gerepareerd na een verkeersongeval en waarom het zo lang duurt voordat reparatiewerkzaamheden plaatsvinden. Of dat allemaal niet wat sneller kan. Voor de lange termijn vraagt ze: “Bent u bereid om met de Provincie in overleg te gaan om te bezien welke aanpassingen mogelijk zijn zodat ongevallen op de N743 kunnen worden voorkomen en de veiligheid voor fietsers, voetgangers en automobilisten bij de oversteekplaatsen kan worden verhoogd?” (AJ)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

reageren op deze pagina
Sjaan — 22 jun 2019
Nadat je er nog maar 50 mocht rijden is de weg ook smaller gemaakt.
McHak — 22 jun 2019
Die bajonet fietsoversteek, zodat de fietser mee kijkt tegen het tegemoet komend verkeer, op een verkeerseiland met stalen reling, is een obstakel in de weg. Blijkbaar is die niet goed genoeg ingelijnd met markeringen, zodat er ongelukken gebeuren. Daarnaast is HansKarel eerlijk; een 80 km/ uur ingerichte weg, beperken met een verkeersbesluit dat je er maar 50 km/ uur mag en dit besluit alleen maar laat ondersteunen met een verkeersmaatregel van een verkeersbord, houdt het niet bij de rechter. Ik ben benieuwd welke enkelzijdige ongelukhebbende al bezwaar heeft gemaakt?
HansKarel — 21 jun 2019
Dat er te hard gereden wordt klopt als een bus.

En ik doe er zelf ook nog wel eens aan mee (ietsje). Het valt ook niet mee op dat hele stuk van Jasmin tot aan de rotonde 50 te rijden omdat de weg gewoon uitnodigt om harder te gaan. Dus...ik zou er graag tunnels of bruggen over de weg zien. En de snelheid weer naar 70. (Ooo nu vloek ik in de kerk zeker). Kan je mooi het geld van die nutteloze verbindingsweg insteken
Opa — 20 jun 2019
Beste ouders. Als mijn kind daar elke dag moest oversteken, kocht ik een grote rol van dat wit/rode plastic band (kost weinig), zoals dat voor afzettingen wordt gebruikt. De kinderen kunnen dan heel netjes (misschien wil de meester of juf er zelfs een buitenactiviteit van maken met alle daar overstekende kinderen en toezicht houden dat ze niet op de weg komen) dat om de grijze, slecht zichtbare hekken heen wikkelen. Alleen de bovenste buis is al genoeg en pakweg 1 a 2 keer per jaar vernieuwen. Goed voorbeeld doet vast volgen, maar voor de Provincie en de Gemeente het eens zijn er er een project gepland is, is er wellicht een slachtoffer.
Ouder — 20 jun 2019
Mark, de bedoeling van een veiligheidshek is dat de overstekers beschermd worden. Een defect veiligheidshek beschermt overstekende kinderen en volwassenen niet. Niet repareren is dus echt GEEN optie.
Mark — 20 jun 2019
Komende uit Hengelo worden twee rijstroken samengevoegd na de kruising bij Jasmin. Daardoor behalen automobilisten hoge snelheden (80-100 km/u). Als je 50 km/u rijdt ben je een uitzondering.

Ik zou die hekken juist niet laten repareren: op deze manier wordt voor velen misschien inzichtelijk gemaakt dat ze vaart moeten minderen om ongelukken te voorkomen.
Jamo — 19 jun 2019
“Als het kalf verdronken is dempt men de put!”
Jamo — 19 jun 2019
Verkeersmaatregelen? Kent Borne deze dan? Handhaving? Wat is dat?

Op de rondweg wordt EXTREEM hard gereden tussen rotonde Platenkamp en rotonde Oud Borne. Ook het inhaalverbod wordt met voeten getreden. Het gaat hier niet alleen om de verkeersveiligheid maar ook de geluidsoverlast die het extreme verkeersgedrag met zich meebrengt. Het wordt echt tijd dat hier maatregelen worden genomen.

De gemeente verstopt zich achter het argument dat de rondweg ‘hun pakkie aan’ niet is omdat het een provinciale weg betreft.

Wanneer wordt het spreekwoord ‘Als het kalf verdronken is men de put’. Realiteit?
Bas — 19 jun 2019
Er wordt op de rondweg echt hard gereden. Niet door iedereen, maar er zitten ongeloofelijke maloten tussen. Het is inderdaad wachten op het eerste grote ongeluk met een fietser of voetganger. Die gaat er komen. Hopen dat die niet dodelijk is.... en dat het maar niet mijn kinderen zijn... sowieso geen kind. En de oversteekplaats bij Jasmin Garden... leuk, maar die omweg gaan teeners echt niet maken.

De gemeente moet haar verantwoordelijkheid hier snel nemen willen ze straks niet verantwwodelijk gehouden worden.
Sjaan — 19 jun 2019
Wellicht is het te smal. Maar daar komt niemand op. In het donker is het onoverzichtelijk, dan lijkt de straat een rechte lijn te zijn richting de verkeerslichten.
Henk — 19 jun 2019
Als de kruising bij Jasmin klaar is gaan we toch via beeklaan. Scheelt stoplicht en lekker rustig.
Nathan — 19 jun 2019
Ik vermoed eerder dat het onoplettendheid is, bijvoorbeeld afleiding, of ouderwets dagdromen.



Feit is wel dat het vaak gebeurd, ik zou er niet veilig oversteken.



Trouwens, vandaag zijn ook nog eens de waarschuwingspaaltjes gestolen.
Leo Leurink — 19 jun 2019
Ik vergat bij mijn eerste reactie te vermelden dat de laatst geplaatste hekwerk er nog geen 14 dagen heeft gestaan; toen was het al weer bingo.

Gelukkig (nog) geen slachtoffers
Paul Cohn — 19 jun 2019
verkeersdrempels kosten bijna niets, nou ja, afgezien van een stel schokbrekers en een tijdje wat koppijn voor wie niet weet wat het bord "50 km/u' betekent...

TussenJasmin Garden en de Bornsche Beeklaan heeft he jarenlang prima gewerkt
Leo Leurink — 19 jun 2019
Ik woon op ca. 100 m. van de bewuste oversteekplaats, die er amper 2 jaar ligt. In deze korte tijd is het nu al de 5e maal dat het hek in de kreukels ligt. Uiteraard wordt er vaak veel te hard gereden, maar ik denk dat hij door de begrensde bomen minder opvalt dan de andere oversteek nabij de Oude Deurningerweg. Volgens mij is die daar nog nooit vernield. Wellicht dat een knipperlicht zo'n 100 m. voor de bewuste oversteek zal helpen.

Je zult er maar net staan als zo'n wegpiraat daar even 'gebruik' maakt van de oversteek.
Hans Hobert — 19 jun 2019
De knip in de rondweg komt er voorlopig niet volgens mij. De oversteekplaatsen zijn gevaarlijk en daarom moet de beveiliging beter. Stoplichten en camera's!
D.v.d.windt — 19 jun 2019
Ik ben het met B.Nijkamp eens. De knip moet zo snel mogelijk worden gerealiseerd. Nog langer wachten is geen optie. Gemeente doe iets. Maak je er sterk voor richting provincie
Max de Mooij Sr. — 19 jun 2019
50 kilometer streng handhaven met permanente snelheidscontroles met camera's en beide oversteek[plaatsen beveiligen met verkeerslichten!
B. Nijkamp — 19 jun 2019
Zo snel mogelijk die knip in de rondweg zou ik zeggen.
B. Kuipers — 19 jun 2019
De oplossing is niet zo moeilijk. De oorzaak is dat er veel te hard wordt gereden. Plaats daarom een continue werkende camera die snelheidsovertredingen registreert. Met de opbrengst van de boetes kan dat goed worden bekostigd.

Aanrijding op Azelosestraat

Zaterdagavond vond er op de Azelosestraat, ter hoogte van de Twickelerblokweg, een aanrijding...
14-09-2019

Bijdrage voor Fairtrade, Aveleijn en Smash

Het Rabofonds van Rabobank Centraal Twente richt zich op duurzame initiatieven die het...
14-09-2019

Een Jeu de Boules baan voor Sancta Maria

Welbions bestaat dit jaar tien jaar en een van de rechtsvoorgangers van de woningcorporatie zou...
14-09-2019

Geen treinverkeer tussen Almelo en Hengelo

Zaterdagmiddag vond er op het spoor ter hoogte van de Zeilkerweg in Zenderen bij een onbewaakte...
14-09-2019

Dodelijk ongeval aan Bornerbroeksestraat

Rond 12.30 uur vrijdagmiddag werden hulpdiensten opgeroepen vanwege een ongeval op de...
13-09-2019

‘We zullen het samen moeten doen’

Sinds 1 september heeft de O.L.V. Onbevlekt Ontvangen, de RK-kerk in Zenderen, een nieuwe...
12-09-2019