Aanpassingen overweg Deldensestraat gereed
29-10-2019
VEILIGHEID SPOORWEGOVERGANG VERGROOT DOOR SCHEIDEN VERKEERSSTROMEN

Aanpassingen overweg Deldensestraat gereed

‘Eindelijk weer ruimte in de begroting’, was de kop van een artikel van oktober 2016. Toen liet de meerjarenbegroting een voordelig saldo zien van 1,8 miljoen over vier jaren, tot en met 2020. Nu in 2019 is de situatie compleet anders en moet er fors bezuinigd worden, maar in 2016 heerste er voorzichtig optimisme en was er weer ruimte voor investeringen. Uit die tijd stammen de plannen voor de aanpassing van de spoorwegovergang van de Deldensestraat. Niet eens zo gek duur, want door allerlei bijdragen van Rijk en Provincie bleef er nog maar iets minder dan een half miljoen over voor de gemeente om bij te dragen.

 

Keuze voor verbreding

De aanpassing van de spoorwegovergang aan de Deldensestraat is de ‘derde stapsteen’ in de Totaalvisie, een langetermijnvisie op de infrastructuur, waarin onder andere oplossingsrichtingen aangegeven worden om de veiligheid en leefbaarheid met betrekking tot de vijf gelijkvloerse kruisingen met het spoor te verbeteren. Voor de Deldensestraat werd gekozen voor een verbreding van de overgang, met gescheiden stromen gemotoriseerd en langzaam verkeer.

 

Vrijliggende fiets- en voetgangerspaden

Gedurende de herfstvakantie werd er de klok rond gewerkt om de treinbeperkingen op het traject zo kort mogelijk te laten duren. Inmiddels is het spoor weer in gebruik, kan men ter plekke het spoor weer over en zijn aanpassingen aan de toegangswegen afgerond. Fietsers en voetgangers kunnen voortaan ongestoord door ander verkeer het spoor passeren. De verbreding kon gerealiseerd worden op gronden van de gemeente en Prorail. Het was niet noodzakelijk om particuliere gronden voor het project te verwerven.

 

‘Knap stukje engineering’

Joachim Wissink, beleidsmedewerker verkeer en vervoer bij de gemeente Borne, is uiterst tevreden over het verloop van de werkzaamheden en met name de samenwerking tussen aannemers voor spoor en weg. “Knap hoe ze alles onder zo’n tijdsdruk hebben afgerond, ondanks dat er meer werk aan de kabels en leidingen was dan vooraf voorzien.” Op de ovonde is meteen de fietsroute vanaf het station aangepast, zodat er ook voor fietsers een duidelijke ‘rotonde-structuur’ ontstaat. Daarmee zou de veiligheid van fietsers op de ovonde verbeterd worden. (AJ/DdG)

 

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

reageren op deze pagina
w.g.kub — 30 okt 2019
klopt, het probleem is nu verplaatst richting delden!! broddelwerk! en v.w.b. die "eftelingpolitie" laat die maar wat zinnigs gaan doen!
Gert van de Bunt — 30 okt 2019
De verruimende aanpassing is goed en zorgt voor meer overzicht en veiligheid. Compliment aan de bouwers. Gemiste kans is wel, dat er nog steeds een flessenhals is, op enige meters afstand van de spoorovergang (richting Delden). Auto's moeten nu fietsers laten voorgaan, wat tot indigestie tot op het spoor kan leiden. Veiliger zou het zijn geweest, als de fietsstrook zou zijn doorgetrokken tot aan de afslag bij de Ververstraat. Gemiste kans. Wellicht bij een volgende aanpassing...
Ton HUISKES — 30 okt 2019
De verbeteringen die nu zijn aangebracht waren hard nodig en inderdaad een gemiste kans destijds bij de aanleg van de ovonde (je moet maar op het idee komen dit een "ovonde" te noemen). De 3 man/vrouw sterke "Bromsnorren" die er nu zijn in Borne kunnen misschien daarbij een rol spelen eerst waarschuwingen daarna overtredingen uit te delen aan diegenen die de regels aan hun laars lappen.
w.g.kub — 29 okt 2019
ik vind die hele ovonde tricky, voor zowel automobilist als fietser!!! dat de fietser nu meer ruimte heeft tijdens het oversteken van het spoor, was toen een gemiste kans (beleidsmederwerker verkeer!)
Hans — 29 okt 2019
Nee, in het geheel niet. Jammer h?
Harry — 29 okt 2019
Automobilist zeker ☝️☝️☝️
Hans — 29 okt 2019
Nu is het alleen te hopen dat er daadwerkelijk wordt gecontroleerd op fietsers die vanaf de F35 de boel afsnijden en binnendoor naar de DEldensestraat gaan. Net als de fietsers die komende vanaf de Deldensestraat voor het spoor al links aanhouden en tegen het fietsverkeer in richting station fietsen. Vooral in de donkere dagen behoorlijk tricky. En dan heb ik het nog niet eens over de fietsers die denken dat het voetpad uitsluitend voor hen bestemd is...

Ans Lindeman stopt als mondhyginiste

Toen Ans Lindeman (64) in 1976 als mondhygiëniste afstudeerde, stond het specialisme nog in...
28-07-2020

Koe Paula gaat viraal

Het filmpje van de kalvende koe Paula 208, dat wij afgelopen vrijdag publiceerden, is viraal...
27-07-2020

Paula 208 doet t gewoon zelf

Je zou het bijna vergeten in deze tijd. Immers, we zijn allemaal gevangen door het virus en of...
24-07-2020

Bornse Sam maakt furore op witte doek

In september 2017 werd Sam geboren, een kat die voor driekwart Perzisch is. Toen Frieda, het...
22-07-2020

Kilometervreten voor Silke

Dit voorjaar moest de zesjarige Silke een zware stamceltransplantatie ondergaan. Een heftige...
19-07-2020

Klimaatrebellen in retraite

‘De psychologie van klimaatactivisme’ is de titel van een tweedaags programma,...
19-07-2020