Verkeer zoekt z’n weg
RESULTATEN EN CONCLUSIES NA TWEEDE KENTEKENONDERZOEK

Verkeer zoekt z’n weg

In 2014 werd besloten regelmatig een verkeersonderzoek te houden om te kunnen onderzoeken hoe verkeerstromen zich in en rondom de gemeente Borne ontwikkelen en welke positieve en negatieve invloeden er zijn van infrastructurele ingrepen. Aanleiding voor de monitoring van verkeerstromen was de vaststelling van de Totaalvisie, die onder andere als doel heeft al het verkeer dat niets in Borne te zoeken heeft vooral buiten de kern te houden. Vooraf worden er inschattingen gemaakt over de gevolgen van ingrepen in de wegenstructuur, met de kentekenmetingen kan iets gezegd worden over de daadwerkelijke effecten.

 

Verkeersintensiteit

In oktober 2016 vond de eerste meting plaats, in mei dit jaar de tweede. Belangrijk verschil tussen 2016 en 2019 is de aanleg van de Zuidelijke rondweg. Als gevolg van die weg blijkt het verkeer op de Europastraat afgenomen te zijn met 29 procent. Verkeer met een herkomst of bestemming in Borne kiest nu vaker de route Jupiterstraat – Steenbakkersweg – Zuidelijke rondweg om naar de snelweg te gaan en vanuit de Bornsche Maten en Hengelo wordt ook vaker de Zuidelijke randweg gekozen. De verkeersintensiteit is behoorlijk toegenomen op de Bornerbroeksestraat en de Deldensestraat (resp. 44 en 21 procent). Oorzaken daarvoor worden gezocht in de dagelijkse files op de A35, waardoor verkeer een alternatieve route zoekt. Opvallend is de afname van verkeer op de Albergerweg (daling van 11 procent). Het zou te maken kunnen hebben met het feit dat automobilisten genoeg hebben van de lange files daar er eerder een weg via Almelo zoeken richting snelweg.

 

Doorgaand verkeer

Middels kentekenregistratie kan gekeken worden naar herkomst en bestemming van verkeer en kunnen er conclusies getrokken worden over de functie van een weg. Rijdt er veel doorgaand verkeer of wordt deze juist veel gebruikt door verkeer dat een herkomst en/of bestemming heeft in Borne? In Zenderen is dat percentage doorgaand verkeer hoog: vanuit Almelo 44 procent en vanuit Albergen 56 procent. Verkeer dat met een rondweg om Zenderen uit het dorp gehouden zou kunnen worden.

 

Een stukje verderop op de N743 in Borne is het percentage doorgaand verkeer lager en heeft het merendeel van het verkeer een relatie met de gemeente Borne (komt ervandaan of moet er zijn). Verkeer dat ergens anders binnen de gemeente Borne z’n weg moet zoeken als er ooit een knip ter hoogte van de Bornsche Maten komt. Op de Oonksweg is slechts 1 op de 5 motorvoertuigen te bestempelen als doorgaand verkeer en de Oonksweg wordt daarom gezien als een weg met vooral een belangrijke lokale functie.

 

De bedoeling is om opnieuw kentekenonderzoek uit te voeren nadat de Verbindingsweg is aangelegd. Als deze er komt. (AJ)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

reageren op deze pagina
G.J.kruizinga — 08 nov 2019
Ik merk op het stuk Rotonde-Pb laan Oonksweg nog niets van minder verkeer. En het gegeven 1op de 5 doorgaand verkeer naar de A1 is moet m.i. Precies andersom zijn. Kijk maar eens in de spits. Die volgens mij een groot deel van de dag aanhoud.
Ongemakkelijke vriend — 01 nov 2019
Gaat alleen over auto''s, de meest verstoppende ruimte-inefficiente verkeersvorm. En meer asfalt geeft meer auto's …
Wim kevelham — 01 nov 2019
Zijn er ook recente cijfers bekend over de herkomst en bestemming van al het zware vrachtverkeer dat over de Weerselosestraat en de Stroom Eschlaan dwars door de woonwijk rijdt? De intensiteit wordt steeds groter. Als automobilist en fietser word je vaak gedwongen tot uitwijkmanoeuvres naar parkeerhavens. Ik ben benieuwd of hierover ook gegevens zijn.
Lichtgeel hesje — 31 okt 2019
Das mooi, hebben we onze 'privacy' in ieder geval weer terug
H. Houtman — 31 okt 2019
@Hesje, misschien eens eerst om u heen kijken voor u aannames doet. De betreffende camera’s hangen er al niet meer!
Lichtgeel hesje — 31 okt 2019
Gezien de laatste regel in dit artikel, kunnen de camera's nu dan ook per direct worden uitgezet! Of gebruikt '' big brother Borne is watching you' dit systeem ook voor andere doeleinden??
Henry — 31 okt 2019
Ik lees: "verkeer op de Deldensestraat is belangrijk toegenomen" sit lijkt me nogal logisch, zolang de Zuidelijke rondweg niet is aangesloten op de weg naar Dekden! Wat eenvoudig was he5 geweest hier een afslag te maken richting Delden, maar ja.
Wat we vergeten is het feit dat die toename gevoed wordt door verkeer vanaf de Europastraat en de Parallelweg, die niet anders kan als je naar Delden wil.
Een misser van de eerste orde als je het mij vraagt. De aansluiting zou een belangrijke schakel hebben kunnen zijn in de afname van verkeer op de genoemde wegen.
Ron Hartman — 30 okt 2019
Logisch. Nu nog de alternatief 5 die direct op de A1 en A35 aansluit en het deel naar Hengelo via de 5A, die nu ook al die functie heeft ingenomen en die aansluit op de Zuidelijke rondweg. Daarna is een al dan niet zachte knip mogelijk. GVW? Harde en vooral peperdure les voor niet deskundige demagogen en de coalitie meelopers. Jammer dat de woningbezitters die hobby moeten betalen.

Behoefte aan acht woonwagenstandplaatsen

Uit onderzoek blijkt dat er in de gemeente Borne behoefte is aan in totaal acht...
18-02-2020

Nieuwe wet voor ongetrouwde ouders

ADVERTORIAL • Als ongetrouwde ouders samen een kind krijgen, heeft alleen de moeder...
18-02-2020

Participatieproces windmolens ontmoet wantrouwen

Ze hingen er met de benen uit. Voor de uitleg over het participatieproces van het project voor...
13-02-2020

'The war on EPR'

De eikenprocessierupsen zorgen voor steeds meer overlast. In Borne was er vorig jaar een record...
12-02-2020

Senioren naar Risk Factory Twente

Op dinsdag 18 februari kunnen senioren uit Borne, Hertme en Zenderen in de Risk Factory op het...
11-02-2020

Leerlingen in actie tegen gedrag weggebruikers

Toen Maud, lid van het juniorteam (leerlingenraad red.) van de St.Stephanusschool in Zenderen,...
11-02-2020