Extra maatregelen fietsoversteekplaatsen
MEER LICHT, ROOD-WITTE HEKKEN, GLAZEN BOLLEN EN HEGGEN

Extra maatregelen fietsoversteekplaatsen

Op 18 oktober knalde er een auto op de veiligheidshekken van één van de twee fietsoversteekplaatsen op de N743. Zeker niet de eerste keer dat dit gebeurde. Naar aanleiding van vorige ongelukken had raadslid Karin Scholten van GB90 al vragen gesteld over de veiligheid van de twee oversteekplaatsen in de provinciale weg. Na het meest recente ongeluk klom ze opnieuw in de pen om te vragen hoe het nu eigenlijk staat met de maatregelen die er zouden worden genomen om de veiligheid te verbeteren.

 

Zichtbaarheid verbeteren

Het college laat weten dat er al diverse zaken in gang gezet zijn. Zo werden de snelheidsindicatieborden vernieuwd. De vorige waren afgeschreven en functioneerden niet helemaal goed meer. Verder zijn er in samenspraak met de provincie maatregelen afgesproken die vanaf komende week uitgevoerd gaan worden. Ter hoogte van beide oversteken worden vier extra lantaarnpalen geplaatst. Verder worden er aan de voorkant van de veiligheidshekken extra rood-witte hekken geplaatst waardoor de hekwerken door automobilisten beter opgemerkt worden. Op korte termijn worden er eveneens glazen bollen in het wegdek en oversteek geplaatst die reflecteren in het licht van voertuigen.

 

Snelheid remmende maatregelen

Met de bovengenoemde aanpassingen zou er bovendien een ‘visuele versmalling’ gecreëerd worden, waardoor naar verwachting de snelheid op de N743 gemiddeld af zal nemen. Een effect dat nog zal toenemen als er heggen in de berm van de N743 geplant worden. Overigens blijkt uit metingen dat de gemiddelde snelheid nu tussen de 50 en 60 kilometer per uur ligt. Bekend is echter ook dat er af en toe automobilisten veel te hard rijden met gevaarlijke situaties tot gevolg. (AJ)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

reageren op deze pagina
Tiger Woods — 04 nov 2019
"..de gemiddelde snelheid nu tussen de 50 en 60 kilometer per uur ligt". Je reinste flauwekul! Er wordt stelselmatig te hard gereden. 70/80 km/u lijkt zo'n beetje de norm te zijn. Dan is het wel jammer dat er hindernissen zijn aangelegd. En "de knip" is een valse belofte van Ton ter Ellen geweest eind jaren '00. Hou daar nou eens een keer over op te zeuren, "de knip" is een waanidee.
M. Verheul — 04 nov 2019
Bochtjes bij oversteekplaatsen weghalen, dus gewoon rechte weg en flitspalen neerzetten!! Geen schadeposten meer . Kunnen niet uit bocht vliegen en extra opbrengsten door snelheidsovertredingen.
50 is hard genoeg — 03 nov 2019
Alles begint bij het aan de snelheid houden. Je kunt nog zoveel verlichting etc neerzetten, maar wanneer mensen niet opletten en ook nog eens harder rijden dan toegestaan dan helpt echt niets.



Daarnaast de beloofde knip.
Ron Hartman — 03 nov 2019
Ik kom tot de overtuiging dat de geschilderde strepen aan de ongeluk-kant, korter zijn dan de andere belijning. Verwijtbaar fout gemaakt EN verwijtbaar fout of zelfs niet, gecontroleerd. De voorgenomen verlichtig is leuk, de kleuren prima, een massieve uitstraling met hegjes.... beter toch wat opvallender anders, want die hegjes worden dof in de winter....., maar de weggeleiding deugt niet (korter dan de 3 andere ''punten'' en dat is probleem nr 1. Ook ruimer zicht maken door 1 a 2 bomen weg.
Ron Hartman — 03 nov 2019
Toeval bestaat niet? Op het punt van de aanrijdingen registreerde ik op ''maps'' dat de sergeantstrepen maar 3 ipv 4 zijn. Ook het zicht (denk aan de gesloopte fietsbrug over de A1 bij Rijssen?) is anders. Het geheel duikt ''meer plotseling'' op dan de eerste oversteekplaats. Als er toch ge-investeerd wordt in de basis op orde brengen, zou het net zo ruimhartig moeten gaan als op die andere plek. Het zal je kind maar wezen....
Siny Boer — 02 nov 2019
Reflecterende witte verf langs de randen van de oversteekplaats kan ook helpen om de zichtbaarheid te verbeteren. Vooral als het donker is.
mieke — 02 nov 2019
Beste oplossing is de langbeloofde knip!
Ronald S. — 02 nov 2019
Volgens mij zijn sommige automobilisten te veel afgeleid in het verkeer of kunnen eigenlijk niet goed auto rijden (de auto rijdt hen). Dan helpt geen enkele maatregel ...
Natalie — 02 nov 2019
Tunnels onder het wegdek maken voor de voetgangers/fietsers. Zo heb je ze altijd gescheiden van de automobilisten
Paul Cohn — 02 nov 2019
zou roodwitte betonblokken niet effectiever zijn ter bescherming van de meest kwetsbare verkeersdeelnemers?? https://media.waldnet.nl/fotonieuws/2017/1513869917/2.jpg
Miranda — 02 nov 2019
Fijn dat er aandacht komt om de fietoversteekplaatsen veiliger te maken. Ik vraag me af of het plaatsen van heggen ervoor zorgt dat fietser veiliger kunnen oversteken. Een heg kan namelijk ook het zicht ontnemen op de rijbaan waardoor je als fietser minder goed kan inschatten hoe hard een auto rijdt.

Er staan nu borden die de snelheid van de auto's weergeeft. Om er voor te zorgen dat de hardrijders hun snelheid uit de auto halen is een flitspaal volgens mij effectiever.

Ik hoop dat de maatregelen effect hebben zodat fietsers veiliger kunnen oversteken.

Waardering voor mantelzorgers

Vrijdagavond was er een ontspannen avond voor mantelzorgers, georganiseerd door de gemeente...
15-11-2019

Bouw De Hooiberg start in voorjaar

De herontwikkeling van de leegstaande basisschool De Hooiberg in de Stroom Esch tot...
14-11-2019

Een stoomloc in de kelder

ADVERTORIAL • Toen Henry Wienk en zijn vrouw wilden verhuizen naar een appartement in...
11-11-2019

Gezellige pubquiz voor KiKa

Negen teams met illustere namen als ‘De Stoppelbaardjes’, ‘Mijn naam is...
10-11-2019

Voetgangersportalen bij het Rheineplein

In januari dit jaar stond de politie op het Rheineplein om van voorbijgangers suggesties en tips...
08-11-2019

Speeddaten voor zorg en hulp

“Het is een probeersel”, zo verontschuldigt Ben van der Weide van het Zelfregieteam...
05-11-2019