Bijzonder innovatief en duurzaam asfalt in Borne
GRASFALT AAN DE BURENWEG EN TICHELKAMPWEG

Bijzonder innovatief en duurzaam asfalt in Borne

Maandag wordt er gestart met het asfalteren van de Burenweg en Tichelkampweg. Niets bijzonders zou je zeggen, maar schijn bedriegt. Het is geen gewoon asfalt wat over 5.000 vierkante meter wordt aangebracht, maar het innovatieve en duurzame zogenaamde Grasfalt, waarbij een deel van het traditionele bindmiddel bitumen, een aardolieproduct, is vervangen door lignine uit olifantsgras.

 

Door het gebruik van lignine in plaats van bitumen kan er op lagere temperatuur asfalt worden gemaakt en wordt er 20 procent CO2 bespaard in het productieproces. Daarnaast neemt het olifantsgras tijdens het groeiproces tot vier keer meer CO2 uit de lucht op dan bos. Door de toepassing van Grasfalt wordt op de Tichelkampweg en Burenweg zelfs 100,14 ton meer CO2 opgenomen dan er tijdens het productieproces van het asfalt wordt uitgestoten.

 

Lignine uit olifantsgras

Aannemer NTP is voor de ontwikkeling van het duurzame asfalt een samenwerking aangegaan met de start-up Miscancell. Jeroen Buijs, projectleider ontwikkeling, advies en kwaliteit van NTP legt uit: “Bitumen wordt gebruikt als een soort lijm om het zand en de steentjes in asfalt bij elkaar te houden. Het is een product uit aardolie, dat uiteindelijk eindig is. We moeten op zoek naar alternatieve en herbruikbare bronnen.” Lignine komt in alle planten voor. “Het is na cellulose de meest voorkomende organische stof op aarde.”

 

Experimenten met lignine in asfalt zijn niet helemaal nieuw. Tijdens de oliecrisis in de jaren ’70 keek men ook al naar het alternatief, maar tot grootschalige productie kwam het niet. Met de huidige doelstellingen voor een circulaire economie komt de grondstof weer opnieuw in beeld. Olifantsgras groeit vier meter per jaar en kan jaren groeien zonder toevoeging van kunstmest. Omdat het gras ook nog eens tijdens de groeifase zoveel CO2 uit de lucht opneemt is het een ideale kandidaat om lignine van te oogsten.

 

Borne is volgende stap in proeffase

Her en der zijn er in het land wat proefvakken aangelegd, voornamelijk fietspaden. “Dat heeft er ook mee te maken dat we het asfalt nog niet grootschalig kunnen produceren. Er zijn nu plannen om een fabriek op te zetten.” Het asfalt in Borne is weer een stap verder in de proeffase. Ook op het terrein van de Universiteit Twente wordt binnenkort een doorgaande weg met het Grasfalt geasfalteerd. NTP zal in Enschede en Borne de wegen zorgvuldig blijven monitoren. “We zijn er eigenlijk wel van overtuigd dat het Grasfalt zich beter zal houden dan het traditionele asfalt, maar we kunnen het nog niet aantonen.”

 

Het Grasfalt ziet er niet veel anders uit dan het normale asfalt. Het schijnt alleen een beetje anders te ruiken. “Ik zeg altijd dat het naar barbecue ruikt. Maar je moet er wel voor op je knieën en met je neus op het wegdek om het te ruiken hoor!” (AJ/DdG)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

Deel
De link is gekopieerd naar het klembord!
reageren op deze pagina
Paul Cohn — 08 apr 2020
In onderstaand stukje over geopolymeer had de juiste link moeten luiden: www.rtvoost.nl/nieuws/279914/Primeur-Rotonde-N737-bij-Deurningen-aangelegd-zonder-toepassing-cement
Paul Cohn — 08 apr 2020
Om der wille van de smeer likt de kat de kandeleer
Vliegas is as die bij de verbranding van steenkool meegaat met rookgassen. Al jaren een goedkope maar milieuonvriendelijke vulstof in beton.
Klimaatdoelen waartoe onze overheid in het Urgenda-proces veroordeeld is kunnen eenvoudig worden gehaald, volgend jaar al, als het kabinet de 3 nieuwste kolencentrales sluit.
Gevolgen van het sluiten van kolencentrales is dat oude gascentrales weer moeten worden opgestart. Die zijn stilgelegd omdat kolencentrales goedkoper zijn, maar gascentrales stoten 50% minder CO2 uit.
Als die goedkope, milieuonvriendelijk vliegas als vulstof wegvalt hoeft geen probleem te zijn voor Jantje Beton: Twente had immers al jaren geleden de Europese primeur van geopolymeer in plaats van dat uiterst milieuonvriendelijk beton vol vliegas. www.rtvoost.nl/nieuws/2
Ron Hartman — 08 apr 2020
Slijtende asfaltlagen en autobanden geven meer fijnstof dan je lief is. Vliegas is echter in ruime mate aanwezig. Waar laten we het als we het niet in bitumen stoppen? Eerst fors verminderen van vliegas, maar dat staat weer haaks op de aanleg van warmtenetten met ondoordachte extra biomassa centrales voor onze overheidsgebouwen. Zucht... Wet van Behoud van Ellende? nee, beste politici, zo simpel als altijd zg oplossingen worden verzonnen aan stamtafel of politiek beraad, gaat het niet. Het gemeentehuis is daar een voorbeeld van.
Freke v.d.Woord — 06 apr 2020
Jammer dat dit niet al gebruikt is bij de verbreding van de A 1. Maar alle kleine stukjes weg helpen ook, ga zo door, ook op andere beleidsterreinen.
Paul Cohn — 06 apr 2020
14 jaar geleden werd in Bannwill, Zwitserland al een huis gebouwd van miscanthus(olifantsgras-)beton http://news.bio-based.eu/schweiz-erstes-haus-aus-chinaschilf/ www.miscanthus-rhizome.at/oeko.htm

 

 

Smartfloor meet risico om te vallen

“Een enkelband … Dat ik dat op mijn leeftijd nog mag meemaken”, grapte de...
13-03-2024

Chaos aan de Oonksweg

Sinds maandag voerde Enexis reguliere werkzaamheden uit aan de Oonksweg. Daarvoor was een...
01-03-2024

Stichting zoekt onderdak voor vluchtelingen

Afgelopen zaterdag was het precies twee jaar geleden dat de oorlog uitbrak in Oekraïne. Al...
29-02-2024

Coaching en begeleiding bij verlies en rouw

ADVERTORIAL • Sinds mei 2023 heeft praktijk ‘Verbinding’ in Borne de deuren...
27-02-2024

Hondenkar, vertrouwd straatbeeld in Borne

Het idee van een op wielen rijdend voertuig om goederen of mensen in te vervoeren, stamt uit de...
23-02-2024

‘Dit wil je niet meemaken’

‘Aan de Ambachtstraat kunnen we de wereld aan’, zei Peter Korf in september vorig...
22-02-2024