Aanpassing Nieuwe Kerkstraat heeft consequenties
VERKEERSDESKUNDIGE JOACHIM WISSINK: ‘IN ELK GEVAL PASSEN WE DE SNELHEID AAN’

Aanpassing Nieuwe Kerkstraat heeft consequenties

Shared Space in de Nieuwe Kerkstraat lijkt, ook naar aanleiding van de artikel-39 vragen over de veiligheid, niet te werken zoals verwacht. Toch is Joachim Wissink, verkeersdeskundige bij de gemeente, niet ontevreden. Wel moeten er wellicht wat aanpassingen komen. Er wordt gekeken naar alternatieven, maar dat blijkt niet zo makkelijk.

 

In 2012 heeft Wissink, samen met IAA Architecten, een bureau met onder andere stedenbouw en landschap in haar portefeuille, een centrumplan opgesteld. Hierbij werd gekeken naar de inrichting van de Stationsstraat, de Grotestraat en de Nieuwe Kerkstraat. De laatste is vervolgens ingericht als Shared Space.

 

In het plan staan de afwegingen beschreven om de straten aan te passen. Een van de redenen om naar een andere indeling te kijken was het autoverkeer. “In de straten is veel autoverkeer aanwezig. De inrichting speelt hier in de huidige situatie nadrukkelijk op in. Dit zorgt ervoor dat de verblijfsfunctie van de openbare ruimte als geheel enigszins naar de achtergrond is verdwenen.”

 

Verblijven

En juist die verblijfsfunctie moest voor het centrum aantrekkelijker worden. “Het is natuurlijk een winkelstraat, en die uitstraling wilden we benadrukken”, aldus Wissink. “Mensen moeten er langer blijven, kunnen winkelen, en het niet zien als een van A-naar-B-straat.”

 

Door het plaatsen van de fietsenrekken, de bankjes en het weghalen van het trottoir moest het een meer welkome uitstraling krijgen. De weg zoals voorheen, met een vier meter brede rijbaan en een smal trottoir, zorgde voor weinig sfeer en een ongezellige ambiance. “Het is natuurlijk een centrumgebied. De weg moest minder om de auto gaan draaien.“ Met diverse belanghebbenden werd gesproken over de opties. Een inrichting als Shared Space kon op goedkeuring rekenen van ondernemers en centrumbewoners.

 

Het was belangrijk dat het centrum goed bereikbaar bleef, maar weggebruikers moesten minder het idee krijgen dat het een doorgaande straat was, en meer een verblijfsplek. “Over het algemeen is dit gelukt. We zijn tevreden over het concept. Ik weet zeker dat als het was gebleven zoals het was, er meer mensen zouden klagen over hoge snelheden en het moeilijk kunnen oversteken.” Sinds 2012 is de Nieuwe Kerkstraat een drukkere winkelstraat geworden, met meer winkelend publiek tot gevolg.

 

De inrichting als Shared Space is nadrukkelijk bedoeld om alle weggebruikers erop te wijzen dat men rekening met elkaar moet houden en de auto hier niet de dominante passant is. “Maar er zijn ook verbeterpunten”, geeft Wissink toe. Eén van die punten is het aanpassen van de maximum snelheid van de automobilisten. “De klachten die we krijgen gaan over de snelheid, 30 km per uur is te hard voor deze straat.” Dat wordt binnenkort ook aangepast naar 15, als er wordt overgegaan naar de erf-indeling. “Zelf zou ik er niet aan denken om in zo’n straat de maximale snelheid te rijden en misschien hebben we er ook niet goed over gecommuniceerd wat er van weggebruikers verwacht wordt.”

 

Nieuw centrumplan

Mogelijk volgen er meer aanpassingen als het centrumplan vernieuwd wordt. In het nieuwe centrumplan wordt gekeken naar alternatieven voor onder andere de verkeersinrichting. Dit centrumplan stond voor dit jaar op de planning. “Dat is door de actuele gebeurtenissen iets vertraagd, maar we willen er wel zo snel mogelijk mee beginnen.”

 

De alternatieven zijn echter niet allemaal ideaal. “Er zijn meerdere mogelijkheden, maar die vereisen aanpassingen op andere plekken in het centrum”, aldus Wissink. Een van de mogelijkheden is het autoluw maken van de Nieuwe Kerkstraat, waarbij laad- en losverkeer wel is toegestaan. “Dat is een optie waar we wel serieus over aan het nadenken zijn, maar dat is niet zomaar te realiseren.”

 

Hofstraat

Het aanpassen van het autoverkeer in de Nieuwe Kerkstraat zorgt voor een moeilijker doorstroom naar het centrum. Als de straat autoluw wordt gemaakt, zonder aanpassingen aan andere straten, is de toegankelijkheid van het centrum voor een deel van het centrum slecht. “We moeten eigenlijk boven het centrum gaan hangen, om te kijken welke andere routes er mogelijk zijn.”

 

Een optie is het aanpassen van de Hofstraat. “Dat zou een tweerichtingsweg kunnen worden, maar dat gaat ten koste van de parkeergelegenheid. Daar zullen ook weer mensen niet gelukkig mee zijn. Ook zou de rijrichting omgedraaid kunnen worden, maar dan wordt het op andere plekken weer drukker.” Kortom, veel mogelijkheden, maar met veel consequenties. “Het is moeilijker dan het lijkt. Helaas kennen we in Borne geen ringstructuur om het centrum. Het is afwegen van verschillende belangen.”

 

Participatie

Voor het nieuwe centrumplan zal ongetwijfeld weer een participatietraject opgestart worden. De verkeersdeskundige zal ook de meer dan 130 suggesties en opmerkingen op de open vraag in onze enquête meenemen. Veel respondenten suggereerden autoluw maken van de straat, maken zich zorgen over verkeersdeelnemers met een beperking en jonge kinderen. Verder veel opmerkingen over de maximum snelheid, gedrag en handhaving. Er kwamen ook diverse tips binnen die de fysieke inrichting op bepaalde punten in de straat zou moeten verbeteren. (Benthe Bronkhorst/BOP)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

reageren op deze pagina
Ron Hartman — 30 mei 2020
Nog sterker; het is een kwestie van drammerige winkeliers die ten koste van alles een normale verkeersfwikkeling verstoren met hun fietsend publiek dat zonodig voor de deur wil parkeren en daardoor de oudere met rollator midden op de weg drukt. De gemeente kan met een zak geld bv de Action bewegen om de panden van Royal Libanon en de SNS bank met elkaar uit te ruilen. Fietsenrekken bij Schoonenberg en de huidige Action weg en ieder slentert of tuft langzaam daarna veilig IN het centrum.
Lichtgeel hesje — 29 mei 2020
Krijg toch steeds meer de indruk dat hier een probleem wordt gecreëerd dat er niet is. Gewoon wat rekening met elkaar houden, en niet blind op anderen vertrouwen. De groeiende gedachte dat de automobilist per definitie de kwaaie pier is in dit verhaal, moet nu maar eens los gelaten worden. Het is tenslotte een rijweg waar een ieder welkom is, maar waar ook gezond verstand mag worden gevraagd van ALLE deelnemers!
Ron Hartman — 29 mei 2020
Een rijschoolhouder die reclame maakt? Rij je elektrisch met accu's aan boord, of elektrisch op waterstofgas. Daar zou je je in kunnen verdiepen. Verkeerskunde is echt wat anders.
Rijschool Harm Hoek — 27 mei 2020
Als je het veiliger wilt maken voor het winkelend publiek, zorg je er gewoon voor dat er geen auto's, motoren, vrachtauto's ( behalve degenen die daar moeten laden en lossen voor de winkels ter plaatse) bromfietsen e.d.er mogen & kunnen komen.
Simpel een aantal borden plaatsen en HYDRAULISCH INZINKBARE PALEN
voor onze dorpssafsluiting die op- en neer in de straat gaan
Ben je gelijk van dat hele probleem af en hoeft het niet veel geld te kosten.
Het geld wat over blijft kun je dan weer besteden voor andere onveilige situaties in en rondom Borne

Met vriendelijke groet,
Harm Hoek

Rijschool Harm Hoek
Siriusstraat 2
7622 VZ BORNE

06-18999918
06-22336634
Ron Hartman — 26 mei 2020
@Paul: Ook de ongelijkheid los je op door geen enkele parkeeraktie van auto, motor, fiets en/of ander meubilair of reklameborden toe te staan die de space gevaarlijk maken. Laden/lossen slechts zeer beperkt op aangegeven plekken waar de space ruimte biedt. Shared Space betekent dat ieder rekening houdt met de ander en de ruimte heeft om een veilig pad te banen. Weg met alle spul dat niet bijdraagt aan veiligheid en de loopruimte voor de kwetsbaarsten altijd toegankelijk houden. De lantaarnpalen richting de goot (en daar de halve stoeprand) levert veiligheid voor wie dat (gevoelsmatig) wil.
Paul Cohn — 26 mei 2020
zolang een eigen parkeerplaats bij de voordeur van de favoriete middenstander de heilige graal blijft van de welgesteklde en de fiets een triest hulpmiddel van de minder bedeelde zal deze ellende doorgaan
HS — 26 mei 2020
Gewoon de auto er door laten rijden op een weg als de auto is hier te gast bord .Maar haal niet alles weg voor de auto,s want dan krijg je net zo,n dode boel als Hengelo
Lichtgeel hesje — 26 mei 2020
Shared space is een middel en geen doel! Misschien iets om eens over na te denken voor de wegbeheerder die moet zorgen voor een deugdelijke inrichting van een weg, en waarbij rekening wordt gehouden met ALLE weggebruikers, De oude situatie was zo slecht nog niet.....
Edith — 26 mei 2020
Waarom niet het auto verkeer omleiden via de parkeerplaats achter de Action langs. En dan alleen laad en los verkeer door de Nieuwe Kerkstraat? De fietser kunnen dan nog wel gebruik maken van de Nieuwe Kerkstraat.
Ron Hartman — 26 mei 2020
Auto's kun je flitsen op 15 km max. snelheid. Bij de speedpedelec wordt het lastiger. E- bike? Max. 15? Vergeet het. Snelheidsverschillen op een erf zijn funest. Gun de ouderen en zeker de rollator en scootgebruikers of de buggy met kids aan de hand, hun Veiliger schuifelgebied. Ofwel; ruimen die obstakels en gewoon ook een parkeerplaats (overdekt is prima) zoals al in een rapport stond van Joachim in 2012. Kan heel goed in de punt tussen AH en de Hofstraat of aan de zijkant t.o. Rensink. Eigenlijk laat de foto met de oranje cirkels zien dat het voldoende was om de lantaarnpalen te verzetten richting de as van de weg en parkeren voor allen te verbieden. Laden/lossen alleen met vergunning.

Nieuwe Kerkstraat is nu woonerf

In de Nieuwe Kerkstraat geldt vanaf nu een maximum snelheid van 15 kilometer per uur. Er zijn in...
07-09-2020

Maxime steelt de show

Roodoranje met een subtiel goudgeel randje. Dahlia Maxime kon zaterdag op veel bewonderende...
05-09-2020

Feestelijk moment bij nieuwe Hooiberg

Zaterdagmorgen kwamen alle twaalf jonge bewoners van De Hooiberg met hun ouders en vele...
05-09-2020

Opnieuw ongeval op kruispunt N743

Vrijdagmiddag werd een scooterrijder aangereden die het kruispunt bij Jasmin Garden overstak. De...
04-09-2020

Bob speurt… en vindt soms iets

Bob Tijhuis woont in de Bornsche Maten, is 13 jaar en heeft een niet-alledaagse hobby. Na...
02-09-2020

Zonnecollectief als olievlek

September vorig jaar startten een aantal bewoners van Wensink-Zuid met een collectief...
02-09-2020