Nieuwe Kerkstraat is nu woonerf
MAXIMUM SNELHEID 15 KM PER UUR

Nieuwe Kerkstraat is nu woonerf

In de Nieuwe Kerkstraat geldt vanaf nu een maximum snelheid van 15 kilometer per uur. Er zijn in de centrumstraat nu verkeersregels van kracht die behoren bij een woonerf. Automobilisten moeten er ‘stapvoets’ rijden, voetgangers mogen de weg over de volle breedte gebruiken. Wie op een woonerf rijdt met een auto, brommer of fiets, mag de voetgangers niet hinderen. Voetgangers mogen op hun beurt auto’s niet tegenhouden of onnodig belemmeren. Om het nieuwe verkeersregime te benadrukken zijn er wegversmallingen aangebracht. Door de nu geldende maximumsnelheid kan er ook gehandhaafd worden.

 

Reactie op klachten

De aanpassing is een reactie op vele klachten over de weginrichting als shared space, waarbij men vooral uitgaat van de eigen verantwoordelijkheid van weggebruikers, die met elkaar rekening dienen te houden. Het bleek echter dat er regelmatig onverantwoord hard door de straat gereden werd en voetgangers zich onveilig voelden. Borne-Nu stelde enige tijd geleden schriftelijke vragen over de situatie en ook het Borns Onderzoek Platform (BOP) dook in de materie.

 

De inrichting van de Nieuwe Kerkstraat als woonerf is in principe een tijdelijke oplossing. Er wordt momenteel nagedacht over een herijking van het centrumplan. De integrale verkeersafhandeling is daar ook een onderdeel van. (AJ)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

Deel
De link is gekopieerd naar het klembord!
reageren op deze pagina
Paul Cohn — 29 sep 2020
Ik weet het, er zijn velen die voor elke oplossing wel weer een bezwaar bedenken.
Maar voor kleinschalige binnenstedelijke distributie zijn er diverse geslaagde voorbeelden, zie bijv. de Cargohopper: www.youtube.com/watch?v=I1V1r-trQOA&ab_channel=TTMtv
Goed heiligman — 10 sep 2020
Wachten op ongelukken met deze obstakels . Je zult maar chauffeur zijn die moet leveren bij de Appie H . Fijn al die ruimte met zijn trekker en oplegger .
Kwestie van tijd dan staat daar een grote gele bus met blauwe lampen .
Ron Hartman — 08 sep 2020
Interessante gedachte dat vrachtwagens een uur per dag zouden mogen leveren. Dat willen ze in veel steden. Dat worden echter dan lange files op de hoofdwegen. Voor de hand liggender is dat aan de randen van dorpen en steden grote voorraad magazijnen komen waar het regelmatig bulkgoed (kratten bier of pakken melk etc) kan worden gehaald of bezorgd bij je thuis. Dorpen kunnen dan weer gezellige straatjes krijgen, voor kleinere hoeveelheden zonder trucks en pakpaard-auto's. Ja en daar schuifelt dan af en toe ook een bestelbus doorheen om de kleinere winkels te bedienen. Paard en wagen mag ook, maar dat geeft ook prut. ALLE verkeer moet opletten. Het mag nooit een veilig gevoel geven, want dan onstaat het 1e e-bike-brommer-loop ongeval. Voetgangers idem; niet zwalken over de gezamenlijke ruimte zonder uit te kijken. Parkeren? dat levert onrust, vooral van fietsen die overal dubbel en dwars uitgestald staan en kinderwagens en rollators hinderen? Rust en ruimte maakt al veel veiliger.
T Huiskes — 08 sep 2020
Ga met de betrokkenen - winkeliers en bewoners om de tafel zitten. Vrachtwagens voor aan- en afvoer zullen 's ochtends tussen 8 en 9 uur bijvoorbeeld kunnen leveren. En de benaming woonerf gaat hier niet op, meer meer een "woon- en winkelerf" ...
Ron Hartman — 07 sep 2020
Dit lijkt een goeie weg, die elders overbelasting en forse aanpassingen voorkomt. Ieder moet dus gewoon uitkijken. Niemand heeft voorrang of mag voorkruipen. Mooi streven!
Stephan — 07 sep 2020
Gewoon afsluiten voor gemotoriseerd verkeer is de veiligste en beste oplossing.

Kerkhof Zenderen klaar voor de toekomst

“Het was een lange weg naar deze vrijdagmiddag”, aldus Maria Verheijen,...
19-04-2024

Een vriendinnetje voor Oeki

Toen Martin Velten op 4 april officieel afscheid nam als wethouder van de gemeente Borne vroeg...
18-04-2024

Verenigingsman Erik Rouhof overleden

In de nacht van dinsdag op woensdag is Erik Rouhof overleden. De verenigingsman pur sang wist...
17-04-2024

Feestelijke ingebruikname derde duofiets

Donderdag werd de derde duofiets van Fietsmaatjes in gebruik genomen door wethouder Michael...
13-04-2024

‘De straat is té mooi’

Sinds twee weken is het nieuwe stuk F35 vanaf de Azelosestraat tot aan de Oonksweg gereed en...
12-04-2024

De ‘kers op de taart’ in de Bornsche Maten

Het is een project van lange adem geweest. Al vanaf 2006 wordt er gesproken over...
11-04-2024