Tweede stuk F35 wordt een fietsstraat
SMALLER, AUTO TE GAST EN VEEL GROENER

Tweede stuk F35 wordt een fietsstraat

De snelle fietsverbinding F35 krijgt in Borne een vervolg vanaf de kruising Parallelweg/Azelosestraat, via de Molenstraat, de Bornerbroeksetraat, de Röringstraat en de Beerninksweg naar de Oonksweg.

 

Het is een volgend stukje van de fietsverbinding van Nijverdal tot aan de Duitse grens. In stedelijk gebied blijft het een beetje puzzelen hoe de fietser zo ongehinderd mogelijk kan doorkruisen. Het denkwerk voor het tweede stuk dwars door Borne is inmiddels gedaan en dinsdagavond konden omwonenden en belangstellenden bekijken welke oplossingen er bedacht zijn en daar hun mening over geven.
 

Auto te gast

Het traject krijgt de rode verharding, die aangeeft dat de fietser ter plekke heer en meester is. Anders dan het bestaande stuk F35 door Borne mogen op het nieuwe stuk wel auto’s rijden, maar ze zijn er te gast en dienen rekening te houden met de tweewielers. De fietsstraat wordt ook een stuk smaller, om automobilisten niet in de verleiding te laten komen fietsers te gaan passeren. De ruimte die daardoor aan weerszijden van de weg vrijkomt maakt het mogelijk om meer groen aan te leggen en meer bomen te planten. Een gegeven dat de omwonenden duidelijk wel aansprak.
 

Veilige fietsverbinding

Ook positieve opmerkingen over de nieuwe kruising met de Azelosetraat. Daar is straks ruimte om als automobilist in twee keer de weg over te steken. Bovendien komen de fietspaden dichter bij de rijweg te liggen, waardoor autoverkeer beter zicht op de fietsers houdt. Met het al eerder als fietsstraat aangelegde stukje Bornerbroeksestraat vanaf de rotonde bij Het Witte Huis én het vanaf de Röringstraat verder doortrekken van de fietssnelweg richting ’t Wooldrik ontstaat een veilige fietsverbinding naar het sportcomplex, waar straks ook een basisschool is gevestigd.
 

Ondertunneling

Het plan is om na de zomer aan te vangen met de werkzaamheden, maar de onderdoorgang van het spoor zal waarschijnlijk iets langer op zich laten wachten. “Dat ligt wat ingewikkelder”, legt verkeerdeskundige Joachim Wissink uit. “We gaan dat nader uitwerken met ProRail en daar zullen nog nadere informatiebijeenkomsten over volgen. Misschien dat we in 2025 met de fietstunnel kunnen beginnen, maar dat is ook allemaal een beetje afhankelijk van wanneer we een treinvrije periode kunnen krijgen van ProRail.” (AJ)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

Deel
De link is gekopieerd naar het klembord!
reageren op deze pagina
Ron Hartman — 27 mrt 2022
Mensen zijn verblind geraakt door de 30 km acties en juichen elke beperking toe.
Daar gaat het hier echter niet om.
De tunnel is een overblijfsel van een dom plan, dat uitging van een GVW als 1 van de stapstenen. Hier wordt een stompzinnige verkeerskundige fout gemaakt en eigenlijk alleen om subsidies te krijgen ten laste van de F35 die op die plek van doorgang voor scholieren en waar die snelfietsers mee moeten kruisen, hardstikke fout is. Verblind of subsidieslurpers?

Paul Cohn — 26 mrt 2022
Op basis van steekproefmetingen in 2014 van fijnstof op de Twickelerblokweg/Seringenstraat en de Oonksweg/Prins Bernhardlaan, alsmede de Schoolstraat in Zenderen, adviseerde drs. Jaap de Wolf, Adviseur gezonde leefomgeving GGD IJsselland, om de kom van Borne tot 30 km/u zone te maken.
Gemeenteraadsleden -die niet één meetresultaat hadden gezien, alleen een “wiens-brood-men-eet-diens-taal-men-spreekt”, nietszeggende samenvatting- wezen dat af.
Ik kreeg via de “Wet Openbaarheid van Bestuur” die metingen wél. Wie wil zien hoe ernstig tóén al gemeten overschrijdingen van de Nederlandse en Europese normen en de advieswaarde van de Wereld Gezondheidsorganisatie WHO in Borne en Zenderen waren, kan die opvragen bij cohnpaul@hotmail.com
De stikstofdioxide concentratie wordt nog steeds maandelijks gemeten nabij Kluft, Aamaatweg en A1/A35 en gerapporteerd door het RIVM https://samenmeten.rivm.nl/dataportaal/ .
Zou de raad nu wél belangstelling hebben voor luchtkwaliteit en gezondheid?
H. Houtman — 26 mrt 2022
FIjn dat de gemeente eindelijk werkt maakt van het resterende deel van de fietssnelweg. Sommigen lijken het nog niet te (willen) begrijpen, maar het tijdperk van dat de infrastructuur voornamelijk gericht is op auto's is echt ten einde. Hoog tijd voor 30 km/u in de hele bebouwde kom en in het bijzonder op de hieronder genoemde Parallelweg.
Paul Cohn — 25 mrt 2022
Bij de voor automobilisten onoverzichtelijke toegang tot de huidige F35 bij de Ovonde staat een niet mis te verstaan bord: VERBODEN VOOR BROMFIETSERS.
Kennelijk zijn veel berijders daarvan analfabeet en
handhavers in een auto hebben dan het nakijken....
Bij de kruising F35 - Jupiterstraat zijn detectoren en oranje knipperlichten zowel in enorme verkeersborden als in het wegdek: als een fietser nadert: ja heren misantropen die verkeersdeskundige gunde óóit nog voorrang aan FIETSERS. En aan pedelecs zoals hij die zelf berijdt. Waar een wil is is een fietsweg, zelfs een Fietssnelweg
Lichtgeel hesje — 23 mrt 2022
"Misschien dat we in 2025 met de fietstunnel kunnen beginnen, maar dat is ook allemaal een beetje afhankelijk van wanneer we een treinvrije periode kunnen krijgen van ProRail.”, aldus de verkeersdeskundige van de Gemeente.
Per begin 2024 (dus 1 jaar eerder) zou er voor alle gebruikers een geheel vernieuwd en duurzaam complex staan met basisonderwijs, een zwembad, sporthallen, sportcafé, beachvelden, fysiotherapie, een samen naar-school klas en kinderopvang, aldus BB van 30-01-2022. Hoe is de overgangsroute gepland voor 2024, 2025 en verder(?) (tot de tunnel is gerealiseerd) voor alle fietsende sporters.en leerlingen, of is hier niet over nagedacht?? De meest logische weg van A naar B is immers nog steeds een rechte lijn (lees de kortste route)....
Ron Hartman — 23 mrt 2022
Aanvulling: Autoverkeer is vnl toegestaan onder de tunnel in geval van nood (hulpdiensten). Het wordt in principe een fietstunnel, die qua ongelijke verkeersstromen, vergelijkbaar is met het grote weefvlak (Azelo/Buuren) waar lokaal en internationaal verkeer elkaar kruist. Het betreft fietsers naar het Wooldrik en de school daar en de snelfietsers die met helmpje op een speedpedelec voluit gaan, die eerst via de Ovonlangs het station vlogen en daarna onder en bij de tiunnel, afslaan dwars door die scholieren heen die van 2 kanten, rechtdoor gaan.

Het is een WANgedrocht en restant van de GVW die gelukkig is afgevoerd. Die F35, kon beter bij de overgang Deldensestraat via een y splitsing er onder, ook af buigen naar de andere kant van het station ipv te weven met scholieren onder het nieuwe tunneltje straks.

Nu al kun je veel sluiproutes bedenken, w.o. de rotonde bij het Witte huis (brrr, nu al levensgevaarlijk tussen auto en fiets) de oude rondweg tzt en door Zenderen naar Almelo
Ron Hartman — 23 mrt 2022
@Lichtgeelhesje. Dat idee van vlechten tussen lokaal en snelverkeer is afgekeken van de E8/rw 35 .De naam nu is de weefstrook tussen Azelo en Buuren (A1/A35) De ontvlechting volgt de komende jaren en is vanaf 1972 een ramp geweest.
Arjan — 23 mrt 2022
Ik begrijp de keuze voor Roringstraat niet. Volgens mij ligt we straks een mooie fietstraat, maar gaat iedereen komende van station eigenwijs de
Beerninksweg in.
Lichtgeel hesje — 23 mrt 2022
Wie het bedenkt om een deel van de prestigeuze fietsstraat te laten kruisen met een (op momenten zeer) druk bereden doorgaande in- en uitgangsweg van en naar Borne (Azelosestraat), is niet vrij van enige naïviteit.....
BHM — 23 mrt 2022
Wat een idiote aanname dat fietsers heer en meester zijn op het rode gedeelte.
Onze straat i[Grotestraat zuid] is opnieuw bestraat en ingedeeld.
Ook rode fietspaden aangelegd ,helpt helemaal niets.
parkeren op fietspad ,gewoon voorrang nemen en afsnijden is heel normaal.
Desbetreffende ambtenaar geeft niet thuis, ligt aan verkeersomstandigheden elders in Borne is zijn antwoord.
Hier ook weer ...een heel mooi verhaal op papier maar daar is ook alles mee gezegd
Nee Henry, bij ons in de straat zijn fietsers ook losrijdend wild ..
Martin — 23 mrt 2022
Lichtgeelhesje, wist u dat in de ergernis top 10 met 44% de automobilist op nr 3 staat omdat ze geen richting aangeven.
Lichtgeel hesje — 23 mrt 2022
Ik wil als automobilist best wel zicht houden op fietsers, zolang dit andersom ook geldt, en fietsers welk weggedeelte dan ook NIET misbruiken als ware zij de enige gebruikers van de weg. Veel fietsers gedragen zich namelijk steeds meer als koning van de weg, zonder rekening te houden met anderen! Bellen op de fiets, onverwachts van links naar rechts schieten op de weg voor je auto langs, hand uitsteken ho maar, enzovoort, en als je 'geluk' hebt kun je nog een grote mond toekrijgen ook, dus het hier gepredikte gastgevoel (hoe verzin je het!) moet dan ook gevoed door de fietsers zelf in gedrag op de weg.....
Ron Hartman — 22 mrt 2022
Het scheelt weer een agendapunt in de toekomst. Er hoeft nl geen Raadsbesluit meer te komen of de Azelosestraat ondertunneld zal worden. Njet alzo heeft F35 besloten. Een misser gelijk aan die in 1968 toen het trace van de e8 werd vastgesteld. Knap hoor!
Henry — 22 mrt 2022
Mag ik hieruit concluderen dat de Parallelweg het enige traject was en blijft waar fietsers ?losrijdend? wild zijn? Vanaf de nieuwe Europastraat tot aan de kruising Azelosestraat wordt dit het enige stukje waar zonder bezwaar snelheden van 50 en plus kmh mogen worden gereden? We houden ons hart vast, dit traject waar nu al regelmatig ongelukken gebeuren, blijft een vrijbrief om het pedaal nog maar even in te drukken voordat we weer op de rem moeten voor de Azelosestraat!
Dit is dé kans om ook dit probleem voor altijd op te lossen.

Borne start met was- en strijkservice

In navolging van meerdere Twentse gemeenten krijgt ook Borne een was- en strijkservice. Met deze...
30-06-2022

Nieuw zeer in de gemeenteraad

Na de verkiezingen waren alle partijen eensgezind in het voornemen om voortaan beter met elkaar...
23-06-2022

Subsidie voor afkoppelen regenwater

Gemeente Borne wil inwoners stimuleren om regenwater af te koppelen van het riool en stelt...
23-06-2022

Flink meer lucht in de begroting

Het financieel perspectief voor de gemeente Borne ziet er een stuk rooskleuriger uit dan de...
22-06-2022

Hoe zat het CDA in het formatieproces?

Bo ter Braak is aan de ene kant wel blij dat ook het CDA haar verhaal kan doen. “Dat...
20-06-2022

Frustratie en boosheid bij GB90 en GrLi/PvdA

Vijf dagen na de verrassende move van VVD, CDA en Borne-Nu om dwars op het lopende...
19-06-2022