’t Wooldrik bevindt zich in een achtbaan
ONTWERP GEDEELD, KOSTEN VOORALSNOG GEHEIM

’t Wooldrik bevindt zich in een achtbaan

Het project ’t Wooldrik is, na diverse keren vertraagd te zijn geweest, aanbeland in een kritische fase. Begin juni 2024 móet de nieuwe school opgeleverd worden en dat betekent dat vanaf komende februari het terrein in de bouwhekken moet staan. Dinsdagavond werd het definitieve ontwerp van het sportcomplex annex kindcentrum met de gemeenteraad gedeeld door architect Wouter Zwerink.
 

Hij deed dat middels een filmpje, dat onder dit bericht te bekijken is. Nieuw in het plan is een extra kiss and ride parkeerplaats voor de school, waar ouders rond kunnen rijden om de kinderen bij school af te zetten. Een parkeerplaats die vooral groen moet worden en tevens als extra parkeerplaats kan dienen op piekmomenten voor de sporthal. Het Cruijffcourt, dat in eerdere plannen gesneuveld leek te zijn, komt terug en krijgt een plek op het schoolplein rondom de school.
 

Sportlaan verbindt functies

Opvallend is de rode ‘Sportlaan’, die vanaf de Bornerbroeksestraat doorloopt in het sportcomplex en alle functies visueel verbindt. De school gaat voldoen aan de eisen van de tijd, met aandacht voor gezondheidsaspecten en bijvoorbeeld brede gangen met leerpleinen. School, kinderopvang en de ruimte voor de Stichting Kids Vooruit vormen één geheel en zijn verbonden met het sportcomplex. In het nieuwe sportcomplex valt de sponsorruimte bij de wedstrijdhal op en het vele glas. ‘Zien bewegen, doet bewegen’ is het motto.
 

Uitgangspunten en leidraad

Volgens projectleider Gertjan Broekhuis is ’t Wooldrik ‘hartstikke belangrijk voor het dorp’. “Juist als we nog 3.000 inwoners erbij krijgen is het van belang om het voorzieningenniveau op peil te houden”. Uitgangspunten voor het project zijn: functioneel, duurzaam en kostenefficiënt. “De risico’s zijn groot. We kunnen het ons niet veroorloven van het pad te raken”, vindt hij. Er is inmiddels een zware projectorganisatie opgezet, met diverse – extern ingehuurde – managers. “We moeten er ambities in houden, maar wel een goede balans vinden tussen kosten en ambities.” ‘Stick to the plan’ is een van de manieren waarop Broekhuis het allemaal in de hand wil houden. Daarnaast wordt ingezet op positieve PR. “We zijn trots op dit project en dat moeten we ook uitstralen.”
 

Overlast

Hij waarschuwde verder voor veel parkeeroverlast in de komende anderhalf jaar. Van de huidige parkeerplaats blijft slechts een deel over, dat uitsluitend voor bezoekers van Kids City en het zwembad bedoeld blijft. Al eerder was bekend dat de parkeerplaats van BVV in gebruik wordt genomen voor bouwwerkzaamheden. Verder is men van plan de Twickelerblokweg deels af te sluiten, zodat bouwverkeer ongehinderd bij het bouwterrein kan komen. “Kom vooral op de fiets”, was dan ook zijn oproep.
 

Kosten nog geheim

Verder zijn er nog wat ‘aanverwante projecten’ die nog niet in de ‘scope’ passen. (Dat wil zeggen dat er nog geen budget voor is.) Dat zijn onder andere veilige fietsverbindingen rondom het complex, het klimaatadaptief maken van de parkeerplaats en het hybride of gasloos maken van het zwembad. Zaken die mogelijk dus nog op de prijs komen.
 

En wat die prijs is, blijft nog even geheim. De gemeenteraad werd er na afloop van de presentatie over geïnformeerd, maar de camera ging uit en pers werd verzocht te vertrekken. (AJ)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

Deel
De link is gekopieerd naar het klembord!
reageren op deze pagina
Kim — 27 jan 2023
Zie ik nu goed dat het zwembad ontbreekt in het nieuwe ontwerp?
Ton Huiskes — 25 jan 2023
Het ziet er mooi uit. tussen 2 haakjes: Er is al een sporthal in de Bornse Maten, dus ook voor deze geldt indien er toeschouwers of sportliefhebbers komen die dezelfde rondweg bij Jasmijn moeten oversteken; dan geldt hetzelfde voor hen omgekeerd in t Wooldrik ... Een uitbreiding van 3000 inwoners brengt naar mijn mening ook geld in het laatje van de Bornse kas? Of vergis ik mij hierin?
De duidelijke oproep om met de fiets te komen naar het Wooldrik lijkt mij gewoon logisch. Je bent sportief of je bent het niet. Ok afgezien van de oudere generatie of de mensen met beperkingen. Maar daarvoor zijn ook oplossingen te bedenken via Borne TV (dient ook tot leven gewekt worden) of met minibusjes vervoeren (electrisch uiteraard).
Dan het prijskaartje: de kosten zijn bekend maar de geheimzinnigheid erom is niet meer van deze tijd! Maar waar blijft deze PR man of vrouw die dit gewoon beter doen dan B&W en de raad ...
Dirk — 25 jan 2023
De wereld staat (letterlijk) in brand, de armoedecijfers rijzen de pan uit (ook in Twente), en dit College cq deze Raad hebben het over een sporthal en een parkeerplaats "nieuwe (megalomane) stijl! Als je dan vervolgens leest dat er ook nog eens een zware (ofwel duurbetaalde) projectorganisatie is opgetuigd met externe inhuur, gaat het licht toch helemaal uit, om maar te zwijgen van de zogenaamde blokkade naar de burgers toe over het almaar stijgende prijskaartje van dit alles. Bovendien vergeet de projectleider 1 ding: Gezien zijn uitspraak over een groei met 3000 inwoners, is het wellicht verstandiger om een sportpark in de Bornse Maten te bouwen, in plaats van X aantal kinderen a) een rondweg te laten oversteken, en b) dwars door het dorp te laten fietsen met alle risico's die hier aan verbonden zijn. Het begint er zo langzamerhand op te lijken dat niet het project an sich voorop staat, maar dat er gewoon iets moet worden gerealiseerd op persoonlijke titel....

 

 

Gemeente start met Duurzaam Wonen Lening

Het college van burgemeester en wethouders wil de Duurzaam Wonen Lening invoeren. De lening moet...
30-01-2023

Flexwonen: vergrootglas op communicatie

Voor de raadsleden is goede communicatie en een helder participatietraject van essentieel belang...
26-01-2023

Start onderzoek mogelijke locaties voor flexwonen

Het college van burgemeester en wethouders heeft de startnotitie Tijdelijke flexwoningen...
26-01-2023

Ontwerp Vloedbeltverbinding ter inzage

Het ontwerp voor het Provinciaal Inpassingsplan Plan (PIP) Vloedbeltverbinding ligt ter inzage...
25-01-2023

De visies vliegen je om de oren

We zagen al een Groenambitieplan en een Mobiliteitsvisie langskomen. Het proces om te komen tot...
19-01-2023

‘Zenderen gaat er heel anders uitzien’

Al een paar maanden is Zenderen bezig na te denken over de toekomst. De Vloedbeltverbinding...
19-01-2023